Názory k článku Jan Vetyška: Český zákazník je náročný, e-shopy si vychoval do nadstandardních služeb

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 2. 2011 8:38

    Tom (neregistrovaný)
    Český zákazník je rýpal a chce SMS/e-mail o všem, co se s objednávkou děje. Ale já jsem rád, protože tento proces se dá zautomatizovat do velké míry a hlavně PŘENÁŠÍ TO ZODPOVĚDNOST NA ZÁKAZNÍKA!

    Nikdo se mi tak nemůže vymlouvat, že "nevěděl, zapoměl, myslel", když si může on-line 24 hodin zjišťovat kdy přesně k němu zásilka dorazí, nemusím zodpovídat dotazy "kdy už to přijde" atd.

    Pokud zákazník ví, že mu zboží přijde 23.1. mezi 9:00 a 10:00 a není v tu dobu doma, tak je odpovědnost přenesena na něj, protože reklamovat, že nebyl doma může maximálně u sebe.

    S čím mám ale daleko větší problém, tak je skutečnost, že většina lidí v ČR nezná svoji adresu!! Pokud je v ulici dům s adresou například Ulice 16/62 a Ulice 62/16, tak 95% lidí mi není schopno říct jaká je ta jejich a to přesto, že tam bydlí třeba celý život.

    Takže si pak připadnu jak detektivní kancelář, protože musím k dokončení objednávky hledat adresu na mapě a satelitním snímku, případně si otevírat katastr nemovitostí a pokládat otázky jako: "Máte hned vedle domu nějaký památník?; Je Váš soused pan Kozelka a pan Novotný?"

    Luxusní je taky odpověď na otázku "Kam to chcete doručit?", kdy se mi dostane odpovědi "Ke mně domů!", kdy se následně zákazník podivuje tomu, že nevím, kde bydlí :-DD
  • 3. 2. 2011 10:56

    jezevec (neregistrovaný)
    kam to chcete doručit? ke mně domů! dobré!!!
    připomíná mi to ten vtip o hasičích: rychle přijeďte, hoří mi barák! dobře. kam pojedeme? no přece ke mně domů! nojo, a jak se tam dostaneme? no přece tim velkym červenym autem . . .
  • 3. 2. 2011 12:23

    Fido (neregistrovaný)
    Jsem tak narocny kdyz chci aby e-shopy uvadely pravdive udaje zejmena o dostupnosti zbozi?
    Velka vetsina e-shopu uvadi zbozi skladem a pak zjistite, ze ho skladem nemaji ale ze ho dokonce ani nemaji kde objednat, protoze jejich dodavatel ho momentalne nema. U zahranicnich se mi to zatim nikdy nestalo.
  • 3. 2. 2011 12:26

    P2010 (neregistrovaný)
    Ten pravdivy udaj o dostupnosti, to je totiz v ceskem pojeti uz ta "nadstandardni sluzba" :-)
  • 8. 2. 2011 15:26

    PF2011 (neregistrovaný)
    Přesně to jsem si jako závěr odnesl z článku. Pokud je nelhaní o dostupnosti výrobku pro představitele profesního sdružení e-shopů jako "český nadstandard" a "důkaz o náročnosti zákazníka", pak je to opravdu dost smutné a svým způsobem to vysvětluje tu hromadu podvodníků, co si u nás otevře e-shop, namrská u zboží "skladem" a když ho objednáte, začne ho shánět.
  • 8. 2. 2011 15:35

    Daniel Morávek
    Dobrý den,
    musím se pana Vetyšky zastat, nic takového, co prezentujete, neřekl a ani to v rozhovoru není. Ba naopak, máte jasně v textu napsáno, že právě údaje o dostupnosti zboží považuje APEK za problém, který se snaží řešit. "Naše asociace se snaží, aby o dodání obchodníci informovali jasně. Prodejci ale mají občas obavy, že nemůžou napsat, že zboží dodají za týden, ale kvůli konkurenci musím napsat “skladem do tří dnů”. Výsledek je stejný, tři dny na vyskladnění, dva dny to jde k vám a celkově je to u vás za týden. Musí se změnit používání slova “skladem”."
    S pozdravem
    Daniel Morávek
  • 9. 2. 2011 10:14

    PF2011 (neregistrovaný)
    Zastávat se můžete, nicméně vyjádřil se poměrně jednoznačně. Dovolím si citaci přímo z článku:
    "Náročnost tuzemského zákazníka, ta jeho “rejpavost”, nutí e-shopy třeba v oblasti skladovosti snažit se jim co nejvíce vyhovět a občas si hrát se slovíčky."

    Jinými slovy a méně politicky korektně "obchody jsou ke lhaní ohledně skladovosti donuceni náročností tuzemského zákazníka".

