Počet okresních měst, která na příští rok zvýší daň z nemovitostí, se oproti letošnímu roku snížil. Přesto daň stoupne v desetině okresních měst. Na rozdíl od roku 2012 se ale najdou i města, kde se odvážili daň snížit. Vyplynulo to z analýzy serveru Podnikatel.cz. Po roce opět přinášíme komplexní souhrn koeficientů daně z nemovitostí, které mají jednotlivá okresní města stanovena, pro rok 2012 a 2013.
Další desetina měst zvýší daň z nemovitostí
Zatímco pro letošní rok zvýšilo daň z nemovitostí každé páté okresní město, pro rok 2013 již k nárůstu daně tolik okresních měst nepřistoupilo. Celkem jich daň z nemovitostí zvýší zhruba desetina. Server Podnikatel.cz opět prošel obecně závazné vyhlášky všech okresních měst a zanalyzoval všechny změny. Stejně jako na rok 2012 tak města většinou daň zvýší skrze místní koeficient, který si mohou stanovit od roku 2009, a to ve výši 2,3,4, nebo 5. Možnost navýšení daně z nemovitostí místním koeficientem přinesl zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů, který prosadila v roce 2007 vláda Mirka Topolánka. Zhruba třetina obcí tuto možnost využila hned v roce 2009. V letech 2010 a 2011 samy obce ke zvyšování daně z nemovitostí nesahaly, jelikož daň zvýšil tzv. Janotův balíček.
Čtěte také: Pětina okresních měst zvýší daň z nemovitostí, přinášíme jejich komplexní tabulku
Místní koeficient pro rok 2013 stoupne v Nymburku, Semilech, Vsetíně a Frýdku-Místku. Místní koeficient zvýšil i Jeseník, který však zároveň zrušil podnikatelský koeficient ve výši 1,5. Ten naopak nově zavedla Ostrava, ve které se tak nemovitosti pro podnikání mírně prodraží. Město Chomutov pak zvýšilo jak místní, tak i podnikatelský koeficient. Motiv pro zvýšení daně byl ve všech městech v podstatě stejný, tedy snaha zvýšit příjmy městského rozpočtu. Jsme jedno z posledních měst, které ke změně koeficientů přistoupilo. Dlouho jsme se navyšování bránili, ale vzhledem k trvajícím deficitům v příjmové složce rozpočtu a v návaznosti na hledání nových zdrojů příjmů, jsme k tomuto nepopulárnímu kroku museli přistoupit i v Nymburce,
vysvětlil například starosta Nymburka Miloš Petera.
Zvýšení výnosů z daně nemovitostí si slibují také v Semilech, kde si od místního koeficientu slibují asi 3,8 milionů korun. Tyto dodatečné příjmy chce zastupitelstvo zapojit do výdajů na místní komunikace a veřejné osvětlení. Je jasné, že zvýšení daně z nemovitostí vyvolá u občanů a podnikatelů negativní reakce. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že výdaje na běžný chod města – školy, kulturní a sportovní zařízení, veřejné osvětlení, zeleň, komunikace atd. – a jeho rozvoj rostou,
připomněla Lena Mlejnková, místostarostka Semil.
Ve dvou městech daň klesne
Na rozdíl od loňska se ale rovněž našla města, kde daň z nemovitostí naopak klesla. Z okresních měst se jedná o Chrudim a Pardubice. V Chrudimi po roce klesá místní koeficient zpět na číslo 1. Město ho totiž vyhláškou zvýšilo pouze na rok 2012. V Pardubicích snížili základní koeficient na velkou část území a změnili systém členění jednotlivých částí. Pro převážnou část města to znamená snížení nebo zachování stávajícího koeficientu, tedy výše daní. Ve třech urbanistických obvodech se koeficient zvýší právě kvůli sjednocení jednoho katastrálního území,
vysvětlil ekonomický náměstek primátorky Pardubic Jiří Rozinek.
Čtěte speciál Daň z nemovitostí
Občané, kterým se kvůli rozhodnutí měst změní příští rok daň z nemovitostí, nemusí podávat nové přiznání k dani z nemovitostí. Výši nově vyměřené daně se dozví od správce daně, který zveřejní platební výměr nebo hromadný předpisný seznam. Dobu a místo zpřístupnění hromadného předpisného seznamu k nahlédnutí vyhlásí správce daně veřejnou vyhláškou. Samotná daň se platí každoročně vlastníkem nemovitosti, a to vždy dopředu.
Kvůli změně koeficientů nemusíte podávat přiznání
Daň z nemovitostí musí občané uhradit do konce května. Jestliže daň převýší hranici 5000 korun, může se daň uhradit ve dvou stejných splátkách. Zemědělci a chovatelé ryb mají termín do 31. srpna a do 30. listopadu, pro ostatní poplatníky daně platí termín nejpozději do 31. května a do 30. listopadu. Jestliže někomu vyjde daň na méně než 30 Kč, platit ji nemusí. Výjimku tvoří spoluvlastnické podíly na pozemcích, ze kterých se daň předepisuje vždy, a to v minimální výši 50 Kč, i kdyby vycházela nižší.
