Některé značky už s ním na Instagramu experimentují, některé značky by tato možnost vůbec nenapadla. Jak už bylo v posledních týdnech několikrát řečeno, Instagram je aktuálně sociální síť s nejvyšší mírou zapojení a interakcí. Jako firma nebo značka z něj můžete vytěžit ještě víc, než se na první pohled zdá.
Čtěte také: 5 věcí, bez kterých si s firemním Instagramem ani neškrtnete
Nezapomínejte, že na Instagram se lidé chodí bavit
Je však potřeba nezapomínat, že se jedná o síť, kam se lidé chodí především bavit, a proto tak musíte přistupovat při tvorbě vašeho obsahu. To se může zdát na začátku poměrně složité, pokud zrovna nejste “fashion” značka s atraktivními produkty. Na druhou stranu vám tato síť umožňuje experimentovat s obsahem a jeho úpravami. Můžete zde skvěle komunikovat s vaší cílovou skupinou a při troše úsilí jste schopni propagovat vaše produkty nebo služby a vytvářet si zde nové obchodní příležitosti.
I na Instagramu jste schopni poskytovat vašim fanouškům důležité a zajímavé informace prostřednictvím e-mailů a prezentovat svoje výrobky v tom nejlepším světle. Zvlášť pokud nabízíte dražší produkty nebo služby, nad jejíchž koupí musí uživatelé nějakou dobu přemýšlet.
Velkou výhodou pro vás v tu chvíli je, že už máte fanoušky, kteří se o vaše produkty nebo služby začali zajímat – tím, že si vás dali SLEDOVAT a odebírají vaše příspěvky na denní bázi. Jejich motivace pro koupi vašeho produktu je tedy poměrně vysoká. Proměnit fanoušky v platící zákazníky je už ten náročnější úkol, ale při aplikování správných postupů je to ve finále hračka.
Čtěte také: Otestoval jsem využití Instagramu v marketingu. Přečtěte si, jak jsem dopadl
V čem vás Instagram omezuje
I tato síť má svá specifika, díky kterým je obtížné proměnit fanoušky na platící zákazníky. Nemůžete přidávat proklikávací odkazy do popisků k fotkám (respektive můžete, ale fanoušek se neproklikne, ani si text jednoduše nevykopíruje) a jste odkázaní na přesměrování fanoušků do profilu, kde mají 1 aktivní odkaz k dispozici. Proto s odkazy musíte pracovat maximálně efektivně, musí být dobře zapamatovatelné a měly by vést na konkrétní stránku, kde po lidech budete chtít dokončit “akci”.
Navíc musíte zohlednit i algoritmy, které příspěvky neřadí chronologicky za sebou, ale podle jejich oblíbenosti. S největší pravděpodobností nebudete schopni zasáhnout 100 % vašich fanoušků a s jistotou tedy nevíte, kolik uživatelů ve finále vidělo vaše příspěvky. Přesměrovat fanoušky do vašeho e-shopu nebo na váš web je proto daleko složitější, avšak nikoliv nemožné.
Na druhou stranu je Instagram sociální sítí primárně pro mobilní telefony, a proto ho uživatelé zapínají denně na cestách nebo při volných chvílích (čekají na autobus, stojí ve frontě na kafe nebo se někde nudí..). Máte tedy jedinečnou šanci zaujmout jejich pozornost a lapnout je do svých mailingových sítí.
Proč se vyplatí investovat čas do e-mail marketingu
Nesmíme zapomenout, že lidé denně obdrží desítky e-mailů do schránek, ale stále jsou schopni si najít čas a tyto maily proskákat očima. Pokud je něco zaujme, otevírají a pracují s e-maily dál.
Oproti Instagramu v e-mailech máte stále tu výhodu, že je obsah proklikávací. Instagram je super sociální síť pro zaujetí, pro navazování vztahů a komunikaci se zákazníky. Pro skutečný prodej nebo konverze se lépe hodí e-mail marketing. Získáte možnost podat “pomocnou” ruku vašim zákazníkům v pravidelných intervalech a upevnit si vaši pozici.
