První podnikatelské krůčky? Přinášíme 5 + 1 tipů, na co se zaměřit

31. 8. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 329515
Mnoha podnikatelským nováčkům jde ze všeho kolem jejich podnikání hlava kolem. Business server Podnikatel.cz proto přináší 5 tipů, na co by se měli podnikatelé při startu soustředit, a k tomu i jednu speciální radu pro něžné pohlaví.

Podnikání není pro každého, tvrdí někteří zkušení podnikatelé. Stejně tak velká skupina živnostníků vám však řekne, že podnikat může při troše dobré vůle každý. Prakticky všichni se však shodují, že zisk vám do klína nespadne jen tak z nebe, nýbrž na něj musíte tvrdě dřít. Podnikající nováček by navíc měl mít několik vlastností, bez kterých lze úspěchu dosáhnout jen hodně těžko. Mezi nejdůležitější rysy pak podnikatelé řadili vytrvalost, trpělivost a kreativitu. Čtěte více: Co radí ostřílení matadoři podnikatelským zelenáčům? Hlavně vytrvalost.

Disponovat těmito vlastnostmi však samo o sobě rozhodně nestačí. Aby se dalo o zdárném podnikání uvažovat, musí začínající živnostník ve svých začátcích splnit několik zásadních věcí. Server Podnikatel.cz proto přináší výběr pěti plus jednoho nejdůležitějších tipů do startu podnikání, které zelenáčům radí sami podnikatelé a bez kterých se podle nich dá v podnikatelské branži jen těžko uživit.

1. Začněte průzkumem trhu

Máte podnikatelský záměr, avšak nevíte, zda se dá vůbec přetavit v úspěšný business. Samozřejmě si můžete věřit, vrhnout se do všeho po hlavě a doufat, že si váš projekt (zboží nebo služby) své zákazníky najde. Za pár měsíců však můžete zjistit, že váš „geniální“ e-shop s použitími dětskými plenami neprodal ani jeden kus a vy jste vyhodili desetitisíce korun oknem. Abyste se podobné situace vyvarovali, udělejte si ještě před jakoukoli realizací svých záměrů průzkum trhu, zda vůbec existuje dostatečná poptávka, která by váš business uživila. Pokud je to možné, určitě bych poradil udělat průzkum trhu a zajistit si nějaké zákazníky do začátků, potvrdil například Zdeněk Moravec, který působí v oblasti vývoje softwaru.

Průzkum trhu navíc již nemusíte zadávat pouze agenturám a platit za něj vysoké částky, nýbrž si jej můžete udělat na internetu, a to zdarma. Díky tomu, že každý den lidé na internetu hledají různé firmy, výrobky či služby, dají se tyto informace dobře využít při analýze podnikatelské záměru. Pomocí bezplatných nástrojů (jako jsou například Statistiky vyhledávání Google) může začínající podnikatel zjistit například sezónnost nebo trendy v daném odvětví v různých krajích České republiky. Stejně tak dobře se dá pomocí internetových nástrojů zanalyzovat konkurence, což může hlavně v začátcích podnikateli hodně pomoci. Čtěte více: Poznejte lépe své zákazníky, udělejte si na internetu průzkum trhu.

2. Sestavte si podnikatelský (business) plán

Dobrý nápad a smělé plány jsou sice krásná věc a do začátku podnikání se určitě hodí, avšak bez řádného podnikatelského plánu se brzy mohou stát pouze nenaplněními sny a v horším případě i noční můrou. O sestavení business plánu se hovoří v dnešní době velice často a kdekomu již připadá omílání jeho důležitosti jako klišé. Faktem nicméně zůstává, že bez dobře udělaného plánu se vaše podnikání může ocitnout v propadlišti dějin tak rychle, jako vítěz třetí řady pořadu „Česko hledá Superstar“.

Co je vlastně podnikatelský plán

Podnikatelský plán (business plán) je dokument, který popisuje základní smysl existence firmy, dlouhodobý cíl a cestu k jeho dosažení. Jeho úkolem je objasnit podnikatelské záměry, konkurenci a potřebnost finančních prostředků. Umožňuje také porovnat plány s realitou, a pokud se liší, identifikovat jak a proč.

Business plán by měl například podle Jihomoravského inovačního centra hlavně obsahovat:

  • podnikatelskou myšlenku (základní ideu projektu),
  • poslání,
  • cíle,
  • jedinečnost produktu a jeho ochranu,
  • konkurenční výhodu,
  • cílové segmenty trhu a jejich velikost,
  • tým,
  • finanční cíle,
  • výši požadovaného kapitálu,
  • potenciální zisk.

Pro podrobný popis, co všechno by měl business plán konkrétně obsahovat, čtěte přímo na stránkách Jihomoravského inovačního centra. Podnikatelský plán by měl hlavně zahrnovat finanční plán a rozbor produktu, shrnuje kouč Zdeněk Peloušek, který radí v oblasti osobního rozvoje. Čtěte více: Podnikatelský plán: Jeden z pilířů úspěšného podniku.

