Jak zajistit jedinečnost výrobku na trhu? Odborník radí v poradně

28. 11. 2017
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ošetření jedinečnosti (nekopírovatelnosti) lze řešit zřízením některé z forem ochrany průmyslového vlastnictví u Úřadu průmyslového vlastnictví.

Je však vhodné zvážit ekonomický aspekt takové ochrany, neboť registrace průmyslových práv může dosáhnout nákladů až několika desítek tisíc Kč, které zřejmě nemusí být zcela vykompenzovány potenciálními výnosy z prodeje výrobku.

Dotaz z poradny

Mám nápad na zlepšovák. Jedná se o výrobek, který v zahraničí existuje, ale v ČR a okolních zemích se neprodává. Chtěl bych ho v ČR začít prodávat. Jde o zboží v řadech desítek korun. Jde v tomto případě nějakým způsobem ošetřit jedinečnost na trhu? 

Odpověď

Předpokládám, že se jedná o výrobek vyrobený zahraničním výrobcem, který byste do ČR dovážel a zde ho prodával. V takovém případě je nezbytné ošetřit vaše vztahy přímo s výrobcem zboží, a to buď koupí těchto výrobků a jejich následným přeprodejem v ČR nebo formou tzv. obchodního zastoupení, při kterém byste výrobky prodával vlastním jménem na účet výrobce a vám by vznikl vůči výrobci nárok na sjednanou provizi. Existují případně i další formy spolupráce (společný podnik apod.), které závisí na rozsahu vaší dohody s výrobcem výrobku.

Ošetření jedinečnosti (nekopírovatelnosti) lze řešit zřízením některé z forem ochrany průmyslového vlastnictví u Úřadu průmyslového vlastnictví, např. formou tzv. užitného nebo průmyslového vzoru nebo formou ochranné známky výrobce výrobku. Tuto ochranu lze sjednat i jako přeshraniční, pokud by tedy již výrobce měl zaregistrovanou ochranu ve svém domovském státě, lze ji rozšířit i na území ČR. Obecně je podmínkou poskytnutí takové ochrany jedinečnost výrobku ve vztahu k jiným na trhu nabízeným výrobkům, tj. určitá unikátnost technického řešení nebo jeho zpracování, jedinečnost obchodního názvu apod. Je vhodné také zvážit ekonomický aspekt takové ochrany, neboť registrace průmyslových práv může dosáhnout nákladů až několika desítek tisíc Kč, které zřejmě nemusí být zcela vykompenzovány potenciálními výnosy z prodeje výrobku.

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).