    Panu Vetyškovi naprosto uniká, že zákazníci požadují korektní informace o skladovosti, nikoliv fiktivně uspokojit. Jakkoliv rozumím tomu, že když jsem se doteď bez dejme tomu 3D HD kamery obešel, týden navíc mě nezabije, stejně dobře rozumím tomu, že když jsem se pro zboží nadchl a těším se na něj, chci ho mít doma co nejdřív a pak při nákupu logicky upřednostním obchod, kde je skladem. A věřte, že nic nenaštve víc, když koupíte něco "skladem", třeba i zaplatíte předem a pak se dozvíte, že máte co do činění s podvodníkem, co vám za týden bude volat, že "právě doprodali poslední kus a další čekají za 14 dnů" a všechno to dělá jen proto, že doufá, že objednávku nestornujete a počkáte si.

    Logika pana Vetyšky je totiž srovnatelná s logikou autobazarníků: lidi chtějí málo ojetá auta, tak jim stočíme tachometry. Jenže stejně jako lidi nechtějí vidět na tachometru málo km, oni chtějí, aby ta auta ve skutečnosti nebyla ojetá, tak zákazníci e-shopů nechtějí vidět u zboží "skladem", oni chtějí, aby to zboží i skladem opravdu bylo.

    Nezbývá mi než zopakovat, že je smutné a hrozivé zároveň, když podobným způsobem uvažuje někdo, kdo je hlavou profesního sdružení e-shopů. Ryba prostě smrdí od hlavy a těžko od členů APEKu něco očekávat, když sám šéf si stěžuje, že ke "hraní se slovíčky" e-shopy nutí nároční zákazníci. Použil jsem jeho přesně slova tak, jak jste je dali do článku.
  • 9. 2. 2011 11:05

    Daniel Morávek
    Dobrý den,
    rozumím vašemu pohledu, nicméně jste vytrhl tu větu z kontextu a navíc ji přisoudil jiný význam, než měla. Ta věta neznamenala, že "chudáci obchody jsou donuceny lhát", ale popis skutečnosti, že vzhledem k velké konkurenci a náročnosti zákazníků, se e-shopy uchylují k hrám se slovíčky, od čehož si slibují konkurenční výhodu. Vůbec to NEznamenalo, že by si pan Vetyška STĚŽOVAL na chování zákazníků. Na to hned navazují další věty, ve kterých jasně pan Vetyška říká, že je to ŠPATNĚ a že se APEK v tomto snaží obchodníky přinutit k jasnému informování, viz. citace: "Naše asociace se snaží, aby o dodání obchodníci informovali jasně. Prodejci ale mají občas obavy, že nemůžou napsat, že zboží dodají za týden, ale kvůli konkurenci musím napsat “skladem do tří dnů”. Výsledek je stejný, tři dny na vyskladnění, dva dny to jde k vám a celkově je to u vás za týden. Musí se změnit používání slova “skladem”. Protože slovo “skladem” chápe český člověk, že to mám ve vedlejší místnosti za vraty a v momentě, kdy mi přijde mail, tam jdu a hned posílám zboží. Nejlepší podle mě je používání dat, kdy zákazníkům napíšete, že zboží jim dorazí 25. ledna. Zákazníkovi je jedno, kde zrovna zboží máte, jestli ho máte skladem nebo vám jede z Německa. E-shopy by spolu neměly bojovat na základě toho, kdo chytřeji napíše informace o dodání zboží, když většinou mají dobu dodání ve skutečnosti stejnou."
    S pozdravem
    Daniel Morávek
  • 9. 2. 2011 12:09

    PF2011 (neregistrovaný)
    Pane Morávku, očekával bych spíš nestrannost a ne urputnou snahu o překrucování významů.

    Jsem rád, že jste připustil, že mnou citovaná věta je autentická a budu ještě raději, pokud se budete držet fakt a nikoliv dojmů. Pan Vetyška zcela jasně uvedl, že náročnost českých zákazníků NUTÍ eshopy k hraní ke slovíčky, přičemž všichni víme, že "hraní se slovíčky" je v tomto kontextu akorát politicky korektně "lhaní".
    Takže pan Vetyška nepopisoval skutečnost, že " vzhledem k velké konkurenci a náročnosti zákazníků, se e-shopy uchylují k hrám se slovíčky", jak se snažíte podsouvat, ale zcela jednoznačně napsal, že český náročný zákazník k této "hře" (čtěte "lhaní") e-shopy NUTÍ.

