Jaké základní produkty nabízejí banky podnikatelům? Tady jsou jejich odpovědi

3. 7. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
U velkých bank si podnikatelé i za základní produkty připlatí, na druhou stranu si mohou vybírat z široké škály produktů, které jsou u malých bank nedostupné.

České banky se stále učí a rozšiřující trh zatím nedokázal pohnout myslí manažerů především zavedených značek tak, aby banky dokázaly nabídnout základní produkty jako vedení účtu či výběry bankomatů zdarma. U zavedených oslovených bank se bohužel i za základní produkty stále platí, dokážou však nabídnout více produktů. Základní srovnání bankovních účtů jsme již přinesli v článku Který podnikatelský účet je pro vás nejvhodnější? Nabízíme srovnání. Nyní přinášíme druhý díl článku, který dal bankám prostor pro vyjádření, jaké další základní produkty banky podnikatelům nabízejí. Tady jsou odpovědi jejich zástupců.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Banky vás s produktovými novinkami osloví i telefonicky. Nebojte si vyslechnout nabídku. 

U zavedených bankovních domů budete i za základní věci platit

Začínáme u GE Money Bank. Ta ústy své mluvčí vyjmenovala hned 15 produktů, které banka podnikatelům nabízí v základním balíčku, z nichž podnikatelé mohou vybírat. Milada Franek však do těchto produktů zahrnuje kromě běžných či spořicích účtů i provozní a investiční úvěry, zajištěné či nezajištěné úvěry a bankovní záruky a další produkty, které se podnikateli hodí.

Na otázku, které z produktů pro podnikatele nabízí GE Money bank zdarma, nedokázala mluvčí dát jednoznačnou odpověď, zřejmě kvůli tomu, že žádný. Jen vyzdvihovala neomezený účet Genius Business Extra, který však podnikatele stojí 149 korun měsíčně.

Michal Teubner, mluvčí Komerční banky, upozornil, že za samozřejmost by podnikatel měl považovat běžný účet s možností čerpat povolený debet, k tomu elektronický výpis, mezinárodní platební kartu, obsluhu účtu pomocí internetu či telefonu a zdarma vybraný počet výběrů z domácích bankomatů či provedených transakcí. K tomu si podnikatel může přikoupit další nadstandardní služby ve formě zvýhodněných balíčků transakcí. Sečteno podtrženo, podnikatel si za účet, který obsahuje část produktů zdarma, zaplatí měsíčně 169 korun. Jakmile přesáhne počet zdarma realizovaných transakcí, bude platit ještě více. I v případě Komerční banky však může podnikatel vybírat z široké škály dalších souvisejících produktů, jako je např. leasing, factoring, revolvingový úvěr, financování nemovitostí a další.

U dalších dvou bank, konkrétně u Raiffeisenbank a UniCredit Bank, se za základní produkty neplatí pouze v tom případě, pokud podnikatel využívá bankovní produkty aktivně, tedy realizuje určité množství transakcí. Pokud dostatečně aktivní není, musí si rovněž připravit peněženku. UniCredit Bank nabízí pro podnikatele účet zdarma za předpokladu, že v rámci účtu je realizována alespoň jedna příchozí platba, jedna odchozí platba a jedna platba kartou u obchodníků či na internetu) a bezhotovostní kreditní obrat na účtu dosahuje alespoň 15 000 Kč měsíčně.

Raiffeisenbank zase nabízí ojedinělý produkt pro živnostníky, kde k podnikatelskému účtu získá podnikatel zdarma osobní účet – může tak jednoduše oddělit své osobní a firemní finance. Jenže za účet si banka účtuje 199 Kč měsíčně. Pokud si podnikatel v rámci svého osobního účtu a v rámci osobního účtu pořídí kreditní kartu, při útratě 10 tisíc korun tak získá od banky 200 Kč a všechny služby má zdarma. Jak správně mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň poznamenal, podnikatelé nemají žádnou zákonnou povinnost si zřídit podnikatelský účet, nicméně v rámci něj získají více výhod než u standardního osobního účtu, u Raiffky se však stále i za základní věci, pokud není klient dostatečně bankovně aktivní, platí.

Malé banky mají základní produkty zdarma, šíře podnikatelských produktů není až tak rozsáhlá

Jiná situace je u FIO banky. Jak serveru Podnikatel.cz potvrdila Vendula Žaloudíková, podnikatelům banka nabízí účet za stejných podmínek jako osobní účet, tedy bez poplatků za vedení a se souvisejícími standardními službami zdarma. Mezi základní služby patří např. bankovní aplikace (internetbanking, smartbanking), všechny příchozí i odchozí platby (v jakékoliv z 15 podporovaných měn) v rámci Fio banky, všechny příchozí i odchozí platby v korunách v rámci ČR, všechny platby v eurech z/do Slovenské republiky, 10 výběrů měsíčně z bankomatů Fio banky, až 5 výběrů měsíčně z ostatních bankomatů na území ČR, bezkontaktní karta MasterCard Debit PayPass pro majitele účtu a k tomu druhá platební karta pro další osobu, výběr hotovosti nad 1000 Kč na pobočce nebo vklad hotovosti v Kč na pobočce. Podnikatelé si dokonce mohou vybrat vlastní číslo dosud nerozběhnutého účtu.

Zdarma jsou základní produkty pro podnikatele také u mBank. Ta podnikatelům fyzickým osobám nabízí zdarma zřízení a vedení účtu, nic se neplatí ani u všech příchozích a odchozích plateb v Česku, zdarma jsou i SEPA platby v eurech. Podnikatelé si dále mohou zřídit povolené přečerpání účtu, internetové i mobilní bankovnictví, platební systém mTransfer pro rychlé placení v internetových obchodech. Jak je zpoplatněn výběr z bankomatu se však Ivana Vejvodová, mluvčí mBank, nezmínila.

A jaké základní produkty by měl podnikatel považovat za samozřejmost u Equa banky? Odpovídá videoodpovědí Radek Schönfeld, ředitel oddělení produktů firemního bankovnictví Equa bank.

skoleni_8_1

Banky překvapivě nedostatečně komunikují novinky prostřednictvím sociálních sítí

Bank jsme se také zeptali, jak vlastně podnikatele informují o svých novinkách. GE Money Bank poskytuje informace o novinkách prostřednictvím pravidelného elektronického zpravodaje, své klienty zároveň kontaktuje s novou nabídkou telefonicky, písemně či prostřednictvím sítě bankéřů a seminářů. Komerční banka na tuto otázku neodpověděla.

UniCredit Bank dává zprávu o novinkách svým klientům prostřednictvím internetového bankovnictví, mobilního bankovnictví, bankomatů, na papírových výpisech a i přímo na pobočkách. Raiffeisenbank má podobný systém, ale sází také na mediální kampaně a především osobní poradenství. FIO jako jediná ke všem výše uvedeným možnostem přidala také sociální sítě (Facebook, Twitter, Google+), což překvapivě zavedené značky vůbec nejmenovaly. mBank používá především internetové bankovnictví a direct mail. Radek Schönfeld, ředitel oddělení produktů firemního bankovnictví Equa bank, ještě upozorňuje na to, jak často by se měl podnikatel o novinky zajímat. Podívejte se na videoodpověď. 

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).