Monopol na dodávání některých zásilek má státní podnik Česká pošta. V této oblasti nemají podnikatelé na výběr a musejí se přizpůsobit její nabídce. V ostatních segmentech trhu panuje konkurenční prostředí a lze volit nejrůznější způsoby doručení a další doplňkové služby.
Poštovní služby a jejich regulace
Základní normou upravující poskytování poštovních služeb je zákon č. 29/2000 Sb., o poštovních službách.Nejznámějším a zároveň monopolním poskytovatelem některých poštovních služeb v Česku je státní podnik Česká pošta. Ta od 1. 1. 2008 navýšila ceny svých služeb.
Monopol České pošty se však vztahuje pouze na takové zásilky obsahující písemnosti, které splňují všechny níže uvedené podmínky současně:
- jsou vnitrostátní,
- jejich hmotnost je menší než 50 gramů,
- jejich cena je nižší než 18 Kč.
Výsada České pošty tedy neplatí na zásilky s hmotností alespoň 50 g, nebo na služby s cenou nejméně 18 Kč, a to i tehdy, jsou-li obsahem poštovních zásilek písemnosti. Monopol se nevztahuje ani na jakékoliv poštovní zásilky do zahraničí nebo ze zahraničí.
Do roku 2013 by se měl trh otevřít a Česká pošta by měla přijít o své výsadní postavení. Nápor soukromých firem se očekává zejména v oblasti větších měst a firem.
Úřadem regulujícím poštovní trh se základními službami je Český telekomunikační úřad. Základními službami se rozumí obyčejné a doporučené zásilky, balíky a poštovní poukázky. Vývoj základních služeb poskytnutých Českou poštou je uveden v tabulce:
Služba/rok | 1996 | 2000 | 2005 | 2006 | 2007 |
---|---|---|---|---|---|
Obyčejné zásilky | 596 847 | 592 217 | 561 694 | 534 270 | 575 184 |
Doporučené zásilky | 110 948 | 99 735 | 107 966 | 108 011 | 117 450 |
Balíky | 20 457 | 13 873 | 7 924 | 10 656 | 28 739 |
Poštovní poukázky | 82 608 | 93 764 | 100 015 | 102 082 | 92 184 |
Konkurenční trh
Na trhu doručování balíkových, expresních a listovních zásilek nad 50 gramů panuje čilá konkurence. Podnikatelé zde mají možnost volby. Na trhu působí velké množství firem.
Firmy si konkurují zejména:
- rychlostí,
- spolehlivostí doručování,
- způsobem předání zásilky: některé firmy nabízejí možnost opakovaného pokusu o předání,
- rozsahem pobočkové sítě,
- možnostmi uložení na jiném než obvyklém místě: úložné místo doručovatelské firmy se může nacházet velmi daleko,
- možnostmi, které má zákazník pro online sledování zásilky: podnikatel, který zná číslo zásilky, může na internetu dohledat, kde se jeho zásilka právě nachází,
- pružností přístupu ke klientovi,
- doplňkovými službami – např. pojištěním zásilky, vyřízením nezbytných celních náležitostí,
- a samozřejmě cenou.
Častým jevem je, že podnikatelé kombinují nabídku více poštovních firem. BARBORA WINTEROVÁ, vedoucí logistiky internetového obchodu Kasa.cz, říká: Pro zásilky do 50 kg využíváme přepravní službu PPL a zásilky větších rozměrů, tedy hlavně bílou techniku, nám vozí společnost Toptrans.
Firma typu internetový obchod vyžaduje zejména možnost doručení koncovým zákazníkům v blíže definovaný čas.
BARBORA WINTEROVÁ dodává: Zákazníci nechtějí doma čekat celý den, až jim v blíže neurčeném čase dopravce doručí zásilku.
V neposlední řadě je potřeba uvést, že společnost Kasa.cz využívá také služeb České pošty. Někteří zákazníci preferují její rozsáhlou pobočkovou síť.
To potvrzují i slova DITY VÁCLAVÍKOVÉ, tiskové mluvčí České pošty: Naší výhodou je bezkonkurenčně nejrozsáhlejší síť poboček a nižší cena při poskytnutí srovnatelné služby.
Přestože dochází k zlepšování technické vybavenosti České pošty a používaných postupů, stále existují některé nedostatky. BARBORA WINTEROVÁ uvádí pro business server Podnikatel.cz jeden příklad v oblasti využívaných technologií pro tisk štítků, zpracování a výměnu elektronických dat: Pokud vám Česká pošta v této době nabídne přenos dat přes disketu, nevíte, jestli se máte smát či plakat.
