Začíná to vždycky stejně. Investujete spoustu peněz, času a energie a s blížícím se dnem D roste nejen spánkový deficit, ale i vaše očekávání a nervozita. A pak to přijde. Den D je tu a váš podnik se právě otevírá. Potlačíte svou únavu, hodíte se do gala a těšíte se, jak obsloužíte první zákazníky. Až do tohoto okamžiku jsou všechny osudy podnikatelů stejné. Jenže právě v onen den D se rozdělí na dvě skupiny. Jedna část si konečně může odpočinout, protože dveřmi nového obchodu nebo restaurace vešli dovnitř jen jejich majitelé. Druhá se pak vůbec nezastaví a v jejich podniku je od první chvíle rušno. Protože nic není tak nemotivujícího jako prázdný krám, oslovili jsme podnikatele z té šťastnější skupiny a požádali je, aby se podělili o jejich tajemství.
Abyste v prvních dnech po otevření nestáli za pultem nebo barem svého podniku jako kůl v plotě, musíte o sobě dát vědět ještě před otevřením. Ano, máte sice spoustu práce s vyřizováním úředních formalit, jednáním s dodavateli a sháněním personálu, ale pro úspěšný start je potřeba najít si už v této době čas na propagaci. Zvládnout se dá poměrně snadno a k tomu prakticky zadarmo. Stačí být aktivní na sociálních sítích a podporovat v lidech jejich vrozenou zvídavost. Tento přístup už se před pár lety osvědčil v Brně, kde si dva kamarádi otevřeli bar. V seriálu Příběhy podnikatelů o nich vyšel článek Bar, který neexistuje, vznikal naruby. Dnes je špičkou svého oboru
Vytvořte kolem svého podniku příběh
Obavy ze zadlužení i touha uspět dohnaly mladé majitele baru Jana Vlachynského a Andreje Vališe ke zcela nestandardnímu řešení. Svůj podnik začali propagovat mnohem dříve, než se vůbec stal skutečností. Využili situace, kdy prodávali nápoje na brněnských vánočních trzích a začali pracovat na reklamě. Vytvořili jsme letáčky, na kterých byla v hrubých obrysech popsána naše představa baru, a začali je rozdávat lidem. Tehdy jsme sice měli jasno, že v baru budeme nabízet kvalitní drinky a perfektní servis, ale ještě jsme pro něj neměli ani jméno. Naši prodejci na stáncích proto začali informovat o Baru, který neexistuje. Původně to tedy byl jen název kampaně, ale později se nám to začalo jevit jako skvělé jméno, a proto dnes máme v Brně Bar, který neexistuje,
líčí Andrej Vališ.
Zároveň s letákovou kampaní vznikl i facebookový profil fiktivního podniku, který velkou rychlostí sbíral nové fanoušky. Využili jsme toho, že se na Timeline dají vytvářet i příspěvky do historie. Popsali jsme své plány do minulosti a dostali se až do konce roku 2010, kdy nás poprvé napadlo, že bychom si rádi otevřeli klasický bar. Publikovali jsme blogy, přidávali fotky a diskutovali na Facebooku s lidmi o jejich představách ideálního baru,
říká Jan Vlachynský.
Andrej s Honzou díky tomu získali nejen postřehy potenciálních klientů, ale hlavně jistotu, že Brňanům poctivý bar skutečně chybí a naučí se do něj chodit. A že nebylo co sdílet? Naopak. Na profilu se například objevily fotky z večírku, který jsme tu uspořádali den poté, co jsme podepsali nájemní smlouvu a dostali od prostor, kde jsme bar vybudovali, klíče,
komentuje Andrej Vališ. Ukázalo se, že z facebookového profilu fiktivního podniku se stal jedinečný marketingový nástroj. A bar, o kterém se ve městě mluvilo ještě před tím, než jeho zakladatelé věděli, kde ho vůbec otevřou, byl od prvního dne plný.
Před pár lety bylo toto řešení zcela unikátní, dnes se své podniky snaží díky podobným aktivitám rozjet řada dalších podnikatelů. A shodují se, že to funguje.
