Vlákno názorů k článku Jak vypadá daňová kontrola v praxi? Živnostníci by si ji neměli vést domů od Jaromir - Další dva články o papírování :), ale co... Kontroly...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 6. 2010 10:12

    Jaromir
    Další dva články o papírování :), ale co...

    Kontroly se není třeba bát, jsou to jen lidi. Měl jsem kontrolu DPH (po tom, co mi finanční úřad vracel, jako plátci, DPH). Probíhala celkem vpohodě.

    Akorát se divili, že nemám žádné pohledávky, žádné závazky atd. Vedu si účetnictví jen v tabulkovém editoru OpenOffice (příjmy, výdaje a majetek nad 3000 Kč) plus k tomu doklady, výpisy z bank a to je vše.

    Průměrný podnikatel má těch "papírů" a evidencí víc...

    Vše si prohlédli, konstatovali, že je to vpořádku (sice měli narážky na některé výdaje, ty jsem ale obhájil) a výsledek byla jedna velká nula...

    Myslím, že záleží na koho člověk narazí, jestli se jedná o rozumného člověka, který pochopí, že podnikatel je tu od toho aby podnikal a že to není profesionál na účetnictví atd...

    Stejně si ale myslím, že pro zachování klidné hlavy je lepší pro dosažení jisté hranice (řekl bych 0,5-1M Kč) dobré převést tyto aktivity do zahraničí, kde nehrozí jak daně, tak buzerace, kontroly a případné doměření čehokoliv kdykoliv.

    Naše legislativa, zvlášť DPH po vstupu do EU, je totiž značně nevyspytatelná, mění se každý kvartál a osobně si myslím, že toto je špatně, pochopím, proč si někdo založí firmu mimo, aby mimo jiné omezil byrokracii a případnou buzeraci.

    Ono nejde jen o kontroly ale složité je dané doklady vůbec vytvářet.

    Mě například chodí peníze z celého světa aniž bych těmto subjektům posílal faktury, ale ty si stejně musím dělat pro finančák, abych doložil, kde je daný subjekt (že je mimo EU). Je to na palici, v USA vám stačí na doložení výdaje položka ve výpise z účtu, tady musíte mít navíc fakturu a když vám udělá finančák kontrolu, tak po vás bude ještě chtít, ať doložíte proč jste to vlastně potřebovali, takže budete buzerovat buď vaše dodavatele a nebo zákazníky. Je to tu byrokratický brutus.
  • 3. 6. 2010 10:44

    Michael Hovorka, šéfredaktor

    Dobrý den,

    děkujeme za Vás názor, ale dovolím si s ním nesouhlasit. Vaše kritika na náš obsah je ostatně v poslední době intenzivní a především neopodstatněná. Když jsem si pročítal předchozí Vaše názory, za byrokracii jste označil i články, které s byrokracií neměly co společného. Myslím, že článků pro začínající podnikatele píšeme dost, viz náš seriál Rady pro začínající podnikatele, kde jsou i zajímavé texty na téma "jak na to". Ve všech sekcích jsou navíc k dispozici tutoriály určené rovněž pro rozjezd.

    Pokud máte nějaké tipy pro náš obsah, určitě je uvítáme. Připomínám, že čtenáři mají možnost o tématech článků hlasovat, mohou však zasílat témata také vlastní.

    Spolupráce je pro všechny prospěšnější než neopodstatněná kritika, co myslíte, pane Adámku?

    Michael Hovorka
    šéfredaktor

  • 3. 6. 2010 11:43

    anonymní
    Pan Adámek má pravdu a v komentářích nastiňuje možnosti o čem lze psát. Podnikání přece není o byrokracii. K byrokracii nás nutí pouze stát, nikoli zákazníci nebo dodavatelé.

    Zatím se tu ještě neobjevil žádný praktický článek, jak přesídlit mimo kontrolu české vlády. Narozdíl od jásavých reakcí nad výsledky voleb si nemyslím, že by koalice ODS+TOP09+VV přinesla snižování administrativy, naopak, už jsem četl návrhy od VV na další daňové výjimky. To by znamenalo nárůst dalších kolonek v daňovém přiznání.... Aby se snížila administrativa, museli by nejprve vyházet všechny ministerské úředníky a legislativce, kteří jednak píší zákony, druhak navrhují formuláře a na jejich místo dosadit rozumné lidi, kteří chápou, že jejich mzda je vyplácena z našich daní. A pokud úředníci chtějí naše daně, nesmí nás obtěžovat nad nutnou míru jejich inkasování. Všechny zákony a formuláře vedou jenom k tomu, že lidé podvádí a utajují příjmy, aby nemuseli vyplňovat 5 formulářů kvůli 60 korunám z DPH.

