Nevěřte mýtům kolem online reklamy. Raději si přečtěte, jak s ní začít

18. 8. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Druhou možností, jak být na internetu (a ve vyhledávačích) vidět, je využít online reklamy. Jak funguje a jak se do ní pustit?

5.lekce: Jak začít s reklamou na internetu

Jak funguje online reklama?

Existují různé typy online reklamy, a vy se možná ptáte, kterým směrem se vydat. Pro malé a střední firmy i podnikatele jsou určitě velmi praktické zápisy v katalozích (např. Adresář míst Google, Firmy.cz, Najisto.cz). Základním pravidlem u online reklamy je, aby byla v tu chvíli, kdy se zobrazí, pro uživatele relevantní a oni se na ni chtěli podívat nebo kliknout.

Představíme vám dvě různé formy relevantní reklamy:

  1. reklama ve vyhledávání
  2. kontextová reklama

Reklama ve vyhledávání

Relevance spočívá v tom, že reklama se zobrazuje u dotazů, které s ní souvisejí nebo které dávají uživatelům odpověď na to, co hledají.

Pokračujme v příkladu: Kromě přirozených výsledků ve vyhledávání uživatel uvidí tzv. sponzorované odkazy – na obrázku, který znázorňuje výsledek na Google.cz, červeně.

LSI - náhled 4. lekce

Jak to funguje?

  • Tyto odkazy jsou placené, jedná se o tzv. inzerci/ reklamu ve vyhledávání.
  • Platíte pouze v případě, že na váš inzerát někdo klikne.
  • Odkazy musí být relevantní k dotazu, který uživatel zadal do vyhledávače. Dotazy uživatelů jsou v tomto případě „klíčovými slovy“ inzerenta.
  • Textové inzeráty se mohou zobrazovat na dvou pozicích: nad přirozenými výsledky a vedle vpravo v samostatném sloupci (vyznačeno červeně).
  • Internetovou reklamu v této formě můžete zadat pomocí reklamních systémů Google AdWords, Sklik.cz, adFox.cz a dalších

Nejsou vám některé z pojmů jasné? Podívejte se na náš slovníček

Nejčastější mýty o online reklamě:

Existuje spousta mýtů a my vám dnes pomůžeme zbavit se několika hlavních.

  1. Je to komplikované… Nemusíte se obávat – samoobslužný reklamní systém Google AdWords, který vám představíme, používají stovky tisíc podnikatelů po celém světě. Nejtěžší je začít, ale naše lekce vám pomohou princip pochopit a zjistíte, že na rozdíl od reklamy v televizi a tisku vám stačí zdravý selský rozum.
  2. Je to riskantní… Ano, pokud byste vytvořili velkou a nákladnou reklamní kampaň do rádia a televize, bylo by vaše riziko bylo velmi vysoké. Internet je ale velmi flexibilní – umožňuje experimentovat, zkoušet, měnit, vylepšovat s malou finanční investicí, tj. bez větších finančních ztrát. Navíc u reklamy ve vyhledávání platíte jen tehdy, když je úspěšná = uživatel na váš inzerát klikne.
  3. Já opravdu nepotřebuji zasahovat masy. A právě o to jde. Internet vám umožňuje velmi přesně najít ty, kteří hledají vaše výrobky a služby; nabízí možnost zacílit (tedy oslovit) potenciální zákazníky podle jejich regionu, podle jejich zájmů či chování na internetu. Reklama je tak efektivnější.
  4. Je to drahé… Internetová reklama (stejně jako marketing) obecně je především investicí. Její vlastnosti jako flexibilita, možnost testování a přesné cílení navíc zaručují, že vaše peníze byly využity efektivně.
  5. Koho tak můžu zasáhnout na internetu… V Čechách je už více než polovina lidí online a ještě větší procento těch, kteří tvoří nejaktivnější složku kupní síly. Lidé v dnešní době na internetu pořád častěji hledají co nejvýhodnější nabídky, srovnávají ceny i sortiment, a to je právě skvělá příležitost, jak proaktivně (pomocí online reklamy) nabídnout služby a produkty vaší firmy.

Kontextová reklama

Kromě reklamy ve vyhledávání můžete potenciálního zákazníka také oslovit při jeho brouzdání internetem na různých webových stránkách. V tomto případě je relevance reklamy založená buď na obsahu webové stránky (např. obsah pro zahrádkáře nebo pro cyklisty), případně na cílovou skupinu, která webovou stránku navštěvuje (např. teenageři) nebo na ty, kteří již někdy v minulosti vaši web stránku navštívili.

Představte si, že náš obchod se šperky má akci na exkluzivní značku. Bude se snažit jej nabídnout všem potenciálním zákazníkům. Zajímají vás tedy weby, na kterých se sdružují tito lidé, např. web Vitalia.cz, který si občas nějaký článek na téma šperků rovněž napíše. Reklama tak souvisí s obsahem (kontextem) webu (označeno červeně).

Vitalia.cz AdSense

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).