Na začátku letošního roku padl poslední monopol České pošty. Jednalo se o dodávání drobných zásilek do 50 gramů. Prakticky ihned se na trhu objevila konkurence. Půl roku od liberalizace má však pošta stále výraznou dominanci a konkurenti zaujímají podíl pouze v řádu jednotek procent. Může za to i legislativa, která je České poště nakloněna. Přesto noví hráči na trhu drobných poštovních služeb doufají, že si brzy urvou větší tržní podíl. Podle svých slov totiž firmám nabízí kvalitnější služby. Cenově však pořád vychází lépe Česká pošta, a to i díky osvobození svých základních služeb od DPH.
Čtěte také: Monopol České pošty od roku 2013 končí
Poslední monopol pošty ne/padl
Poslední monopol České pošty na doručování zásilek do 50 gramů v maximálně hodnotě 18 korun padl k 1. lednu roku 2013. Přesto se o úplné liberalizaci stále nedá mluvit. Zákon totiž obsahuje několik pasáží, které brání vzniku volného trhu u poštovních služeb. Předně se jedná o nutnost poskytování tzv. univerzálních poštovních služeb, které požaduje Evropské unie. V terminologii českého zákona jde o základní služby.
Základní služby zahrnují:
a) službu dodání poštovních zásilek do 2 kg,
b) službu dodání poštovních balíků do 10 kg,
c) službu dodání peněžní částky poštovním poukazem,
d) službu dodání doporučených zásilek, kterou se rozumí služba poskytující záruku náhrady škody v paušální výši pro případ ztráty, poškození nebo úbytku obsahu poštovní zásilky a dávající odesílateli důkaz o poštovním podání poštovní zásilky a případně na jeho žádost důkaz o jejím dodání adresátovi,
e) službu dodání cenných zásilek, kterou se rozumí služba poskytující záruku náhrady škody pro případ ztráty, poškození nebo úbytku obsahu poštovní zásilky, a to až do výše odesílatelem udané hodnoty poštovní zásilky,
f) službu bezúplatného dodání poštovních zásilek do 7 kg pro nevidomé osoby,
g) služby, které musí být zajištěny na základě závazků vyplývajících z členství České republiky ve Světové poštovní unii.
Tyto základní služby poskytuje dle zákona až do roku 2017 Česká pošta. Podle odhadů bude jejich provoz ztrátový okolo 2 miliard korun ročně. Zákon ale garantuje provozovateli univerzální služby náhradu ztráty v důsledku jejího provozování ze speciálního, tzv. kompenzačního fondu. Do fondu musí přispívat všichni poskytovatelé poštovních služeb, tedy kromě pošty samotné i její konkurenti, kteří mají roční výnosy alespoň 10 milionů korun.
Čtěte také: Ztrátu České pošty má hradit konkurence. Zvýší to kvalitu poštovních služeb?
Právě tuto finanční sanaci základních služeb už přes rok kritizují soukromí přepravci. Nelíbí se jim, že není stanoven žádný limit pro samotný příspěvek do fondu, ani to, že v podstatě nemají nijak možnost kontrolovat náklady České pošty. Osobně si vůbec nedokážu představit, jak bude někdo schopen přesně u České pošty rozlišit, co je ztráta z poskytování tzv. univerzální služby. ČP kromě univerzální služby poskytuje mnoho dalších služeb. Kdo a jak bude posuzovat, zda náklady pobočky ČP jsou od nájmu, energií, přes personální náklady a marketing přesně a spravedlivě děleny na jednotlivé činnosti ČP?
kritizoval už před časem Daniel Knaisl z firmy Geis CZ, který vedl expertní skupinu při Svazu spedice a logistiky (SSL).
Konkurenti zatím mají co dohánět
Navzdory kritice kompenzačního fondu se na trhu se zásilkami do 50 gramů konkurence objevila. Jedná se o společnosti Mediaservis a Česká distribuční. Obě společnosti chtěly získat 5% podíl na trhu. Zatím však mají podle dostupných údajů co dohánět. Česká pošta totiž aktuálně drží 97% podíl na trhu adresných listovních zásilek. Konkurence už několikrát oznámila ambici sebrat České poště minimálně 5 % podílu na trhu, ale zvláště v oblasti adresných zásilek to zatím vidíme jako velmi nepravděpodobné,
doplnil serveru Podnikatel.cz Ivo Mravinac, mluvčí České pošty.
Konkurenti pošty sice zaujímají pouze několik procent trhu, v absolutních hodnotách ale nejde o úplně zanedbatelná čísla. Jedná se o statisíce listovních zásilek měsíčně. Firmy navíc počítají, že se počet jejich firemních klientů bude zvyšovat. Dá se proto očekávat, že se vyostří boj o zákazníky z korporátního sektoru, především o banky a pojišťovny. Kromě ceny si společnosti snaží konkurovat také kvalitou doručení a souvisejícími službami. Česká distribuční vidí budoucnost rozvoje ve službách s vysokou přidanou hodnotou pro zákazníka. Příkladem je geomarketing, který lze využít při plánování kampaní jak neadresné, tak i v adresném doručování,
uvedl serveru Podnikatel.cz Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční.
Co se týče cen, existují sice ceníkové částky, dají se však dojednat i individuální. S každým zákazníkem jednáme osobně. Může nás kontaktovat pomocí webového formuláře, nebo se obrátit přímo na naše obchodní zástupce,
potvrdil Petr Sikora. Cena osobního psaní pak činí dle ceníku u České distribuční 8,70 Kč bez DPH (10,53 Kč s DPH) za kus, zákazník ale musí podat více než 7 tisíc kusů psaní. Mediaservis má cenu 8,90 Kč za kus bez DPH (10,77 Kč s DPH), stačí však podat “pouze” 2 tisíce zásilek.
Česká pošta pak má nabídku odstupňovanou podle počtu podaných zásilek a také v závislosti na tom, zda má zákazník věrnostní kartu. Základní cena činí 13 Kč bez DPH, na rozdíl od svých konkurentů jsou však tyto služby České pošty od DPH osvobozeny, jde tak o cenu konečnou. Pokud má klient Zákaznickou kartu a podá maximálně 9 zásilek, vyjde ho jedna na 11 Kč. V případě však, že zásilek podá 10 a více, přijde jedno psaní na 10 Kč. Ceny pošty tedy vychází méně pro klienty, kteří nemusí platit DPH.