Za nejhodnotnější zaměstnanecký benefit považují pracovníci jeden, či dva týdny dovolené navíc. Dále si zaměstnanci cení možnosti práce z domova (tzv. home office), pružné pracovní doby a využívání automobilu i pro soukromé účely. Týden dovolené navíc a pružná pracovní doba se zároveň řadí i mezi nejčastější benefity, které zaměstnavatelé poskytují. Vyplynulo to z výsledků studie Salary & Benefits Guide 2011–2012 mezinárodní personální agentury Robert Half.
Preference zaměstnanců se mění
Oproti předchozím rokům tak dochází ke změně preferencí. Zatímco před několika lety si zaměstnanci cenili především příležitosti dalšího vzdělávání, dnes preferují možnost delší dovolené a flexibilitu práce. Zaměstnanci velmi oceňují, pokud jim zaměstnavatel umožní využívat pružnou pracovní dobu nebo home office (možnost práce z domova),
uvádí Aleš Křížek, ředitel společnosti Robert Half International pro Českou republiku.
Nejčastěji poskytované benefity se výrazně nemění. Kromě zmíněných 5 týdnů dovolené a pružné pracovní doby zaměstnavatelé nejvíce nabízejí stravenky, notebook a občerstvení a nápoje na pracovišti. V první pětce nejčastěji nabízených benefitů už druhým rokem chybí jazykové kurzy a odborné vzdělávání. Možnost dalšího vzdělávání však zůstává v TOP 10 nejrozšířenějších benefitů
Průzkum dále ukázal, že v loňském roce pokračovalo omezování nabídky benefitů. Takřka polovina respondentů (48 %) potvrdila, že firmy nabídku benefitů zúžily. Pokud k odebírání docházelo, týkalo se to nejčastěji jazykových kurzů a 13. platů,
upřesnil Aleš Křížek. Čtěte také: Tradiční zaměstnanecké benefity neohrozí ani krize, ani zákon o DPH
Co odvětví, to jiné benefity
Nejčastěji poskytované benefity se také liší dle jednotlivých odvětví. Například v oblasti financí a účetnictví zaměstnavatelé nejčastěji poskytují 5 týdnů dovolené, stravenky, občerstvení na pracovišti, pružnou pracovní dobu a jazykové kurzy. Oproti tomu v rámci obchodních a marketingových pozic patří mezi nejrozšířenější benefity notebook, 5 týdnů dovolené, mobilní telefon k soukromým účelům, stravenky a pružná pracovní doba.
V IT sektoru dostávají zaměstnanci především možnost pružné pracovní doby, 5 týdnů dovolené, stravenky, notebook a občerstvení na pracovišti. Administrativní pracovníci, zaměstnanci v logistice a v právním odvětví pak nejčastěji mají 5 týdnů dovolené, stravenky, občerstvení na pracovišti, jazykové kurzy a pružnou pracovní dobu. Čtěte také: Motivujte své zaměstnance volitelným začátkem pracovní doby