    Přitom, jak jsem se snažil už několikrát vysvětlil, je to neskutečně zdegenerovaný pohled. Náročný český zákazník nikoho nenutí lhát, ale chce mít k dispozici korektní údaje. Samozřejmě, že pro bandu podvodníků je nejjednodušším způsobem, jak nalákat zákazníka, co chce zboží skladem, prostě libovolné zboží jako skladové označit a hotovo. Případně to ještě komplikovat externími sklady, distribučními sklady, sklady u dodavatele apod., jen aby nenapsal, že skladem nemá nic. Ale udělat z této situace to, co z toho udělal pal Vetyška, je příšerné. Pokud by chtěl být fér, tak větu formuluje tak, že náročnost českého zákazníka měla za důsledek to, že podvodníci, kteří nebyli schopni přání zákazníků plnit, se snížily ke lhaní a zkreslování. On nic takového nenapsal, ale zcela jasně se jich zastává, opakuji, že "ke hraní se slovíčky jsou NUCENI".

    Mimochodem, kdyby mu tak šlo o to, že "Naše asociace se snaží, aby o dodání obchodníci informovali jasně", tak je v pravidlech APEKu jasně deklarováno, že zboží skladem je takové, které má dodavatel na vlastním skladě a je schopen ho okamžitě expedovat. A při nedodržování následuje odebrání certifikace a vyloučení za APEKu. Jenže to by členové APEKu hudrali, že když mohou o skladové dostupnosti lhát ostatní, bylo by nefér, aby oni taky nemohli.

    Pokud mi to nevěříte, namísto podsouvání svých názorů si náhodně vyberte 10 e-shopů členů APEKu, podívejte se k nim na stránky, zavolejte si, zda ono nedostatkové zboží "skladem" si můžete teď přijet vyzvednout a uvidíte sám. Pokud vám to nestačí, tak si od těch 10 e-shopů prohlédněte obchodní podmínky a garantuji vám, že u 8 z 10 (při náhodném výběru) v obchodních podmínkách najdete něco jako "zboží skladem se expeduje do 2-3 pracovních dnů", což není nic jiného než "zboží skladem nemáme, ale když si ho objednáte, objednáme ho u svého dodavatele a do 2-3 dnů jsme schopni ho poslat". Sám e-shop provozuji, takže vím velmi dobře, že když si skladové zboží někdo objedná, jsem schopen ho vyexpedovat do maximálně 24 hodin (to v případě, že objednání přišlo až poté, co si spediční služby a pošta provedly svoz zboží a další svoz bude až zítra). Velmi často objednané zboží odchází ještě ten samý den. Protože skladem pro mě znamená, že skladník zajde do skladu a zboží z něj předá na expedici, ne že dodavatel sudodavatele dodavatele někde v Číně něco drží skladem.

    Takže není lepšího důkazu, že APEK se o nic snažit výše naznačeného nemůže, když sami jeho členové zhusta ony "hrátky se slovíčky" zneužívají. Vypustí si kapři sami rybník?
  • 16. 2. 2011 8:02

    rriikkii (neregistrovaný)
    Doporučuji se uklidnit, nepsat dlouhé slohové práce a místo toho si článek pořádně přečíst. Souhlasím s autorem a i s panem Morávkem. Kdo tady něco podsouvá jste Vy.
  • 4. 2. 2011 23:29

    bob (neregistrovaný)
    Heureka.cz jde tvrdě po takových shopech. Oni tam zkoumají každý eshop, jeho podmínky, data, která poskytuje, zda to souhlasí, a taky komunita udělá své na diskuzích a hodnocení. To je konečně pro uživatele centrální bod, kde se dá zjistit plno věcí o zboží i o obchodníkovi. Seznam tohle nevytvořil za celou dobu, co existuje, a při tom v Německu je takových serverů hafo.
  • 8. 2. 2011 19:03

    Zákazník (neregistrovaný)
    Mě by spíše zajímalo, proč je poštovné v ČR tak nehorázně drahé. Pokud si něco objednám letecky z Hongkongu a dojde mi to zdarma, pak opravdu nechápu, proč platím za dopravu v ČR (i v rámci jednoho města!) poštovné od 100 Kč výše. :(
  • 16. 2. 2011 8:20

    rriikkii (neregistrovaný)
    U většiny eshopů je doprava zdarma při nákupu řekněme 2.000 Kč. Když má obchodník marži 20% tak při objednaném zboží za 1000 Kč, vydělá všeho všudy 200 Kč. Plus mínus dá 100 Kč PPL-ce nebo České poště. Nějaké desetikoruny stojí krabice a obalový materiál, práce člověka, který to balí, pronájem skladu. Nezbývá mnoho za práci, účetní, vystavení faktury atd.
    Takže pokud máte pořád pocit, že je poštovné nehorázně drahé, můžete si otevřít eshop a nabízet doprava na vše zdarma jako konkurenční výhodu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).