E-mailové kampaně vám umožní vybudovat si svoji vlastní komunitu. Sociální sítě jsou o vizuální komunikaci, kdežto e-mailing je více cílený, odbornější, propracovanější. Textová sdělení vám umožní komunikovat s lidmi na vyšší úrovni. Můžete připravovat speciální texty, segmentovat, testovat obsah a skvěle jej vyhodnocovat. Můžete psát e-maily, které budou krátké, nebo naopak obsáhlé. Díky mailingu oslovíte zákazníky mimo sociální sítě a komunikace bude více smysluplná.
Jak budovat databázi kontaktů z Instagramu
Pokud chcete, aby vám fanoušci dali svůj e-mail, musíte jim za to něco nabídnout. Sami to znáte moc dobře – nechcete dát svůj e-mail jen tak někomu. Vybíráte si. Lidé vám nedají svůj e-mail bez jasné motivace, proč by to měli udělat. Odměna, kterou byste měli nabídnout, by měla odpovídat tomu, po čem vaše cílovka prahne. Mělo by to být něco, co chtějí, co si přejí, co má pro ně nějakou hodnotu.
Na Instagramu skvěle fungují:
- vzorečky vašich produktů zdarma
- slevy nebo výhody na další objednávku
- pozvánky na akce, které pořádáte
- e-booky nebo příručky týkající se vašich produktů nebo služeb (V mém případě např. 10 tipů, jak si vyplnit profil na Instagramu,)
- jakákoliv další odměna, která potěší vaše fanoušky
Vytvořte kampaň, která přesvědčí fanoušky k tomu, dát vám svůj e-mail
Tady pozor. Neudělejte začátečnickou chybu, kdy vytvoříte jeden příspěvek, ve kterém vyzvete fanoušky k tomu, aby vám dali e-mail. Postavte na Instagramu menší kampaň a komunikujte s fanoušky efektivněji. Přinese vám to daleko víc než jen e-mailové adresy.
Proměňte tuto kampaň v mini soutěž, ve které například nabídnete vzoreček vašeho produktu zdarma jednomu z uživatelů, který bude mezi těmi, kdo vám odevzdají e-mail. V takovém případě musíte udělat férové losování z došlých e-mailů.
Nebo můžete naopak nabídnout odměnu zdarma všem uživatelům, kteří se se svým e-mailem zapojili. Můžete to naroubovat třeba na případnou slevu nebo jinou výhodu při jejich dalším nákupu. V každém případě byste v kampaních měli jasně definovat podmínky, aby nedošlo k nedorozumění.
Vytvořte speciální vstupní stránku
Není nic horšího, než chtít po lidech jejich e-mail a házet jim pod nohy klacky v podobě neexistující vstupní stránky. Zapomeňte na to, že je pošlete na titulku a oni budou muset někde v pravém sloupci hledat přihlášení do newsletteru. V tu chvíli je ztrácíte.
Nechte si pro tyto potřeby vytvořit speciální instagramovou landing page (vstupní stránku), která bude jednoduchá, zopakujete zde v krátkosti podmínky kampaně a vyzvete fanoušky ke vložení jména, e-mailu a dalších údajů, které po nich chcete získat.
Nezapomeňte nastavit potvrzení nebo poděkování za jejich e-mail a řekněte jim, co se bude dít dál.
Abych nezapomněla, myslete na to, že k vám jdou lidé z Instagramu, tedy z mobilu. Váš web by měl být responzivní a landing page optimalizovaná pro mobily. Takže žádná přetékající tlačítka, špatně umístěné chlívečky pro vložení e-mailu. Tady hrajete o vteřiny.
Nezapomeňte odkaz na URL landing page vložit také do instagramového profilu a pravidelně vyzývejte fanoušky k akci v příspěvcích. Ne však příliš často. Zvolte rozumnou dobu, abyste naopak fanoušky nespamovali.
Jak budete s e-maily nakládat dál, to už je na vás. Měli byste však zůstat stále aktivní, protože “hnijící” mailovky v databázi, se kterou se nepracuje, to je dnes ohromná škoda.