Jaké mají Češky ambice? Různé. Do vedení firem se však příliš neženou

5. 5. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Z průzkumů je dávno jasné, že ženy ve vedení jsou pro firmy výhodou a mají vliv i na ekonomickou úspěšnost podniku. Jenže Češky top management příliš neláká.

V Česku se hodně mluví o tom, že ve vysokém vedení firem chybí ženy. Jak jsou však samotné české ženy ambiciózní, když dojde na to, aby zastávaly vysoké manažerské funkce? Na tuto otázku odpovídá průzkum, který provedla personálně-poradenská společnost Hays. Češky a Čechy zkoumala ve vzorku 11 500 zaměstnanců z 25 zemí světa na přelomu roku 2015 a 2016. Podle průzkumu české ženy nepotřebují řídit firmy, aby dosáhly svých kariérních cílů.

Nejméně ambiciózní Češky

Češky totiž ze srovnání vycházejí jako ty nejméně ambiciózní. Jen 3 procenta z nich odpověděla, že musí dosáhnout na nejvyšší manažerské pozice, na pozice ředitelek nebo jednatelek firem, aby svou kariéru považovaly za úspěšnou (oproti 10 procentům Čechů). Češky na tom však s nejvyššími ambicemi nejsou o moc hůře než Nizozemky (4 procenta spojují své ambice s top managementem), Belgičanky (5 procent), Němky nebo Američanky (7 procent). Výrazně se ovšem liší od Malajsijek (28 procent), Kolumbijek (22 procent) nebo žen ve Spojených arabských emirátech (18 procent). Globálně si přitom úspěšnou kariéru spojuje s nejvyšší pozicí 12 procent žen.

Nízké ambice Češek odborníci z Hays interpretují jako důsledek nastavení společnosti, dlouhé mateřské i stále nedostatečné flexibility v zaměstnání a nedostatku pozitivních vzorů. Ovšem po nižších manažerských pozicích touží nadpoloviční většina českých respondentek, i když reálně tyto pozice častěji zastávají muži. Zajímavostí výzkumu je také to, že 74 procent českých respondentů (více mužů než žen a nejvíce ze všech 25 zemí) se domnívá, že v Česku existuje rovnost platů mezi muži a ženami v managementu – i když obecnou platovou nerovnost potvrzují mezinárodní průzkumy. Více mužů než žen si také myslí, že ženy i muži mají stejné pracovní příležitosti.

Čtěte také: Z podnikatelů se stali chřesťané. Na kult lahůdkové zeleniny obrací tisíce lidí

Žen na manažerských postech je stále málo a poptávka po kvalifikovaných odbornicích stále stoupá. Je třeba, aby společnosti měly jasně nastavený plán kariérního rozvoje i pro pozice od středního managementu výše a řádně jej komunikovaly, doporučuje Ladislav Kučera, ředitel společnosti Hays, v kontextu nedostatku odborníků na trhu práce. A dodává, že firmy mohou podpořit ambice svých zaměstnankyň a zajistit si tak odbornice pro své seniorní role.

Talent a konkurenční výhoda

Zaměstnavatelé si totiž čím dál více uvědomují, jaké výhody pro ně ženy ve vedení přinášejí. Ženy představují v českém byznysu nevyužitý potenciál. Lze doložit, že větší zapojení žen do ekonomické aktivity může podpořit hospodářský růst a zlepšit výkonnost společností, konstatuje se ve studii Využití plného potenciálu žen v české ekonomice od společnosti McKinsey & Company z roku 2012. Ženy představují nevyužitý talent, podíl žen ve vedení je provázaný s ekonomickou úspěšností firem, a protože ženy dobře rozumí zákaznicím, přinášejí firmám silnou konkurenční výhodu.

Studie zároveň doporučuje sérii jednačtyřiceti opatření pro firmy, které chtějí přilákat ženy i na nejvyšší pozice. Jsou to opatření, která musí jít napříč celou firmou. Zahrnují jak podpůrné mechanismy, jako jsou například směrnice v oblasti lidských zdrojů, tak rozvojové programy typu koučování, mentoring či školení. Zároveň musí mít diverzita podporu nejvyššího vedení společnosti a oporu ve firemní kultuře.

Čtěte také: Několik rad a tipů, jak najít a udržet kvalitní zaměstnance

Nekonečné ambice

Na téma ambicí žen v byznyse se server Podnikatel.cz podíval ještě z trochu jiného úhlu pohledu. Udělal si vlastní rychlou anketu mezi podnikatelkami, kterým položil jedinou otázku: Jaké jsou vaše profesní a životní ambice?

Některé podnikatelky vyzdvihují hodnoty jako jsou kariéra, úspěch v podnikání, spolehlivost i finanční nezávislost. Chtějí stabilní a prosperující firmu a zároveň touží například po cestování a přejí si být zdravé. Ambice? Nekonečné, objevilo se však také v anketních odpovědích.

Část podnikatelek akcentuje ve své odpovědi touhu sladit svůj profesní a rodinný život. Uživit se podnikáním tak, abych se mohla zároveň věnovat rodině, odpovídá jedna z nich. Profesní ambice – vytvořit ze své společnosti co nejvíce samostatnou, dobře funkční jednotku, u které má funkce bude spočívat v dohlížitelské rovině. Životní ambice – být kvalitním člověkem v rovině manželky, matky, milenky pro svého muže, podnikatelky i ženy v obecné rovině, dodává další. Jde o to podnikat tak, aby práce zajistila důstojný život podnikatelce a její rodině, ale zároveň se nepřipravit o ostatní životní radosti, odpovídá jedna z respondentek.

Čtěte také: Jste opravdu dobrý zaměstnavatel? Nemažte si med kolem pusy

Slaďování jako klíčový princip

Tím podnikatelky přímo z praxe potvrzují to, co ukazují také sociologické výzkumy – ženy v byznyse a managementu více než muži slaďují. A to především náročnou práci a rodinu, včetně mateřství. Možnost lépe sladit práci a rodinu bývá stále velmi častý důvod, proč ženy vůbec do podnikání vstupují. Podnikání přináší větší časovou flexibilitu a také možnost nastavit celý ekosystém firmy jako přátelský k ženám a matkám. A lze spekulovat, zda a jak se snaha sladit práci a rodinu odráží také na ochotě žen zastávat nejvyšší manažerské posty.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Čtěte více: Kdyby měly mámy dobrý flek, do podnikání se vždycky nehrnou

Když Alena Křížková zkoumala Životní strategie podnikatelek a podnikatelů na přelomu tisíciletí (Sociologický ústav Akademie věd České republiky 2004), zjistila, že ženy vstupují častěji do oborů, kde nemají žádné zkušenosti ani kvalifikaci. Jejich strategie vstupu do podnikání pak jsou posilovány těmito faktory: potřeba seberealizace a nezávislosti, náhoda a příležitost, možnost lépe kombinovat práci a rodinu a následování manžela při jeho vstupu do podnikání, shrnuje autorka. Muži se oproti tomu podle výzkumu více zaměřují na určitý cíl, často využívají zkušenosti a kontakty v oborech, v nichž mají předchozí zkušenost, přicházejí s něčím novým, co na trhu chybí, mají vyšší sebedůvěru a kladou důraz na očekávaný finanční zisk.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).