Krize, pokles odbytu, a s tím související úspory. Tato zaklínadla posledních měsíců a let představují univerzálního strašáka jakéhokoli podnikání. Jednou z jejich obětí je, zejména u středních a menších firem, marketing.
Krize, respektive s ní související tlak na univerzální úspory, je také zdrojem příležitostí. Nejenom v oblasti zcela nových nápadů a inovací v marketingu; je také dobou, kdy dostávají prostor inovace, které by ještě nedávno byly odsuzovány jako nepoužitelné nebo nesystémové. Není se proto co divit, že právě v období všeobecných úspor zažíváme doslova boom nových, netradičních a překvapivě funkčních metod marketingu. Přitom vůbec není pravdou, že by jejich použití vyžadovalo asistenci ze strany mediálních agentur nebo profesionálů. Mnoho z těchto metod můžeme totiž s úspěchem realizovat vlastními silami. Čtěte více: Multi-level marketing je šancí i pro seriózní podnikatele
Virus zabíjí
Pod pojmem „virální kampaň“ se většině těch, kteří se již setkali s problematikou tohoto druhu propagace vybaví nejčastěji vtipné video kolující po internetu a představující reklamu na nějaký produkt. Přitom taková představa je velmi zjednodušující, a životaschopný koncept v podstatě odsuzuje. Virální propagace je založena ve stručnosti na tom, že mnohem lacinější a v konečném důsledku i efektivnější než platit nosiče reklamních médií (televizní čas, billboardy, reklamu v tisku), je využít k jejich přenosu lidi. Člověk je tvor hravý a tohoto faktu se dá využít. A nejenom to. Sdělení, které se dozvíme od jiného člověka, nejlépe v neformální atmosféře a mimo kontext reklamy na nás působí mnohem lépe, než sebehezčí billboard (i když právě on může být jeho obsahem). Vtipná informace, která sekundárně nese propagační obsah se díky svému vtipu šíří od jednoho člověka ke druhému, asi jako viry.
Na trhu působí celá řada společností, které nabízejí svým klientům virální kampaně na míru. Nic ale nebrání tomu, abychom z přednosti tohoto druhu propagace benefitovali sami. Stačí vytvořit jednoduché a snadno srozumitelné sdělení a nabídnout ho zákazníkům; něco, co si snadno zapamatují. Není to žádná věda; podstatný je nápad a originalita. Například firma, která se tak styděla za svého (amerického) prezidenta, že omluvnou poznámku všila do informačních štítků na batohy by mohla být příkladem. Vhodná jsou jakákoli sdělení, která člověka překvapí (nemusí ho nutně pobavit), která odstartují šeptandu a tak zajistí, že se informace o produktu nebo o firmě bude šířit dál. Čtěte více: Vlasta Tichá: Firmy přišly na to, že marketing se dá dělat levněji
Chcete se naučit konkrétně, jak si vytvořit reklamu zadarmo?
Registrujte se na školení, které na konkrétních příkladech pomůže začínajícím podnikatelům s propagací při rozjezdu jejich byznysu. Kurz se dále soustředí na metody guerillového a virálního marketingu, které jsou realizovatelné vlastními silami a minimální cenou. Součástí kurzu je vysvětlení principů GM a VM, možností jejich uplatnění při propagaci produktů a služeb a sledování efektivity. Přednáší Vojtěch Bednář.Více informací: Netradiční cesty propagace: zadarmo a efektivně
Jako Che
Slavný Che Guevara, ozdoba triček a dalších dekorativních předmětů byl revolucionář a průkopník guerillového odporu. Co ale guerillový marketing? Pravdou je, že tento druh propagace mohou někteří vidět jako sporný a problematický; přesto ale funguje. V principu spočívá v tom, že pro svá reklamní sdělení (v jednoduché a snadno srozumitelné podobě) umisťujeme na taková místa a v takové podobě, kdy si je jejich příjemci asociují s jistým rebelstvím. Takřka každé město je plné samolepek „stickerů“ na veřejných prostranstvích. Některé z nich jsou dílem avantgardních umělců a teenagerů, mnohé však představují dobře viditelnou reklamu. Stickery jsou však pouze začátek. Reklama tohoto typu může být elegantně spojena s místními významnými místy a lidmi, může mít podobu „zkrášlení“ budov, automobilů nebo (což je nejúčinnější) konkurenčních produktů. I zde je potřeba mít jistou dávku fantazie, ale hlavně odvahy a dokázat se udržet na tenkém ledě minimální korektnosti. Výsledek však stojí za to.
Vzhůru do sítí
Sociální sítě (v Česku nejpoužívanější Facebook, Twitter, nebo Lidé.cz) jsou ideálním místem pro netradiční reklamu. Jejich provozovatelé nabízejí možnost zobrazování klasických reklamních proužků nebo (kon)textových sdělení, to je ovšem jen jedna z možností. Daleko lepší je využít toho, že obsah těchto sítí si tvoří samotní uživatelé. Virální, guerillová, ale i další nové metody distribuce reklamních sdělení v těchto sítích fungují mnohem lépe, než ve skutečném světě. V rámci virtuálních sítí je možné si s minimálními náklady vytvořit fungující „komunity“ fanoušků a propagátorů, informovat své zákazníky a být v kontaktu s partnery. Stejně tak je možné s jejich pomocí zapůsobit na konkurenci nebo – potřebujeme-li to – přilákat pozornost médií. Přitom platí, že kromě nezbytných znalostí použití sociálních sítí k propagaci vyžaduje prakticky pouze připojení k internetu a čas, respektive minimum prostředků. Čtěte více: Ani v horších časech nerezignujte na marketing
Nebojme se
Jestliže donedávna platilo (a v kurech pro pracovníky PR se dokonce učilo), že základem komunikace s veřejností je tisková zpráva, dnes to již neplatí ani náhodou. Zprávy jsou sice nezbytností, ale současně prostředkem komunikace s marginální účinností. Zároveň však vůbec neplatí, že by účinný a efektivní marketing netradičními prostředky byl doménou profesionálů. V mnoha ohledech platí, že víme-li jak, můžeme se propagovat sami a současně dodržet nejnovější trendy v této oblasti. Paleta možností je velmi široká a navíc – vždy můžeme sami přijít s něčím zcela novým.