    Ale pokud má pan Adámek reálné zkušenosti s obchodováním s partnery mimo ČR, uvítal bych a byl bych vděčný, pokud by se své zkušenosti pokusil shrnout do nějakého článku. Také toužím po podnikání bez faktur, formulářů, příloh, razítek, bez datových schránek, bez úředních dopisů s doručenkami, běhání po úřadech, kdy mi z 1 úřadu volají 4 úředníci a každý něco chce.

    V anglické Wikipedii je pěkná definice podnikatele - http://en.wikipedia.org/wiki/Entrepreneur, nikde tam nevidím napsáno, že podnikatel je "osoba, která otročí úředníkům".

    Jako inspirativní se jeví např. právní úprava individuálního a firemního podnikání ve Velké Británii a USA. Bylo by krásné, pokud by se vám podařilo zaangažovat nějakého emigranta (klidně Slováka), který ve Velké Británii, v USA, Kanadě, nebo Austrálii podniká. Mohli bychom tam pak přemístit firmu. Články o razítkách a formulářích jsou už unavující.
  • 3. 6. 2010 11:57

    anonymní
    Ještě dodám, co se mi stalo před 2 týdny. Tenhle příběh je pravda, ať visím, jestli vám budu lhát, slovy klasika :-)

    Ruším firmu a k tomu potřebuji "souhlas správce daně". Poslal jsem tedy žádost, aby mi ten souhlas vydali.

    Po pár dnech mi z FÚ přijde SMS, že jim mám zavolat. Tak volám. Prý mám na DPH přeplatek 1 Kč a musím si požádat o jeho vrácení.

    Říkám, že nic vracet nechci, ale prý to nejde, musí mi přeplatek vrátit.

    Ale ouha, už jsem zrušil firemní bankovní účet. Tak nic, pošlou mi přeplatek složenkou na adresu sídla.

    Takže jsem napsal žádost správci daně, že "žádám o vrácení přeplatku na DPH ve výši 1 Kč, prosím o zaslání poukázkou".

    Neskutečný opruz, náklady: telefon 10 Kč, papír+tisk+poštovné cca 15 Kč, strávený čas asi 1 hodina, plus náklady FÚ na složenku a poštovné cca 50 Kč. Kvůli přeplatku 1 Kč.... Složenku jsem ještě nedostal, tak jsem zvědavý.

    Souhlas správce daně mi poslali do datové schránky. Kvůli rejstříkovému soudu jsem musel na poštu udělat tzv. konverzi - stálo mě to 30 Kč za konverzi + 1 hodina času cesta na poštu. Ivan Langer velebil datové schránky jako způsob ušetření času a snížení byrokracie a snížení nákladů občanů.

    Firmu jsem zrušil a těším se, že už nebudu muset datovou schránku používat. Teď jen naivně doufám, že nějaký zkorumpovaný politik podplacený firmou Software602 neprosadí povinnost datových schránek pro všechny občany ČR.
  • 3. 6. 2010 16:13

    Jaromir
    To máš zato, že máš právnickou osobu v ČR a ne mimo :) LOL.

    Mimochodem tenhle měsíc mi přišel přeplatek od sociálky, za minulý rok, 4 Kč :) LOL. Zaplatil jsem na zálohách 20641, minimální zálohy činily 20202, takže 20641 - 20202 = (podle státu) 4 Kč. Haha :) holt unikum. V květnu 2009 se změnil nějaký zákon na sociálce, který jim "naboural" matematiku a čistý selský rozum... :)
  • 4. 6. 2010 8:10

    Ajtak (neregistrovaný)
    Adamku Ty jsi koste. Nejen ze tu meles nesmysly, utreli te dobre, ale jeste navic si tu pod anonymem odpovidas sam sobe, to fakt nema chybu. Jdi se vykecavat nekam, kde to nekoho opravdu zajima
  • 4. 6. 2010 16:18

