Prvních podnikatelů se elektronická evidence tržeb dotkne v prosinci letošního roku. Zákon o evidenci tržeb stanovuje, které všechny údaje o tržbách budou podnikatelé muset úřadům posílat.
Jaká data budete muset posílat
Podle zákona o evidenci tržeb musí podnikatelé nejpozději při uskutečnění evidované tržby zaslat datovou zprávou údaje o této evidované tržbě finančnímu úřadu a zároveň vystavit účtenku. Za uskutečnění evidované tržby se považuje přijetí evidované tržby nebo vydání příkazu k jejímu provedení, pokud byl tento příkaz vydán dříve.
Zákon dále určuje, které údaje o tržbě musí podnikatelé úřadům poslat. Podle § 19 jde o:
- daňové identifikační číslo poplatníka,
- označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
- označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
- pořadové číslo účtenky,
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
- celkovou částku tržby,
- bezpečnostní kód poplatníka,
- podpisový kód poplatníka,
- údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.
Údajem o evidované tržbě zasílaným datovou zprávou je také:
- celková částka plateb určených k následnému čerpání nebo zúčtování,
- celková částka plateb, které jsou následným čerpáním nebo zúčtováním platby,
- daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje,
- základ daně z přidané hodnoty a daň podle sazeb daně z přidané hodnoty,
- celková částka v režimu daně z přidané hodnoty pro cestovní službu,
- celková částka v režimu daně z přidané hodnoty pro prodej použitého zboží.
Kdo bude moct evidovat tržby ve zjednodušeném režimu, nebude muset tyto údaje posílat hned, ale bude na to mít 5 dní od uskutečnění evidované tržby.