3. Úvěr si vezměte co nejnižší, i za cenu pomalejšího rozjezdu

„Nemít prachy? Nevadí,“ zpívá se sice v pohádce Tři veteráni, avšak v podnikání se bez dostatečného kapitálu neobejdete. Většina ostřílených podnikatelských mazáků radí pokusit se vystačit s vlastními financemi a nebrat si do začátků pokud možno úvěr. Když už to bez cizích peněz při rozjezdu nejde, doporučují mu obrátit se jako první na blízkou rodinu. Avšak i peníze od tetičky jsou stále půjčka, která se musí splatit. V případě půjček u známých či příbuzných velice doporučuji sepsat dohodu s jasnými podmínkami splácení, říká Katěrina Šubertová, která se živí poradenstvím v oblasti osobního rozvoje.

V řadě případů se začínající podnikatel bez úvěru navíc neobejde. Přesto by však měl při uzavírání úvěrové smlouvy dvakrát měřit a pouze jednou řezat. Rozhodně se vyplatí si udělat finanční plán na dobu splácení úvěru, ve kterém by měl podnikatel počítat s alternativními variantami zajištění financování své činnosti. Především v prvních měsících bývá podnikání často ztrátové a je tak důležité mít dostatečnou peněžní rezervu. Čtěte také: Bankovní účty a úvěry pro živnostníky. Poradíme, jak na to.

V případě úvěru od banky se rovněž vyplatí držet se spíše při zemi a i za cenu nižších zisků si vzít úvěr na menší obnos. Radím nenabrat si do začátku příliš vysoké úvěry a počítat raději s podprůměrnými příjmy, uvedl serveru Podnikatel.cz Stanislav Brückner, který provozuje restauraci s penzionem. Zkrátka dnes se již počítá každá koruna, a v kombinaci s výdaji na domácnost a rodinu se toto musí dostatečně uhlídat, doplnil Rostislav Mlčoch, který provozuje e-shop Potřebyproseni­ory.cz.

4. Při registraci ohlaste více oborů živnosti

Neznalost zákona neomlouvá, a proto pečlivě nastudujte ty normy, které jsou důležité pro vaše podnikání. Ruku v ruce s tím by měl mít začínající živnostník (firma) jasno, jaké povinnosti vůči kterým úřadům má. Pokud si něčím nejste jisti, nestyďte se na úřadech zeptat, i když to tak občas nevypadá, úředníci jsou tam pro vás, ne vy pro ně. Jestliže pak máte v plánu rozjet větší projekt, vyplatí se najmout si účetní, či daňového poradce, kteří vám vaše začátky mohou hodně usnadnit.

Především registrace k zákonem stanoveným poplatkům se snažte provést řádně a včas. Před návštěvou příslušného úřadu si přečtěte též ceny jednotlivých úkonů, na některých věcech totiž můžete ušetřit. V mém případě to byl zbytečný poplatek 3000 Kč za vydání živnostenských oprávnění (měl jsem 3 obory činností). Vzhledem k jednotnému poplatku za vydání živnostenského oprávnění doporučuji ohlásit všechny možné i nemožné obory činnosti, které vás napadnou, poradil pro server Podnikatel.cz Jakub Klečka, který pronajímá audio a video techniku. Čtěte také: První krok při registraci podnikání? Vybrat si správně živnost.

5. Udělejte si harmonogram a ten dodržujte

Čas jsou peníze, a proto rozhodně nelelkujte a neodkládejte na později zásadní věci pro zdárný start vašeho podnikání. Hlavně v začátcích proto podnikatelé radí stanovit si harmonogram činností, kterého se budete snažit za každou cenu držet. Ideálně si termíny někam napište a mějte je pořád na očích. Prostě si napište, že 27. srpna musíte zajít na živnostenský úřad, 28.srpna začít pracovat na vytvoření internetové prezentace, 29. srpna vytvořit seznam potenciálních odběratelů, 30. srpna rozeslat potenciálním zájemcům nabídku svých služeb atd., doporučuje Oleg Beloglazov, který se živí jako překladatel.

fin 25 - early cena

S plněním termínů též úzce souvisí správně aplikovaný time management, který patří podle mnoha lidí mezi základní výbavu každého úspěšného podnikatele. Základ time managementu tvoří nutnost stanovit si své osobní a pracovní cíle a priority. Time management navíc neřeší pouze co, kdy a jak dělat, ale též otázku, proč danou činnost vůbec dělat. Čtěte více: Buďte pány svého času! Poradíme vám, kde získat cenné minuty.

7 pravidel pro jednoduchý, ale účinný time management:

  1. Dělat věci podle priorit.
  2. Umět s věcmi „švihnout”.
  3. Co mohou dělat jiní, ať dělají jiní.
  4. Svět se beze mne nezblázní.
  5. Být nekompromisní.
  6. Umět se ovládat.
  7. Používat efektivně ty nejlepší pomůcky.

Speciální rada pro ženy

Na závěr ještě jedna speciální rada pro ženy podnikatelky od Svatavy Kocychové, která založila architektonickou a projekční firmu Pracovní verze. A rada zní: Snažte se ve svých podnikatelských začátcích neotěhotnět. Největším problémem, samozřejmě kromě finanční hotovosti, bylo moje nečekané těhotenství a narození syna, znejistilo to určitý typ klientů, kteří radši začali spolupracovat s konkurenčními ateliéry, vysvětlila Svatava Kocychová. Čtěte také: Jsem žena a chci nezávislost. Proto podnikám.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).