Příběh Marka Čermáka zní trochu jako pohádka. Vydal se do světa, načerpal tam inspiraci a doma ji přetavil do podoby prosperující firmy. Stal se z něj obchodník s americkými potravinami a jeho The Candy Store obchodem vyhledávaným širokou klientelou.
Marek Čermák nikdy neplánoval být prodavačem. Studoval mezinárodní vztahy. Od 8 do 16 let vyrůstal s rodiči v Nizozemí a mluví proto plynule anglicky, německy, holandsky a česky. Díky své jazykové výbavě se už jako student dostával k zajímavým pracovním nabídkám a začal sbírat první zkušenosti jako obchodní zástupce pojišťovny. Šlo o velmi dobře placené pozice, ve 20 letech se člověk k takovým penězům běžně nedostává. Jenže často jsem měl úplně jiné představy než můj nadřízený. Ve svém věku jsem si nemohl dovolit nic kritizovat a pouze jsem musel plnit příkazy. To mě nebavilo a po ročních konfliktech jsem odešel,
říká Marek Čermák.
Jistou práci opustil s tím, že je mladý a má čas zkusit si najít něco, co ho bude živit i bavit zároveň. Při průzkumu trhu a reminiscenci svého dosavadního života zjistil, že v České republice chybí obchody nabízející americké potraviny. V západní Evropě jsou takové běžnou součástí trhu a nemají nouzi o zákazníky. Může ale tento koncept fungovat i v Praze nebo jiném českém městě? Ano, The Candy Store je toho důkazem.
Rady a pomoc zkušených jsou k nezaplacení
Plány a představy se mi začaly bortit hned na začátku, říká Marek Čermák: Největší problém byla byrokracie. Měl jsem vybudovanou strategii a vizi, ale všechny ty administrativní věci kolem, zvlášť když zboží dovážíte ze zámoří, se zdály nepřekonatelné. Strašně moc času jsem ztrácel na rutinních administrativních věcech. Uvědomil jsem si, že rozdíl mezi zaměstnancem a podnikatelem je mnohem větší, než se zdá.
Marek Čermák je toho názoru, že rozjet byznys v České republice je mnohem složitější než ve světě. Dokládá to zkušenostmi svých spolužáků a přátel ze zahraničí: Tady jsem v podstatě každý druhý den narážel na další věci, které bylo potřeba zařídit. Zkoušel jsem si nejdřív úřady obíhat sám, ale nebylo možné se z toho začarovaného kruhu byrokracie dostat. Tak jsem se rozhodl najmout člověka, který takové věci dělá na klíč. Problém není v tom, že by úředníci byli neochotní. Často by rádi pomohli, ale úřady jsou tak rozsáhlé, že je velmi těžké dostat se s konkrétními požadavky ke konkrétním lidem. A tento pán to má zvládnuté. Věděl přesně, kam jít na hygieně, nebo kde žádat o povolení na světelnou reklamu.
Za tento servis Marek zaplatit zhruba 25 000 korun, ale s odstupem času nelituje. Bez této investice by mu prý trvalo rozjet firmu i měsíc nebo déle. A jak říká, na začátku není čas na prodlevy. Firma tak přichází o zákazníky a tržby.
Podnikatel se musí od začátku zaměřit na portfolio služeb, určovat směr firmy. Pokud je to možné, na ostatní si najměte lidi. Neztrácejte čas papírováním a obíháním úřadů. Budete se pak moci mnohem více koncentrovat na důležité věci, které firmu posouvají dopředu,
radí obchodník Marek Čermák.
Nezvyklý koncept potřebuje čas
The Candy Store se otevíral 12. září 2011. Ačkoli je v centru metropole, neleží prodejna na frekventované ulici, a i proto byl start podnikání poměrně tvrdý. Na začátku jsem seděl v obchodě jenom já, nemohl jsem si kvůli nákladům dovolit další zaměstnance. Za 10 hodin přišlo třeba jen 10 lidí. A ne všichni nakoupili, někteří odcházeli s připomínkou, že to máme předražené. Sledovat lidi jak jen nahlíží do výlohy a ani neotevřou dveře prodejny, to vám taky nepřidá. Já proto po několika týdnech začal panikařit a připravovat změnu konceptu, vzhledu obchodu a podobně. Naštěstí zasáhl otec, který se na poli obchodu pohybuje už tři desítky let. Řekl mi, že takový obchod potřebuje alespoň půl roku. Zvlášť když nabízím dražší zboží,
vzpomíná na krušné začátky Marek Čermák.
