DIČ na daňovém dokladu je dle zákona o DPH nutné pro uplatnění odpočtu DPH. Pokud je dodavatelem fyzická osoba , tak je to bohužel zase ze zákona RČ. Nevím , proč bych měl dodavatele upozorňovat ,že tento údaj sleduji. Každý plátce DPH to ví, objevuje se nejen na daňových dokladech ale i např. na Kontrolním hlášení a zase ze zákona.
Chyba je někde jinde , někdo jiný zaspal a ostatní je jen buzerace a opět další nesmysl.
To není Babišov, to zvorala ODS, když v 90. letech zaváděla DPH a s tím i DIČ. Od druhé poloviny 90. let se to všechny vlády snaží změnit a ejhle, zatím nikdo nic nezměnil. Zamazané ruce tak mají všichni ministři financí, tj. politici z ODS (Kočárník, Pilip, Tlustý), ČSSD (Svoboda, Rusnok, Mertlík, Sobotka), TOP09 (Kalousek - prvně za KDU-ČSL) a ANO (Babiš, Pilný). Vynechal jsem úřednické vlády.
Jednu dobu se uvažovalo, že by místo DIČ v podobě rodného čísla bylo uváděno číslo sociálního pojištění, které také každý má a ne každý ví, jak zní. Ale zůstává jen u úvah a řešení zatím žádné.
Na stížnost na UOOU na používání RČ jako DIČ jsem dostal odpověď a mám písemný doklad o jeho protiprávnosti.
Ná závěr je tam uveden, že UOOU nemá možnost proti tomu bojovat a je to na tom aby byl do sněmovny předložen návrh na změnu a to může být a) vládní návrh, b) poslanecký návrh poslanců nebo senátorů. Možná by bylo podat petici, ale s tím si neporadím. Proti používání RČ bojuji cca 10 let a MFCR na naše žádosti o změnu hraje mrtvého brouka a neodpovídá.
Z tohoto důvodu nečinnosti a arogance byl mým přítelem inzultován pan Sobotka.
Mýlíte se. Nařízení není možné upravit v souladu s národními právními předpisy. Naopak, musí být upraveny národní předpisy, aby byly v souladu s Nařízením. Pokud nebudou, ta část, která bude v rozporu s Nařízením bude automaticky neplatná a bude platit to, co je uvedeno v Nařízení. Zjednodušeně řečeno Nařízení je nadřazeno zákonu.
Předpokládám, že tím spolkem myslíte EU. V tom případě jsou prakticky možné jen dvě možnosti - vystoupit z EU nebo EU zrušit. Možnost nadřadit národní předpisy nad předpisy EU je méně reálná, než EU zrušit. A konkrétně, co se týká GDPR, tak v případě, že by Česká republika vystoupila, lze zcela oprávněně předpokládat, že v nějaké formě by u nás GDPR platilo. Mimo EU existuje 11 zemí, které poskytují obdobnou právní ochranu, a proto do nich bude možné předávat osobní údaje bez omezení. V USA mají například vytvořen speciální režim "Štít soukromí", tedy společnostem, které jsou v něm zapojeny bude možné předat osobní data bez řešení speciální doložky. Prostě ochraně osobních údajů na sofistikované úrovni by se Česká republika těžko vyhla.
No se systemy vzajemne propojenymi, ktere statni sprava pouziva, a ze jich je dost, je tato zdanlive jednoducha zmena, takrka neresitelny problem, pokud chcete zachovat historickou provazanost se starym DICem. Ale pro nove vydane DICe by to snad mohli zvladnout. Cele to GDPR je pro nasi ochranu, ale neni vina EU jako takove, ze GDPR vypada jak vypada, ale nekompetentnich zastupcu jednotlivych zemi, kteri se meli na priprave podilet a nasi vlady, ze nekonala vcas. Ja sem dost zvedavy jak si s tim GDPR poradi samotna statni sprava. Vsechny co nadavaji na EU, protoze nam snad narizuji nesmysly, bych nakopal do zadku. Neni vina noze, ze se octnul v necich zadech. EU je nastroj, se kterym 99% Cechu neumi pracovat. Ze se parkrat rizneme v nas zanecha odpor k nozi ale kolik dobre prace v kuchyni odvedl si uz nevzpomeneme. K vymysleni sracek nepotrebjeme EU. Ze sme si tu pustili supermarkety a znicili drobne prodejce kvalitniho ceskeho zbozi, ze sme si zavedli EET, kontrolni hlaseni, ze sme se stali montovnou evropy a levnou pracovni silou zapadu, ze sme si nechali rozkrast a vytunelovat nasi zemi, za to si muzeme sami, ne EU.
O tom že DIČ bude nahrazeno jiným identifikátorem se hovoří ze strany MF už asi 15 roků. To, že se na to vykašlali není problém podnikatelů a já osobně nechápu proč bych někoho měl upozorňovat na nějaký přiblblý evropský předpis, který vymyslela skupina idiotů co nemají nic jiného na práci než řešit tyto dle mého názoru prktoiny. Místo aby sjednotili třeba dopravní předpisy, dálniční poplatky a pod řeší zakřivení banánů a pod.
