Jaro je plné příslibů nejen v přírodě, ale také v byznysu. Jak ho využít?

21. 3. 2017
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Jaro přeje novým začátkům i rozjezdu projektů. Sladit se v podnikání s přírodními cykly může být prospěšné. A to nejen tam, kde je sezonnost podstatou oboru.

Není to relativně tak dávno, co byli lidé vědomě více závislí na přírodních cyklech. Těch, co se odehrávají v jejich okolí, i těch, které pracují v jejich tělech.

Dnes je sezonnost v podnikání a určitá citlivost na počasí spojená hlavně s některými obory, jako je třeba zemědělství, cestovní ruch nebo stavebnictví, a vypadá to, že ostatních podnikatelek a podnikatelů se nijak netýká. Že během roku v byznysu všechno běží stejně a není třeba se moc zabývat tím, jestli je venku mráz, svítí první jarní slunce nebo jsou tropická vedra. Ani zákony počasí moc neřeší, snad kromě některých pravidel, která se týkají bezpečnosti práce

Počasí ovlivňuje lidi i ekonomiku

Citlivost na počasí se definuje jako fenomén, kdy živé bytosti vykazují fyziologické nebo psychické změny závisející na změně počasí. Existují také studie, které právě vztah lidí a proměnlivosti počasí blíže zkoumají. A to z různých úhlů pohledu – ať už třeba ve vztahu k prožívanému štěstí nebo ve vztahu k fungování ekonomiky. Jeffrey K. Lazo, Megan Lawson, Peter H. Larsen a Donald M. Waldman v článku U.S. Economic Sensitivity to Weather Variability, který vyšel v roce 2011 v bulletinu Americké meteorologické společnosti, třeba tvrdí, že počasí přímo i nepřímo a pozitivně i negativně ovlivňuje rozhodování o produkci a spotřebě ve všech ekonomických sektorech Spojených států. Počasí má podle nich vliv na malá krátkodobá rozhodnutí (jestli například aktuálně použít na stavbě beton) i na rozhodování v širším měřítku.

Čtěte také: 10 užitečných tipů na jarní detox vašeho byznysu

V Česku mimochodem aktuálně dále klesla nezaměstnanost a Úřad práce ČR to připisuje právě i počasí, respektive ročnímu období. Tvrdí, že lidé odcházejí z evidence úřadu i proto, že se postupně rozjíždějí sezonní práce ve stavebnictví, lázeňství, lesnictví nebo cestovním ruchu a navíc stále trvá zimní sezona. A k podnikání se s blížícím jarem vracejí také živnostníci, kteří byznys dočasně přerušili.

Surfovat na vlně nových sil

To však nemění nic na tom, že se podnikatelé, jejichž činnost není přímo sezonní, často o přírodní cykly moc nezajímají. Server Podnikatel.cz proto zjišťoval, proč by měli. V čem jim sladění byznysu s přírodou může pomoci?

Ctít přírodní cykly a biodynamické principy je moudré především proto, že fungují, ať už je vědomě žijeme nebo je ignorujeme, tvrdí Šárka Havlíčková, terapeutka kraniosakrální biodynamiky. Podle ní žijí lidé v západní společnosti v systému hodnot, který se chová antropocentricky, a vypadá to, že se všechno točí jen okolo člověka. Nechceme si připustit, že jsme součástí biosystému naší planety. Tento systém informací, sil a energií nás dalece přesahuje a někdy může být těžké si připustit, že je s námi „pohybováno“ mimo naši osobní vůli, plány a diáře, že jsme součástí širšího informačního pole, které s námi komunikuje a pracuje, upřesňuje. Také tento princip podle ní funguje bez ohledu na to, jestli mu konkrétní člověk věří, nebo ne.

Čtěte také: Jarní úklid bude letos důležitější než kdy jindy. Usnadní vám přijetí GDPR

Proto se domnívá, že vnímání přírodních rytmů k podnikání patří, a to hlavně k podnikání vědomému – ovlivňují totiž jak samotné podnikatelky a podnikatele, tak jejich klienty a zákazníky. S biodynamickými silami má podnikatel možnost spolupracovat, říká a dodává: V některých obdobích jako například na jaře se doslova můžeme svést jako surfaři na vlně přílivu nových biodynamických sil, které prostupují celou přírodu.