Mohlo by vás zajímat: Otestoval jsem využití Instagramu v marketingu. Přečtěte si, jak jsem dopadl
Co zafungovalo v Brně přejali s úspěchem podnikatelé z Prahy
V polovině dubna se v Praze otevřela The Kavárna. Jejím spolumajitelem je kavárník Vinko Kraus. Ve městě už provozuje tři další kavárny a ví, že bez náležité propagace se nové podniky rozjíždí jen pomalu. Jako první proto svým podnikům pořizuje vývěsní štíty. Velký nápis The Kavárna kolemjdoucí poutal už ve chvíli, kdy se uvnitř budoucího podniku teprve začínalo s rekonstrukcí. A povědomí o své nové kavárně upevňoval i na sociálních sítích. Facebookový profil naší nové kavárny jsme založili dva týdny před otevřením. Bylo to docela pozdě, jiné podniky to dělají i dva měsíce před otevřením. My ale měli tu výhodu, že už provozujeme tři jiné kavárny, které své profily a fanoušky mají, a jejich prostřednictvím jsme zprávu o The Kavárně mohli šířit snáz,
říká Vinko Kraus.
O hlavní událost, tedy první otevírací den, projevilo zájem přes 400 lidí. A v den D jich přišlo zhruba 150. Takovým počtem se leckdy nemohou pochlubit ani zavedené podniky. Prezentace na Facebooku a Instagramu je velmi účinná zvlášť mezi mladými, kteří sociální sítě berou jako běžnou součást svého života. Zároveň je jako zdroje informací využívají profesionálové a tak nás hned po otevření navštívili i blogeři a napsali o nás. Díky tomu se informace o The Kavárně dostala ke spoustě dalších lidí hned během prvních dnů od otevření,
pochvaluje si kavárník nejen široký záběr, ale i finanční nenáročnost této formy propagace.
Facebook používá jako hlavní komunikační nástroj svého podniku a o klasické webové stránce nepřemýšlí. Nevěřil jsem, že lidé, kteří slíbili, že se u nás staví hned v první den, skutečně přijdou. Nepatřím mezi nejmladší a sociálním sítím jsem v tomto ohledu nevěřil. Nakonec jsem ale byl velmi mile překvapený a lituji toho, že jsme podobný postup nevyzkoušeli před dvěma lety, když jsme otevírali náš první podnik,
dodává Vinko Kraus.
Psali jsme: Youtubeři vstoupili do světa byznysu. Postarají se vám o netradiční reklamu a 3 důvody, proč mít firemní blog
Podobnou zkušenost udělal i zakladatel zbrusu nového pánského holičství Honza Žampa. Ten svůj podnik otevřel teprve 24. května, ale už několik týdnů sledoval zájem o něj. Bydlím v domě přímo nad holičstvím a tak jsem viděl, jak si lidé fotí výlepy ve výloze a opisují webovou adresu a facebookový profil,
říká podnikatel, který je zároveň zpěvákem kapely Eddie Stoilow. Své popularity využil k rozšíření informace o holičství mezi fanoušky kapely. Máme desítky tisíc fanoušků, se kterými udržujeme velmi otevřený vztah a rozumíme si v pohledu na spoustu věcí. Protože je holičství vytvořené v harmonii a v souladu s mnou uznávanými hodnotami, nebál jsem se o něm dát vědět i našim fanouškům. Je to srdcovka a žádný kalkul. S e-shopem nebo nějakým sterilním podnikatelským záměrem, který by nevycházel ze mě samotného, bych to samozřejmě neudělal,
komentuje Honza Žampa.
