V České republice funguje více jak 43 tisíc e-shopů. Obliba online nákupu mezi českými zákazníky rapidně stoupá. V roce 2018 se prodalo v České republice online zboží za 135 miliard korun.
Ne pokaždé má však zákazník dobrou zkušenost. Není výjimkou, že narazí na podvodný e-shop, který ze zákazníka vyláká peníze, ale zboží nedodá.
Na co se zaměřit při odhalování podvodného e-shopu? Podle spotřebitelského serveru dTest je dobré držet se těchto doporučení:
- nehledět pouze na základní cenu inzerovaného zboží,
- neplatit zboží předem,
- ověřit si informace o e-shopu z více zdrojů a
- věnovat pozornost obchodním podmínkám.
Rozdíly v cenách jsou v internetových obchodech mnohdy obrovské. Liší se kolikrát i ve stovkách či tisících korunách. K jejich porovnání slouží srovnávače cen. Ne vždy jsou ale v konkrétním srovnávači všechny nabídky, ne vždy je nejvýhodnější koupě hned nahoře. Srovnávače jsou komerčním projektem, který má svému provozovateli předně vydělávat. Cena navíc vůbec nevypovídá o prodejci a je dobré ověřit si i další skutečnosti,
upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Mohlo by vás zaujmout: V Česku je přes 43 tisíc e-shopů, oproti Evropě máme náskok, říká šéf Heureka.cz
Další věcí, na kterou by měl zákazník reagovat, je termín dodání zboží. Obchodník potvrdí objednávku, ale vzápětí zákazníka informuje, že zboží skladem v překladu znamená, že jej má očekávat nejdříve za 14 dní. Je dobré si před objednáním potvrdit, kde je zboží naskladněné a jak dlouho trvá jeho doručení,
říká Zelený.
E-shop v českém jazyce věrohodnost nezaručuje
To, že je web v českém jazyce, ještě neznamená, že ho nemůže provozovat někdo z Polska, Slovenska či Maďarska. Díky různým spedičním společnostem nebo distribučním skladům umějí zahraniční provozovatelé konkurovat i tuzemským obchodům. V případě sporů se na právech zákazníka nic nemění. Když se ale zboží rozhodnete vrátit, poštovné do zahraničí vyjde určitě dráž, než když ho vracíte do českého e-shopu. Zjistěte si předem, kde se e-shop reálně nachází a odkud bude posílat zboží,
přidává další upozornění Lukáš Zelený.
Obchodní podmínky by neměly zůstat bez povšimnutí
Občanský zákoník říká, že smlouvy a obchodní podmínky mají být čitelné a srozumitelné tak, aby je pochopil normální člověk. Neměly by obsahovat malá písmenka, skryté odkazy či překvapivá ustanovení, zároveň by neměly být extrémně dlouhé. Pokud zaškrtáváte souhlas s čímkoliv, měli byste se přes jednoduchý odkaz dostat k tomu, s čím souhlasíte.
Důvěru v anonymním prostředí internetu dodávají e-shopům uživatelské recenze. Je však třeba k nim přistupovat kriticky. Nikdo vám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web nenapsal sám nebo si nenajal reklamní agenturu, která se mu o pozitivní ohlasy stará. Řada recenzí se navíc bude týkat třeba jen otázky rychlosti nákupu, doručení a toho, zda zboží bylo v pořádku. Často chybí zkušenosti zákazníků s tím, jak obchod vyřizuje reklamace poté, co ho kladně ohodnotili ve srovnávači,
uzavírá Zelený.
Pravidla pro nákup a prodej na internetu
Nabízíme také několik tipů pro prodejce – e-shopaře, aby se jejich e-shop nezařadil mezi podezřelé.
- 10 věcí, kterými v e-shopu odradíte zákazníka od koupě (1.díl) a 10 věcí, kterými v e-shopu odradíte zákazníka od koupě (2.díl)
- Platby při osobním odběru útočí v českých e-shopech na výsadní postavení dobírky
- Založit si e-shop a nenabídnout dobírku je stále holý nerozum
- 5 přešlapů, které (nejen) e-shopy dělají v souvislosti s obsahem