Výrazné zlepšení situace přinesly už po dvou měsících Vánoce. Tržby sice nebyly obrovské, ale pokryly základní výdaje a ještě něco zbylo. Díky dárkových voucherům a inzerci se o obchůdku s americkými potravinami postupně dozvídalo více a více lidí. Přesně půl roku po otevření už měl The Candy Store stabilní a pravidelnou klientelu. Polovina všech nákupů teď připadá na pravidelné zákazníky. A stále k nim přibývají noví.
Přehlížet Čechy prostě nemůžete
Český trh má svá specifika a i funkční nápady ze světa se musí trochu upravit. Zatímco v Evropě navštěvují obchody s americkými potravinami především Američani, v České republice je to naopak. Markova chyba byla, že od začátku mířil marketing právě na cizince. Ti původně tvořili 75 % klientely. Dnes je ale situace opačná a obchodu to prospívá.
Kdybych obchod od začátku připravoval pro ty, kteří k nám chodí teď, byl by rozjezd mnohem snazší a rychlejší. Většina cizinců žijících v Praze se pohybuje pod průměrným pražským platem a nemůže si dovolit nakupovat u nás každý týden. Naopak mladí Češi, kteří mají často zkušenosti z pobytu za mořem, u nás utrácejí pravidelně,
říká Marek Čermák a dodává: Prodejnosti hodně pomáhá televize a film. Lidi tam vidí zboží, které neznají a rádi by ho ochutnali. Co je na obrazovce, to je pro ně lákavé a trendy. The Candy Store taky těží z těch, kteří za sebou mají studijní pobyty nebo i jen dovolenou v USA. Americké potraviny totiž chutnají úplně jinak a lidi si chtějí oblíbené chutě dopřávat i po návratu domů.
Bez plánování se obchod dělat nedá
Cash flow je velkým rizikem pro řadu malých firem. A zvětšuje se úměrně se vzdáleností, ze které dopravujete zboží. Marek Čermák říká, že chápe, proč u nás podobný byznys nikdo před ním nerozjel: V USA mají stovky tisíc položek potravin a málokterý distributor je má všechny na skladě. Nejdříve je musí objednat. A teď počítejte se mnou. Většina z distributorů začne zboží shánět až poté, co jim zaplatíte. Vymáhání dluhů na dálku nechce nikdo riskovat. Než se k nim zboží dostane, může to trvat i týden. Nejdřív za dva týdny se vaše objednávka dostává do přístavu a tam to trvá, než se kontejner nalodí. Pak to dva až tři týdny pluje přes Atlantik do Německa a nakonec musíte připočítat ještě čas, který zboží stráví ve vlaku nebo v kamionu na cestě z Německa do České republiky. Sečteno a podtrženo to dělá šest týdnů, než můžete už zaplacené zboží začít prodávat.
Po roce a půl už Marek Čermák a jeho dva zaměstnanci umí odhadnout, co se bude prodávat a v čem by jen ležely peníze. Navíc The Candy Store není jen klasickou prodejnou, ale stává se i distributorem zboží do restaurací a dalších obchodů. Zásobuje restaurace nabízející americké speciality. Distribuce dělá 30 až 40 % všech tržeb a v nabídce je vždy maximálně 15 položek. Podle majitele je to ideální míra k tomu, aby si původní obchod udržel svou exkluzivitu.
Těsně před loňskými Vánocemi byla v Brně otevřena franšíza. Vede ji tam člověk, který od The Candy Store původně jen odebíral zboží. Další franšízy v Praze ale Marek Čermák i přes zájem odmítá. Místo toho plánuje otevřít v centru ještě jednu vlastní prodejnu.
A Markova rada na závěr: Já doporučuju se odlišit, dnes je toho na trhu moc a toto je jedna z cest, jak na sebe upozornit. Člověk by měl věci dotahovat do extrémů, které přitahují pozornost. Já k tomu používám i své růžové auto. A proč ne, mám obchod plný barev a chutí. Úplně stejně ale může uspět i květinářka. Znovu říkám, že lidí, kteří si rádi připlatí za odlišný koncept nebo službu, je spousta a ocení vás.