DITA VÁCLAVÍKOVÁ tuto situaci připouští. Vzhledem k počtu našich poboček a deficitu technologického vybavení z dob minulých je to teoreticky možné,
ale dodává: Takovouto situaci lze vždy řešit, záleží na domluvě.
Společnost PPL informuje, že vyvinula vlastní informační software, který využívá většina zákazníků. LUCIE GLEICHOVÁ z PPL dodává: Tento software zlepšuje komunikaci mezi zákazníky a námi. Zjednodušuje zákazníkovi předání dat o zásilkách.
Firma dále uvádí, že počet zásilek doručených do druhého dne činí 97,8 %. Mezi nedoručené zásilky počítáme všechny zásilky, které příjemce nepřevzal, ať už byla na vině PPL nebo příjemce, třeba z důvodu nezastižení, dovolené, atd.
upřesňuje LUCIE GLEICHOVÁ. PPL zákazníkům zasílá pravidelné statistické výstupy všech zásilek pod jedinečným kódem včetně informací o kvalitě doručení s výpisem nedoručených zásilek.
DITA VÁCLAVÍKOVÁ říká, že: Více než 87 % zásilek je Českou poštou doručeno do druhého dne.
Česká pošta nabízí také bezplatnou možnost přeposlání zásilky na jinou pobočku než je obvyklé místo uložení.
MARTIN KOČA z přepravní společnosti GO! Express and Logistics tvrdí: V České republice doručujeme vše do druhého dne.
Firma se ale specializuje více na zahraniční doručování. Tuzemské doručování tvoří jen asi 1–2 % jejího obratu.
Pražská kurýrní služba ALL RIDE se zabývá co nejrychlejší přepravou zásilek. Tzv. balíkovou přepravu provozuje pouze pro stávající klientelu. PAVEL VÍTŮ, office manažer ALL RIDE, k jejich nabídce sděluje: Rychlost se řídí požadavkem klienta – v případě realizace přímou cestou je to dle vzdálenosti (Brno 2 hodiny), v případě realizace balíkovou přepravou je to následující pracovní den do 12 hodin po ČR a SRN.
Z Brna do Prahy? Za kolik a jak rychle?
Popis | Česká pošta | PPL | GO! | General Parcel |
---|---|---|---|---|
Produkt | Balík o hmotnosti 45 kg | Normální balík | Česká republika | Vnitrostátní |
Cena (Kč) | Česká pošta nepřepravuje | 499,60 | nezjištěno | 411,5 |
Doručení | Do 18:00 následující pracovní den | Do druhého dne | Následující pracovní den |
Popis | Česká pošta | PPL | GO! | General Parcel |
---|---|---|---|---|
Produkt | EMS | Normální balík | Česká republika | Vnitrostátní |
Cena (Kč) | 104,00 | 115,70 | nezjištěno | 101,20 |
Doručení | Nejpozději následující den po dni podání (včetně sobot), v některých městech i v neděli a svátek | Do 18:00 následující pracovní den | Do druhého dne | Následující pracovní den |
Popis | Česká pošta | PPL | GO! | General Parcel |
---|---|---|---|---|
Produkt | Standardní balík – prioritní | PPL Export | Worldwide | Mezinárodní |
Cena (Kč) | 448,00 | 1205,50 | Nezjištěno | 1238,30 |
Doručení | Nezjištěno | 3–4 dny | Následující den při vyzvednutí zásilky do 17 hod. | 3 dny |
Jak uspořit?
Kromě důrazu na nižší ceny a vyšší kvalitu doručování, mají podnikatelé i další možnosti jak zefektivnit svoji činnost. Základem je optimalizovat využívání poštovních služeb. V mnoha případech lze místo klasických poštovních služeb využívat elektronickou komunikaci. Ta je zpravidla výrazně rychlejší a levnější. Místo placení prostřednictvím poštovních poukázek lze ušetřit využíváním bankovního účtu. Převody jsou pak nejen levnější, ale také významně rychlejší.
Podnikání v oblasti poštovních služeb
Podnikatel, který by chtěl stát i na druhé straně hřiště v oblasti poštovního businessu, má možnost. Provozování poštovních služeb a zahraničních poštovních služeb je samostatnou volnou živností.