Je možné reklamovat použité zboží zakoupené přes internet?

4. 4. 2019
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Při reklamacích použitého zboží hraje roli, zda je prodávající podnikatel, který prodává za dosažením zisku, nebo soukromá osoba.

Možnost nákup a prodeje použitého zboží přes internet je využívaný stále více. Existuje celá řada e-shopů, které jsou určeny právě pro tento druh prodeje. Co když se ale na takto zakoupené věci objeví vada?

Lze nákup použitého zboží reklamovat?

V prvé řadě by si nakupující měl ověřit, zda nakupuje použité zboží od podnikatele či soukromé osoby. Otázka reklamace se totiž liší. V případě nákupu od podnikatele jste jako kupující mnohem lépe chráněni a zboží můžete reklamovat téměř ve stejném režimu a se stejnou vymahatelností, jako kdybyste kupovali zboží nové. Na plnění povinností prodávajícího navíc dohlíží dozorové orgány, zejména Česká obchodní inspekce, uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest

Čtěte také: Omyly při reklamacích: Účtenka je nutnost či reklamace jen v místě nákupu

V případě nákupu použitého zboží od soukromé osoby, která se chce věci zbavit z důvodu další nevyužitelnosti, je situace odlišná. Pokud zboží koupíte od soukromé osoby, platí sice také 24měsíční odpovědnost za vady, není ale stanovena lhůta pro vyřízení reklamace. A když prodávající svoji odpovědnost neuzná, budete muset nárok vymáhat u soudu, dodává Zelený. 

Prodává-li použité zboží podnikatel, musí zájemce informovat především o tom, že zboží již bylo použito. Musí také upozornit na vady zboží a na míru jeho opotřebení, tedy na to, jak dlouho a jakým způsobem bylo používáno. 

Reklamovat vadu použitého zboží můžete stejně jako v případě zboží nového. Za vadu odpovídá prodávající, který si k posouzení vady nebo opravě zboží může smluvit jiný subjekt, nejčastěji autorizovaný servis. Má ale právo zkrátit dobu svojí odpovědnosti za vady a tím také dobu pro uplatnění reklamace. Toto zkrácení však nikdy nemůže být větší než na polovinu zákonné doby, tedy 12 měsíců.

Tip: Jak jde dohromady odpovědnost za vady, reklamace a GDPR? Odpověď nabízí článek Musíte při přijímání reklamace žádat o souhlas se zpracováním údajů?

Prodávající má podle zákona povinnost odstranit vadu zboží buď opravou, která nijak nesníží hodnotu zboží, nebo výměnou za zcela stejný nový bezvadný kus, případně odstoupením od kupní smlouvy či formou slevy, pokud vada nebrání dalšímu užívání věci. V případě použitého zboží však není spravedlivě možné, aby prodávající sehnal zcela stejně opotřebovaný nový kus zboží. Zákon tedy namísto výměny zboží dává kupujícímu v tomto případě rovněž právo na přiměřenou slevu z ceny, dodává Zelený.

Vady u použitého zboží

V případě použitého zboží se za vadu nepovažují nedostatky, o kterých kupující předem věděl nebo které plynou z míry opotřebení, tedy doby a způsobu užívání, s čímž musí být kupující seznámen. 

Mohlo by vás zaujmout: Při reklamaci má svá práva i obchodník, jsou ale omezená

Lukáš zelený uvádí jeden příkladů z praxe: Pokud si například koupíte rok starý notebook a na něm se bude vybíjet baterie o třetinu rychleji než nová, jedná se o standardní snížení její výkonnosti, které vám potvrdí většina odborníků v dané oblasti. Pokud by však baterie měla v této době nulovou kapacitu, jednalo by se o vlastnost, kterou jste nemohli očekávat, pokud jste na ni nebyli upozorněni. Tedy jde o vadu, jejíž odstranění můžete po prodávajícím žádat. 

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).