S facebookovou kampaní začal zakladatel Eddie´s Barber měsíc před otevřením. Postoval příspěvky o přestavbě bývalé lékárny na salon, fotky prvních klientů, respektive kamarádů, na kterých si testoval um nových zaměstnanců ještě před samotným otevřením, i informace o rezervačním systému. Facebook navíc použil i jako prostředek ke shánění dalších holičů. Facebook je dnes nejlepším komunikačním kanálem. Někteří kluci se nám skutečně přihlásili díky zveřejnění výzvy, že nabízíme práci. Teď se někteří zaučují a s dalšími se ještě potkám. Kromě toho jsem podniku založil i nový profil na Instagramu. Adminem všech profilů jsem já sám, protože věřím, že pokud to přenecháte někomu, kdo k firmě nemá osobní vztah, lidé to poznají a dřív nebo později vás stejně vyhejtují,
dodává Honza Žampa. Proto se příliš nepouští ani do placených příspěvků. Využívá je jen na první vlnu kampaně, kdy chce prodat vouchery. Jinak ale spoléhá na přirozenou viralitu a organický dosah.
Dále čtěte: Dělejte si Facebook sami, nikdo jiný to za vás lépe nezvládne
Kvůli podnikání vzala na milost chytrý telefon i sociální sítě
Pokud vás zkušenosti obou pánů nepřesvědčily a říkáte si, že jednomu pomohlo známé jméno a druhému už rozjetý byznys a vy těmito vlastnostmi neoplýváte, začtěte se do následujících řádků.
27. května se v prostorách zrušené herny na pražských Vinohradech otevřela kavárna a bar Prostá přítomnost. I provozovatelům tohoto podniku se vyplatilo dát o sobě vědět dopředu. V prvním týdnu probíhaly úpravy prostor přímo před zraky veřejnosti a už tehdy začali mít lidé zájem. Nestyděli se zeptat, co tady bude a kdy otevřeme. Spoustu věcí jsme si tu dělali svépomocí, takže jsme často pracovali až do ranních hodin. Když nás kolemjdoucí viděli ve dvě ráno na štaflích s malířskou štětkou v ruce, donesli nám víno, brambůrky a jednou jsme dostali i březovou mízu. Po týdnu jsme celou výlohu zakryli polepem s naším logem a na vstupní dveře dali nápis Prostá přítomnost. To bylo všechno. Mám ráda, když není všechno řečeno okamžitě a člověk musí po informacích trochu pátrat. A ukázalo se, že zvědavost je velká,
vypravuje spolumajitelka podniku Nika Slavíková.
V den, kdy od své budoucí provozovny převzala klíče, si založila profil na Facebooku. Do té doby ho odmítala, ale uvědomovala si, že sociální sítě jsou dnes pro úspěch nezbytně nutné. Během proměny prostor se proto ještě seznamovala s fungováním sociální sítě a založila událost, kterou byla Opening party. Samotnou mě překvapilo, kolik lidí nás najednou začalo sledovat. Dala jsem si tu práci a projela všechny naše fanoušky a zjistila jsem, že kamarádi a kamarádi kamarádů tvoří jen polovinu z nich. V druhé jsou pak úplně cizí lidé, které provokoval náš trochu tajemný polep výlohy a našli si informace jen podle dvou klíčových slov na vstupních dveřích,
říká Nika Slavíková.
I majitelé tohoto podniku si s příspěvky na sociální síti hráli a dokázali zaujmout ještě předtím, než vůbec otevřeli. Palce nahoru sbírali třeba deseti důvody, proč dorazit na otevíračku, fotkou obrovské hromady sazí, které do prostoru baru spadly při návštěvě kominíků, ale nejvíc lidi zaujala obyčejná fotka svítícího pouličního poutače, se kterým se majitelé podniku pochlubili hned po jeho instalaci. Při otevření pak bylo v podniku zhruba 200 lidí a polovinu z nich s majiteli nic nepojilo. Ti lidé se prostě jen tak vyskytli. Byla to krásná zpětná vazba, potvrdili jsme si, že jsme zvolili správné logo i název a dokážeme tím lidi zaujmout. Facebook a kampaň před otevřením mohu jen doporučit,
dodává Nika Slavíková. Mladá dívka bez kontaktů i předchozích zkušeností, která se teď učí zacházet s chytrým telefonem, aby mohla začít rozvíjet své marketingové aktivity také na Instagramu.