Asi bych z daného nedělal takový problém. Na základě čl. 6 GDPR, zabývající se Zákonným zpracováním osobních údajů je jasně vymezeno, že existuje-li PRAVNI POVINNOST nějaký údaj zpracovávat, tak ho prostě zpracováváte a uchováváte po dobu nezbytně nutnou - což je z hlkediska DPH minimálně 10 let. TEČKA. A vzhledem k tomu, že se jedná o obchodní vztah, který je tím pádem smluvním vztahem mezi Dodavatelem a Odběratelem (kde smlouva může být i ústní), není potřeba žádného dalšího souhlasu. To bychodm se z toho všichni picli. Za chvíli budou provozovny a weby polepeny nesmyslnými výroky o EET, GDPR, alergenech, volném pobíhání psů a bůh ví čím vším, že za tím ani nenajdu prodavačku, nebo neuvidím, co vlastně prodávají .....
Co je to za hloupost. Každý registrovaný plátce DPH je ze zákona o DPH povinen uvádět na faktuře DIČ.
Je podle mého názoru zcela nadbytečné přidávat ještě další doplňující a vysvětlující informace.
Navíc celá debata o zneužívání RČ je poněkud nesmyslná, protože i např. při odvozu odpadu na svozový dvůr se vyžaduje předložení občanky. Proč se například nestanoví: "zneužití RČ pro jiný účel, nežli pro který bylo poskytnuto v rámci vystavení daňového dokladu , je trestné se sazbou ...".
Celé je to nesmysl, který vymyslel nějaký horlivec nebo skupina horlivců z úřadu pro ochranu osobních údajů, kteří se chtěli nějak zviditelnit.
Budu dost ošklivý, vykrmujeme na úřadech lidi, kteří jenom vypisují statistiky a hlášení a na pořádnou práci není dost lidí.
Jako člověk co se pohybuje po úřadech, nejednou načapu hordu lidi v nějaké kanceláří, kde se pije kafe a doslova se žerou chlebíčky a řeší blbosti.
Kvalitní lidé, kteří něco umí a znají raději odcházejí do soukromé sféry za lepšími výdělky, zde zůstávají lidé co jsou k ničemu.
Chodím na různá pravidelná školení a když začneme-přednášejícího tvůrce či spolu autora vyhlášky či nařízení dotazovat a řešit problémy z praxe do 10-15 minut, začne blekotat a neví doslova, která bije a listuje ve vyhlášce a takový lidé tvoří a přednášejí legislativu?
Náš stát převezme od EU nařízení, místo převzetí základního obsahu k tomu přidá ještě hordu nesmyslu a ve výsledku z toho vyjde vyhláška, zákon či předpis s totálními hovadinami, často v rozporu z dalšími věcmi či i v několikanásobné duplicitě v jiných vyhláškách či předpise.
Nebo se občas dočtete vyhláška odkazuje na příslušné ČSN, kde se máte dočíst příslušné hodnoty s tím související, ale jako normální občan se k těmto normám nedostanete, pouze bud zakoupením normy či zaplacení mastného poplatku za dálkový přístup a nahlížení do norem.
Jinde se říká, normy související s vydanou vyhláškou mají být zdarma přístupny, co dělá náš stát pověřená instituce si za to nechává mastně platit.
Proč se některé normové hodnoty z vyhlášek mažou např. viz stavební zákon a prováděcí vyhlášky, proč normové hodnoty mizí a nahrazují je odkazem na příslušné normy, pak k dané vyhlášce potřebuje i 10-20 norem k jedné problematice.
Všichni nadáváte na komunisty, ale musím jim nechat v tomhle měli sakra propracovaný systém a řád, co dávalo patu a hlavu.
Dnes je načase vzít do prádla od občanského zákoníku přes trestní právo, daňové zákony a další legislativu a doslova projít hubnoucím procesem, jelikož v naší judikatuře a zákonech, předpise, novelách atd. nevyznají ani samy renomovaní právníci ani soudci mají velké problémy se v našem systému vyznat.
Nutná redukce do jednoduché a srozumitelné podoby všechny zákony , vyhlášky, nařízení.... odhadem redukce minimálně o 30-40% a po teto redukci do daňových a účetních zákonu, vyhlášek atd.... minimálně 5 let zásadně nezasahovat.
Mino oprav chyb či nutnosti doplnění, hlavně z daňových zákonu nezasahovat vyházet hlavně výjimky.
Potom to bude jednoduché v tomto státě mít čas podnikaní a rozvoj podniku či živnosti, zmenší se počet soudních sporu a jasné nastavené podmínek, jednoduchost a přehlednost systému usnadní, rychlou jasnou kontrolu a tím to nebude lidi či podniky svádět k podvodům a unikům + bych zlikvidoval dotace do segmentu podnikání, schvaluji dotace na dopravní a technickou infrastrukturu nevyhazovat dotace nesmyslně.