    Jaromir
    1) neurážej

    2) Anonym nejsem já, jsi opravdu paranoidní

    3) Kdybych si už chtěl vytvořit anonymní identitu, tak si ji vytvořím celou, včetně jména atd, a budu to posílat přes high anonymity proxy a nebo můj server. Každopádně jsi mimo, ale víš že mě to napadlo, že si toto někdo bude myslet, že daný člověk jsem já :) LOL. Holt paranoidní čechy :). Na Internetu se pohybuji od 96tého a tyhlé fórky mě nikdy nebavili, je ale sranda, jak jsou tu lidé v čechách paranoidní. Asi mají proč, ale teď jsi mimo. A to ti píšu jako IT ajtákovi :).
  • 4. 6. 2010 16:23

    Jaromir
    Mimochodem už jsem říkal, že jdu pryč. Dal jsem si vás pryč z bookmarků a reaguji jen proto, že mi přišlo oznámení na email, snad se mi podaří to nějak zrušit.

    Nemá cenu zůstávat tam, kde samotný server jede čistě po byrokracii a komunita má (až na vyjímky) manýry řeznického psa...

    Mějte se tu fajn, jdu se zaměřit na zisk :).
  • 4. 6. 2010 0:26

    Obyvatel (neregistrovaný)
    No me zase zdravotni pojistovna poslala dva dopisy v hodnote 30 Kc, ze pry jim dluzim 2 Kc na zalohach. Prislo mi to divne, tak jsem sel na pobocku s temi dopisy a tam ze pry nechapou proc mi to posilaji, kdyz tam mam aktualni preplatek 800 Kc. Ptam se jestli je to tim vyrizene - nikoli. Musim pry najit toho urednika, ktery dopisy vytiskl ! Ztracim nekolik hodin cestou na centralu a hledam dotycneho urednika. Nakonec se to vysvetluje tim, ze se udajne nejak zpozdila platba a naskocilo penale, ktere se ale stejne smazalo hned druhy den tou "zpodenou" platbou a vse je v poradku, protoze do 200 Kc se to neresi. Tak to mam opravdu radost, kvuli nesmyslnym 2 Kc pul dne v haji ... a jeste 800 Kc preplatek. Ten se asi nepocita.
  • 3. 6. 2010 16:39

    Jaromir
    "Ale pokud má pan Adámek reálné zkušenosti s obchodováním s partnery mimo ČR, uvítal bych a byl bych vděčný, pokud by se své zkušenosti pokusil shrnout do nějakého článku."

    Do článku ne, protože píšu děsně. Jsem dyslektik, kterému se chce celý den navíc spát, takže dělám spoustu chyb, pokud si to po sobě aspoň jednou či třikrát (když píšu pro noviny) nepřečtu. Takže nenapíšu článek, ale dám to tady, do komentáře abych ušetřil čas.

    Takže mé zkušenosti s obchodováním mimo ČR a mimo USA.

    Každého zajímá jen váš produkt, či naopak.

    Například potřebuji vytvořit nějaké levné logo na webovky, najdu si na fóru někoho, jehož práce se mi líbí, zkontaktuji ho přes ICQ, dám mu specifikace on se za pár dnů ozve a já mu zaplatím (Epassporte, MoneyBookers, PayPal atd.).

    Když dělám pro někoho já, či někdo po mě chce službu, taky se mě ptají jen na tu službu. Nechou po mě IČO, prostě nic a platí se stejně.

    Takže nakonec je tu spousta pěněz, které jen mění účty. Člověk se zaměří na samotné podnikání a to mu jede.

    Důležitý aspekt je taky morálka. Pokud se s někým dohodnete na tom, aby vám zaplatil 800 USD každý měsíc, tak tam pak ty peníze sám a bez vašeho vyzvání posílá.

    Prostě žádné vystavování faktu, žádné "datum splatnosti", žádné placení sedm dnů po datumu splatnosti (kdy vám vystává na čele krůpěje potu, jestli vám ten daný subjekt v ČR zaplatí). Všichni dodržují své slovo a platí v den, kdy jste se dohodli! A to prosím bez faktur či jakéhokoliv upozornění z vaší strany. Tito lidé dodržují své sliby, za 11 let se mi nestalo, aby mi někdo nesplnil svůj slib!!!