Člověk je součástí přírody, i když ho od ní život ve městě odděluje, potvrzuje Zuna Vesan Kozánková, která se věnuje tanci, čínské medicíně, energetickému cvičení čchi-kung a japonské masáži šiacu. Energie přírody a všechno, co je její součástí, se cyklicky vyvíjí, objasňuje. 

Jaro je podle ní znovuzrozením a novým začátkem po zimě, která je obdobím oddechu. Za jeden z příkladů nepochopení cykličnosti považuje snahu pracovat se stejným nasazením v průběhu celého roku – rutinu, kdy se začíná stále ve stejnou hodinu, vykonávají se stejné činnosti a podobně, považuje za nepřirozenou. Každé období má svá specifika, své možnosti, své slabé a naopak silné stránky. Díky tomuto principu máme možnost regenerovat, ale také být produktivnější, uvádí s doplněním, že pokud si podnikatel v jednom období dovolí jet na trochu menší obrátky, přirozený vývoj energie mu pak zase během roku dovolí výkonnost zvýšit – a být produktivnější nebo se lépe koncentrovat. Když tento cyklus nerespektujeme, organismus vyčerpáváme fyzicky i psychicky. Mezi následky pak patří i syndrom vyhoření nebo únavový syndrom, varuje.

Čtěte také: 6 důvodů, proč se vyplatí se při podnikání fyzicky nezruinovat

Jaro přeje začátkům

Na jaře je podle Šárky Havlíčkové dobré pečovat o svou fyzickou i duševní elasticitu, pružnost a přizpůsobivost. Jaro je v přírodě obdobím obrovských změn, biodynamické síly se vynořují z jádra Země na povrch – jde doslova o nádech životní síly planety, která se nalévá do všeho, co je živé, bez ohledu na to, zda žije svůj život ve zdech města nebo v otevřené krajině, říká na adresu blížícího se ročního období. A doporučuje naslouchat svým potřebám a dopřát si, co si tělo i psychika žádají, protože každý je jedinečný a také jaro má pokaždé svůj neopakovatelný charakter. Tak člověk získá dostatečnou kapacitu reagovat na změny a nenechat se jimi zaskočit.

Čtěte také: Nebojte se kroku do neznáma. Jak jsem vyměnila práci snů za nejistotu podnikání

Jaro má v sobě sílu nového začátku – připomíná Zuna Vesan Kozánková. Po jakési smrti, kterou je zima, následuje nový začátek. Pokud jsme v zimě dostatečně oddechovali a dovolili si načerpat nové síly, jaro nás nutí začít něco nového, říká. I podle ní je snaha rozbíhat nové projekty na podzim nebo v zimě, tedy v období, kdy se energie chystá „na smrt“, spíš kontraproduktivní. Ačkoliv člověk může překračovat hranice a jít proti přírodnímu proudu, považuje to za méně efektivní. Princip vzestupu, kulminace, sestupu a oddechu označuje za základ života, a to nejen v souvislosti s jarem. Cyklus je totiž podle ní komplexnější a působí vždy v kratších nebo delších úsecích celého lidského života.

Start projektu už neodkládejte

Jaro je také vhodná doba pro rozjezdy nových podnikatelských projektů. A to, jak vysvětluje Šárka Havlíčková, právě proto, že zmíněný příliv biodynamických sil a komunikace lidí s nimi přináší mnoho vitální energie a inspirace. Pokud jsme schopni naladit se na přírodní dynamiku, dostane se nám obrovské podpory a úlevy. Totiž: Nejsme na to sami! – věří s tím, že dobrý podnikatelský záměr na jaře rozkvete s menším úsilím než uprostřed zimy.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Čtěte také: Jak podnikat štědře? Můžete hledat cesty, jak byznysem prospět ostatním

Zuna Vesan Kozánková však zároveň připomíná, že i když je jaro plné potenciálu a možností, je to přeci jen teprve začátek a je dobré se „nepřepálit“. Veškerá aktivita kulminuje až v létě. A tak doporučuje na jaře se stále pořádně oblékat, neprochladnout a dát si pozor na vítr, který může jako jeden z nejzáludnějších klimatických faktorů v těle způsobit nejen nachlazení, ale i bolesti, kdy se bolest po těle stěhuje, nebo vnitřní psychický nepokoj.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).