Je možné rozeznat podvodný e-shop?

20. 3. 2019
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Online zákazník musí být na pozoru. E-shopů, které vylákají peníze, ale zboží nedodají, je stále celá řada. Jak nebezpečné e-shopy rozeznat?

V České republice funguje více jak 43 tisíc e-shopů. Obliba online nákupu mezi českými zákazníky rapidně stoupá. V roce 2018 se prodalo v České republice online zboží za 135 miliard korun. 

Ne pokaždé má však zákazník dobrou zkušenost. Není výjimkou, že narazí na podvodný e-shop, který ze zákazníka vyláká peníze, ale zboží nedodá. 

Na co se zaměřit při odhalování podvodného e-shopu? Podle spotřebitelského serveru dTest je dobré držet se těchto doporučení: 

  • nehledět pouze na základní cenu inzerovaného zboží, 
  • neplatit zboží předem, 
  • ověřit si informace o e-shopu z více zdrojů a 
  • věnovat pozornost obchodním podmínkám.

Rozdíly v cenách jsou v internetových obchodech mnohdy obrovské. Liší se kolikrát i ve stovkách či tisících korunách. K jejich porovnání slouží srovnávače cen. Ne vždy jsou ale v konkrétním srovnávači všechny nabídky, ne vždy je nejvýhodnější koupě hned nahoře. Srovnávače jsou komerčním projektem, který má svému provozovateli předně vydělávat. Cena navíc vůbec nevypovídá o prodejci a je dobré ověřit si i další skutečnosti, upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Mohlo by vás zaujmout: V Česku je přes 43 tisíc e-shopů, oproti Evropě máme náskok, říká šéf Heureka.cz

Další věcí, na kterou by měl zákazník reagovat, je termín dodání zboží. Obchodník potvrdí objednávku, ale vzápětí zákazníka informuje, že zboží skladem v překladu znamená, že jej má očekávat nejdříve za 14 dní. Je dobré si před objednáním potvrdit, kde je zboží naskladněné a jak dlouho trvá jeho doručení, říká Zelený. 

E-shop v českém jazyce věrohodnost nezaručuje

To, že je web v českém jazyce, ještě neznamená, že ho nemůže provozovat někdo z Polska, Slovenska či Maďarska. Díky různým spedičním společnostem nebo distribučním skladům umějí zahraniční provozovatelé konkurovat i tuzemským obchodům. V případě sporů se na právech zákazníka nic nemění. Když se ale zboží rozhodnete vrátit, poštovné do zahraničí vyjde určitě dráž, než když ho vracíte do českého e-shopu. Zjistěte si předem, kde se e-shop reálně nachází a odkud bude posílat zboží, přidává další upozornění Lukáš Zelený.

Obchodní podmínky by neměly zůstat bez povšimnutí

Občanský zákoník říká, že smlouvy a obchodní podmínky mají být čitelné a srozumitelné tak, aby je pochopil normální člověk. Neměly by obsahovat malá písmenka, skryté odkazy či překvapivá ustanovení, zároveň by neměly být extrémně dlouhé. Pokud zaškrtáváte souhlas s čímkoliv, měli byste se přes jednoduchý odkaz dostat k tomu, s čím souhlasíte.

MM 25 baliček

Důvěru v anonymním prostředí internetu dodávají e-shopům uživatelské recenze. Je však třeba k nim přistupovat kriticky. Nikdo vám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web nenapsal sám nebo si nenajal reklamní agenturu, která se mu o pozitivní ohlasy stará. Řada recenzí se navíc bude týkat třeba jen otázky rychlosti nákupu, doručení a toho, zda zboží bylo v pořádku. Často chybí zkušenosti zákazníků s tím, jak obchod vyřizuje reklamace poté, co ho kladně ohodnotili ve srovnávači, uzavírá Zelený.

Pravidla pro nákup a prodej na internetu

Nabízíme také několik tipů pro prodejce – e-shopaře, aby se jejich e-shop nezařadil mezi podezřelé. 

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).