Také jsem pro to, že by technické normy měly být přístupny bezplatně, alespoň ty, na které odkazují právní předpisy (argumentuje se však autorskými poplatky).
Co se týče vámi uvedeného právním předpisem stanoveného požadavku, že normy mají být přístupné zdarma, předpokládám, že máte na mysli ustanovení § 196 stavebního zákona. Má informace nemusí být zcela aktuální, ale pokud je mi známo, tak se to týká pouze čtyřech technikcých norem, tedy těch, jež jsou závazné podle stavebního zákona a jeho prováděcích předpisů (je na ně odkazováno výlučným odkazem). Takže žádná výhra.
Dostupnost norem zdarma je problém, pro ty co jej řeší a potřebují jen nahlédnou a ověřit si informaci je sic nepohodlná cesta, ale možná cesta zajít si do knihovny zdarma nahlédnout. Ze stránek Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a zkušebnictví je přístup na online aplikaci. Pokud nechcete tisk, tak za 6 měsíců dáte 1000 kč (možno platit kartou, zřízení obratem). A můžete číst a pracovat se všemi ČSN.
Zákon o ochraně osobních údajů jednoznačně stanovuje, že osobním údajem je to, na základě čeho lze konkrétní fyzickou osobu identifikovat. (Článek 4 odst. 1 Nařízení o ochraně osobních údajů). Ovšem existují výjimky. Zákon, v daném případě 455/1999 Sb.; ovšem může povolit ve zveřejnění a třeba následném zpracování osobního údaje výjimku. A proto nepodléhá IČ (rodné číslo) osoby která je podnikatelem dle tohoto zákona ochraně osobního údaje. A nejen to, v registru podnikajících osob a na něj navázaných informacích, i když již třeba zcela soukromých, je možné volně zveřejnit veškeré údaje, které se v rejstříku nachází. Tedy nejen rodné číslo, ale i jméno, bydliště a třeba předmět živnosti. To je zcela v pořádku a žádná změna nenastane. Živnostník tím, že se stal OSVČ nese svou kůži na trh. Ale nejen on. I třeba jednatelé obchodních společností a řada dalších osob. Ochrana osobních údajů nesměřuje k omezení informací o tom, kdo vlastně poskytuje například nějakou službu. Naopak. Tyto informace budou i nadále, stejně jako kdekoli na světe, veřejné.
mrmedve,
uvádíte, že RČ resp. IČ podnikající osoby nepodléhá ZoOÚ resp. GDPR.
Tento názor měl i ÚS v Nálezu sp.zn. Pl. ÚS 38/02. Nicméně došlo k názorovému posunu viz stanovisko ÚOOÚ č. 3/2011 a komentáře ke GDPR a dnes je to překonaný názor.
Dále uvádíte, že osobní údaje podnikatelů lze volně zveřejnit. Máte pravdu v tom, že je může zveřejnit orgán k tomu oprávněný. Ale ostatní osoby se k těmto OÚ podnikatelů musí chovat podle ZoOÚ resp. GDPR tj. mohou je zpracovávat pouze za podmínek v předpisech uvedených.
Hezký den!
Z druhé věty odpovědi:
"Nicméně dokud se situace nezmění a tento identifikační údaj nebude nahrazen jiným identifikátorem (který nebude zahrnovat rodné číslo a nebude tedy fyzickou osobou pojit s údajem, který je nezbytný pro její podnikání), je současný stav takový, že se pořád jedná o osobní údaj, i přes to, že v rámci Vašeho smluvního vztahu oba vystupujete jako podnikající subjekty."
usuzuji, že se autorka domnívá, že pokud by DIČ podnikající FO bylo složeno např. z CZ+IČ nešlo by již o osobní údaj. Mám jiný názor. Ostatně i další příspěvky na tomto webu mají jiný názor než autorka, např:
"Stejné je to v případě, pokud jde o IČO. U fyzické osoby se o osobní údaj jedná, u právnické nikoli."
Stálo by to za opravu článku. Chodí sem převážně osoby, které se GDPR neživí. Když se tu vyskytne rozporná informace, tak budou ještě více zmateni. Ke zmatení stačí samotné GDPR.
Hezký den!
Zdravím, podle GDPR už nebude povinnost uvádět DIČ je-li to rodné číslo (nedám nikdy nikomu souhlas ke zpracování) na fakturách ho dávat nebudu přesto že jsem plátce. Další problém je ale EORI číslo, které je zase DIČ v mém případě. Už jste někdo požádal celňáky o nové EORI? případně o nové DIČ jiné než rodné číslo živnostňák? díky
Mýlíte se. Ač to zní absurdně, není pravda, že "podle GDPR už nebude povinnot uvádět DIČ, je-li to rodné číslo" (souhlas ke zpracování není nutný). Z hlediska GDPR (myšleno u fyzických osob) se jedná o zpracování, které je nezbytné pro splnění právní povinnosti. Z tohoto důvodu je zpracování v souladu s GDPR a souhlas od subjektu údajů se nevyžaduje. Obdobně to platí v případech, kdy je právním předpisem požadováno uvádět EORI číslo.