Čtěte také: Daň z nemovitostí v roce 2012. Víme, co se mění
Daň z nemovitosti se skládá ze dvou složek, z daně z pozemku a z daně ze staveb. Dani z pozemků podléhají pozemky vedené v katastru nemovitostí, přičemž je zásadní, pod jakým druhem jsou tyto pozemky v katastru evidovány. Nemovitými stavbami pak jsou rodinné domy, byty a jiné kolaudované nebytové prostory, které jsou spojené se zemí pevným základem. Výpočet daně probíhá na základě sazeb, které jsou uvedeny v zákoně o dani z nemovitostí a výměry pozemku a nemovitostí. Výsledná částka se poté ještě násobí základní koeficienty dle zákona a případně místními koeficienty, které si mohou obce samy stanovit. Přiznání se podává finančnímu úřadu, v jehož územním obvodu se stavba nebo pozemek nachází, a to nejpozději do konce ledna.
Základní (2013) | Základní (2012) | Místní (2013) | Místní (2012) | Podnikatelský (2013) | Podnikatelský (2012) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Praha | 5 | 5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Středočeský kraj | ||||||
Benešov | 2 pro stavby (2,5 pro pozemky) | 2 pro stavby (2,5 pro pozemky) | 2 | 2 | 1 | 1 |
Beroun | 2,5 | 2,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Kladno | 3,5 | 3,5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Kolín | 2,5 | 2,5 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Kutná Hora | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Mělník | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Mladá Boleslav | 3,5 | 3,5 | 2 | 2 | 1,5 | 1,5 |
Nymburk | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 |
Příbram | 2,5 | 2,5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Rakovník | 2,5 | 2,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Jihočeský kraj | ||||||
České Budějovice | 3,5 | 3,5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Český Krumlov | 2,5 | 2,5 | 2 | 2 | 1,5 | 1,5 |
Jindřichův Hradec | 2,5 | 2,5 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Písek | 3,5 | 3,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Prachatice | 2,5 | 2,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Strakonice | 2 | 2 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Tábor | 2,5 | 2,5 | 2 | 2 | 1,5 | 1,5 |
Plzeňský kraj | ||||||
Domažlice | 2 | 2 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Klatovy | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Plzeň | 4,5 | 4,5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Rokycany | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Tachov | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Karlovarský kraj | ||||||
Cheb | 2,5 | 2,5 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Karlovy Vary | 4,5 | 4,5 | 2 | 2 | 1,5 | 1,5 |
Sokolov | 2,5 | 2,5 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Ústecký kraj | ||||||
Děčín | 3,5 | 3,5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Chomutov | 4,5 | 4,5 | 2 | 1 | 1,5 | 1 |
Litoměřice | 2,5 | 2,5 | 2 | 2 | 1,5 | 1,5 |
Louny | 2 (1,4 u staveb) | 2 (1,4 u staveb) | 2 | 2 | 1 | 1 |
Most | 3,5 | 3,5 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Teplice | 4,5 | 4,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Ústí nad Labem | 3,5 | 3,5 | 2 | 2 | 1,5 | 1,5 |
Liberecký kraj | ||||||
Česká Lípa | 2,5 | 2,5 | 2 | 2 | 1,5 | 1,5 |
Jablonec nad Nisou | 3,5 | 3,5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Liberec | 3,5 | 3,5 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Semily | 1,6 | 1,6 | 2 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Královehradecký kraj | ||||||
Hradec Králové | 4,5 pro pozemky (2 pro stavby | 4,5 pro pozemky (2 pro stavby) | 3 | 3 | 1,5 | 1,5 |
Jičín | 2 | 2 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Náchod | 2,5 | 2,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Rychnov nad Kněžnou | 2,5 | 2,5 | 2 | 2 | 1,5 | 1,5 |
Trutnov | 3,5 | 3,5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Pardubický kraj | ||||||
Chrudim | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 |
Pardubice | 4,5 ( u daně ze staveb 3,5) | 4,5 | 2 | 2 | 1,5 | 1,5 |
Svitavy | 2 | 2 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Ústí nad Orlicí | 2,5 | 2,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Vysočina | ||||||
Havlíčkův Brod | 2 | 2 | 2 | 2 | 1,5 | 1,5 |
Jihlava | 4,5 | 4,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Pelhřimov | 2 | 2 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Třebíč | 2,5 | 2,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Zďár nad Sázavou | 2 | 2 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Jihomoravský kraj | ||||||
Blansko | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Brno | 3,5 | 3,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Břeclav | 2,5 | 2,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Hodonín | 2,5 | 2,5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vyškov | 2,5 u pozemků (2 u staveb) | 2,5 u pozemků (2 u staveb) | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Znojmo | 2,5 | 2,5 | 2 | 2 | 1,5 | 1,5 |
Olomoucký kraj | ||||||
Jeseník | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1,5 |
Olomouc | 3,5 | 3,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Prostějov | 3,5 | 3,5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Přerov | 3,5 | 3,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Šumperk | 2,5 | 2,5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Zlínský kraj | ||||||
Kroměříž | 2,5 | 2,5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Uherské Hradiště | 3,5 | 3,5 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Vsetín | 2,5 | 2,5 | 2 | 1 | 1 | 1 |
Zlín | 4,5 | 4,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Moravskoslezský kraj | ||||||
Bruntál | 2 | 2 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Frýdek-Místek | 3,5 | 3,5 | 2 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Karviná | 3,5 | 3,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Nový Jičín | 2,5 | 2,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Opava | 3,5 pro pozemky (stavby 2 | 3,5 pro pozemky (stavby 2) | 2 | 2 | 1 | 1 |
Ostrava | 3,5 | 3,5 | 1 | 1 | 1,5 | 1 |
U řady měst platí pro okrajové části jiné koeficienty než pro centrum. V tabulce jsou vždy uvedeny koeficienty pro nemovitosti v centru.