    Navíc tito lidé (pokud si vás váží), jsou vám ochotni i pomoci :). Jedna firma mě platila šekami :). Tyto šeky se u nás dávají k inkasu (v USA se mimochodem připisují hned i když nejsou kryté, prostě rozdíl...) ale co se nestalo. Šek se inkasuje v Komerční Bance tuším tři týdny a po třech týdnech mi nepřišly peníze, kontaktoval jsenm KB, a ta mi řekla, že ŠEK NEBYL KRYTÝ :(. Tak jsme napsal firmě, která mi ho poslala, s tím, že mi to udělá problémy, jestli nekrachují atd. aby vyrovnali své závazky i za stávající měsíc a to jinou finanční cestou (ne šekem ale převodem wire-transferem) než krachnou. A víte co mi odepsali oni? Že šek krytý byl, že si ho KB stáhla z jejich účtu už několik dnů po tom co jsem ho dal k inkasu (otázka je proč ho pak vždy inkasují tři týdny), a navíc mi nabídli, že jestli jsem ve finanční nouzi, tak že mi můžou poslat peníze dopředu za budoucí měsíc, a tí mi pomoci. Takže mě v ČR se snaží odrbat banka (inkasuje šek po několika dnech z cizí banky, mě je pak dává po měsíci), pak mi KB lže o nekrytém šeku, který nejde proplatit a můj partner v USA v Las Vegas, kterého zhodím, protože mu napíšu, jestli nekrachuje a ať mi pošle všechny peníze, mě pak lituje a nabídne mi poslat ještě peníze dopředu na další měsíce... To je přátelé rozdíl mezi ČR a USA (světem) v jasném příkladu...

    Podnikám od 99. a od jisté doby jsem přestal brát zakázky v ČR jen kvůli tomu, že byly vždy a to naprosto vždy problémy se zaplacením (teď už zase nějaké příjmy v ČR mám, ale zase neplatí tak, aby v den splatnosti byly peníze na mém účtu, a to jsou ti lepší...).

    Takže osobně nemám žádné závazky, nemám pohledávky a vlastně bych ani nemusel mít jak příjmové, tak výdajové faktury. Když jsem tady psal, že mi někdo pošle peníze bez faktury, tak já, jako plátce DPH, si ji pak stejně udělám, abych jasně dokázal, že je daný subjekt mimo EU (a stejně je to i u mých výdajů na Internetu, nikdo fakturu nechce, ale já si je stejně dělám a dávám do účetnictví). Takže tady je jasně vidět, na co byrokracie je, lidé a firmy ve světě ji nepotřebují, to jen naše úřady, které přebraly tutu byrokracii z Rakouska Uherska, které ji zase přebralo z blízkého východu (kde to tehdy byla strašná novinka), člověka jen brzdí...

    Ale nic, pokud bych měl shrnout vo čem to je, tak podnikání se světem je o tom, že co si po ICQ a emailu s někým domluvíte, tak to se plní, a peníze chodí na účty (ať klasický náš český přes wire-transfer, či šeky, nebo na PayPal, Epassporte atd.) přesně tehdy kdy bylo domluveno.

    Nikdo nikoho nebuzeruje, každý se snaží odvést práci a splnit svůj slib.

    Kdežto tady v ČR se polovina účetních třepe, aby zaplatila nejlépe v den splatnosti (což je pozdě) a nebo ti horší platí o týden později (zrovna v úterý mi kámoš říkal, jak jeho šéf, majitel firmy s asi 20 lidmi, platí zásadně týden PO splatnosti a strašně ho rozčiluje, když mu volají lidé a upozorňují ho, proč nezaplatil včas...).

    O tom to je, tady se lidé zaměřují na to jak odrbat stát o pár korun, jak zaplatit o směšných pár dnů později, a jak si vyrobit razítko (které je stejně nanic, není to ekvivalent podpisu, je jen proto, aby jste nemuseli opisovat ty údaje na něm uvedené pořád znovu), lidé se tu zaměřují na špatné věci.

    Ve světě se lidé zaměřují na produkt, na to, co jim přinese peníze a taky aby se jejich partneři cítili dobře (nikdo si tam nedovolí platit všem svým partnerům týden po sjednaném termínu).

    Nejdůležitější je opravdu ta síla slova! Pokud si dohodnu s někým přes ICQ, že mi bude platit 1000 USD měsíčně tehdy a tam, tak to tak bude!!! Tady sepisujete smlouvy, pak faktury a pak sledujete, že v den splatnosti stejně nic nepřišlo a vy musíte volat a psát atd. Prostě samý stres a zbytečné činnosti a nic z toho. Lidé tady nejsou důvěryhodní! A o tom to je...

    Každému bych doporučil mít příjmy jak v ČR, tak v EU, tak úplně mimo. Firemní kultůra třeba v USA je naprosto skvělá a navíc se přenesla na národy, které umí anglicky a dělají pro USA (filipínci, indové, atd.) takže s nimi se dohodnete přes ICQ taky a plní to co řekli, protože jsou zvyklí, že to tak má být...

