Jaké nové povinnosti mají podnikatelé z důvodu povinného zřízení datových schránek?

20. 12. 2022
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
V důsledku přijatých legislativních změn v souvislosti s elektronizací postupů orgánů veřejné moci dojde od 1. ledna 2023 k povinnému zřízení datových schránek všem podnikatelům.

Datová schránka bude tedy zřízena jak právnickým osobám, které datovou schránkou zřízenou ještě nemají, tak i podnikajícím fyzickým osobám (OSVČ). Co to bude pro podnikatele, kteří ještě datovou schránkou zřízenou nemají, nově znamenat?

Co se dozvíte v článku
  1. Základní funkce datové schránky
  2. Přiznání povinně elektronicky
  3. Získání přístupu do datové schránky
  4. Doručování prostřednictvím datové schránky
  5. Cílem je zvýšit používání datových schránek

Základní funkce datové schránky

Datová schránka funguje jako elektronický komunikační prostředek, který se používá k zasílání (doručování) písemností, a to nejen mezi podnikateli a státními orgány (např. soudy, finančními, stavebními či katastrálními úřady atp.), ale i mezi podnikateli navzájem. Výhodou datové schránky je, že jejím prostřednictvím lze činit elektronická podání vůči státním orgánům bez toho, aby bylo nutné si k tomu zřizovat zaručený nebo uznávaný elektronický podpis, jehož certifikát se musí pravidelně obnovovat, což je pro velkou část podnikatelů zbytečně složité a administrativně náročné. Samotné odeslání určitého dokumentu z datové schránky podnikatele totiž dostatečně zajistí autenticitu dokumentu a z toho důvodu již není podpis na dokumentu potřebný. To proces komunikace se státními orgány výrazně zjednoduší.

Přiznání povinně elektronicky

Autor článku

Autor je partner AK Matzner & Vítek

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).