    Tak ahoj :).
  • 3. 6. 2010 16:42

    Jaromir
    Jen ještě chci zdůraznit, aby to bylo naprosto jasné, všechny mé příjmy mám v účetnictví a daním je. Že je v ČR věta "neplatím na fakturu" synonynem daňového úniku, tak to neznamená, že je to standard i pro mě a pro svět... Tady je prostě jiný svět, který se bez faktury neobejde.

    Osobně daním naprosto vše wire-transfery, šeky, příjmy na PayPalu, Epassporte, banky v ČR mBank, FIO atd.. Rozdíl je jen v tom, že příjmy, které nejsou v korunách (třeba na PayPalu si přepočítám na koruny přes denní kurz ČNB).

    Jak říkám, už jsem měl kontrolu na DPH, a vše vpořádku!!!
  • 24. 8. 2011 7:37

    DuM (neregistrovaný)
    Dobrý den, plně s Vámi souhlasím pane. Je to neuvěřitelná birokracie:))
  • 3. 6. 2010 15:59

    Jaromir
    1)
    "Spolupráce je pro všechny prospěšnější než neopodstatněná kritika"
    To mi připomíná to komunistické heslo "Komu tím prospějete?!" :).

    2)
    Napsal jsem:"Další dva články o papírování :), ale co..."

    Vy jste napsala: "Vaše kritika na náš obsah je ostatně v poslední době intenzivní a především neopodstatněná."

    Prostá fakta:
    Poslední články:

    "Jak vypadá daňová kontrola v praxi? Živnostníci by si ji neměli vést domů" - rubrika Daně = BYROKRACIE

    "Hrozí OSVČ i po volbách vyšší odvody na sociální pojištění?" - rubrika zákony = BYROKRACIE

    "VIDEO: Legendární projev Milouše Jakeše" - OK JE TO MIMO ALE STEJNĚ ÚPLNĚ OFFTOPIC

    "Volby fajn, teď nás ale všechny čeká tvrdá práce, tvrdí podnikatelé" - rubrika Zákony - a co je stát a zákony? No Ano! BYROKRACIE

    Tedy scorujete 3/4 ve prospěch byrokracie...

    Takže má "neopodstatněná kritika" je nakonec více než opodstatněná, protože dnes a včera jste otiskli tři články o byrokracii a jeden offtopic vtípek z komunismu.

    3) Osobně jsem napsal jen "Další dva články o papírování :), ale co..."
    Vaše reakce je nejen lživá viz "intenzivní a především neopodstatněná" a "neopodstatněná kritika", což jsem vám teď dokázal, že mám pravdu

    Ale navíc jste offtopic, napište nám jedno jediné slovo ohledně toho, jak se u vás chovala daňová kontrola!

    Nadále nemám proč zůstávat na tomto serveru, jak jsem říkal, pokud se budete chovat především byrokracii (podíl těchto článků je 80-90%, navíc vidím, že ani nechápete, co byrokracie je...) tak tu pro mě nemá smysl zůstávat.

    Pro mě je důležité jak vydělat peníze, a ne jak to zaúčtovat či podat přiznání, nebo kdo co jaký politik řekl. Jistě jistá míra neškodí, určitá míra byrokracie k životu patří, ale není to to primární!!! Nežijeme tady proto abychom vyplňovali papíry!!! Jsme tady proto, jako podnikatelé, abychom tvořili zisk! Byrokracie je jen nechtěné minoritní plýtvání časem, kdyby jste psali o byrokracii jeden článek z deseti, tak budu ještě rád, ale tady o ničem jiném nepíšete (když to přeženu)!

    Zkrátka doporučuji vám migrovat na doménu www.ucetni.cz.

    A osobně jdu taky pryč. Když vidím, že zde napíšu pod byrokratický článek zvé zkušenosti a samotný šéfredaktor mě začne napadat s tím, že napíšu v 7. slovech pravdu o jeho serveru (navíc v humoru), tak tu nemá smysl zůstávat.

    Mějte se všichni fajn, a nezapomeňte o čem podnikání je!

    Podnikání je činnost osoby za účelem dosažení zisku.

    Papa :).
  • 18. 6. 2010 18:37

    MartensPh (neregistrovaný)
    Pod názory pana Adámka se můžu jen podepsat, takže 1+.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).