Je mu 25 let a psaly už o něm světové deníky. Čtěte příběh mladého podnikatele

12. 4. 2013
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Ondřej Hošt, Internet Info
Ilustrační obrázek.
Přesně před rokem se začalo často mluvit o projektu Skypicker. A to nejen u nás, ale i v zahraničí. Stojí za ním nápad mladého studenta, kterého nebavila škola.

Napsat o serveru Skypicker.com a jeho zakladateli Oliveru Dlouhém něco nového je poměrně složité. Články a reportáže o netradičně pojatém webu pro cestovatele vydala řada českých médií i proslulé světové deníky, včetně The New York Times. Řada z nich se ale zaměřuje na finální produkt. Jaká k němu ale vedla cesta? A kam by se mohl Skypicker.com dál vyvíjet? O tom jsme si s Oliverem Dlouhým povídali v prostředí, které mu je už více než rok velice blízké, a sice v kopii kokpitu Airbusu. Tímto server Podnikatel.cz děkuje firmě iPILOT Praha za poskytnutí prostor a umožnění focení. 

Ilustrační obrázek
Autor: Ondřej Hošt, Internet Info

Oliver Dlouhý má v 25 letech firmu, o které píší známé světové deníky.

Oliver Dlouhý tvrdí, že podnikavého ducha v sobě měl už od dětství. Vzpomíná, jak ještě na základní škole trávíval letní prázdniny na jihu Čech před výkupnami ovoce a zeleniny. Lidem, kteří tam přicházeli s borůvkami, nabízel vždy o 5 korun za litr víc, než byla výkupní cena. Se zbožím se pak okamžitě vydával na hranice a tam borůvky ve velkém a s poměrně značnou přirážkou prodával majitelům restaurací z Rakouska. Po střední škole si jako svůj další cíl vybral informatiku a přesunul se ke studiu na vysoké škole v Brně.

A to byl vlastně první důležitý krok k rozjezdu úspěšné firmy. Škola mě po týdnu přestala bavit, tak jsem začal přemýšlet, co budu dělat. Založil jsem svou první společnost s ručením omezeným a nabízel outsorcing logistiky pro internetové obchody. Později jsem i nějaké z nich nakoupil a znovu prodal. V internetovém byznysu se tedy pohybuji už poměrně dlouho, říká o svém regulérním vstupu do světa podnikání Oliver Dlouhý. Protože rád cestuje a jako student neměl příliš peněz, vyhledával backpackerský styl, což znamená vyrazit jen tak s batohem na zádech kamkoli do světa. Při plánování svých cest mu došlo, že existuje spousta webů s odkazy na levné ubytování, jídlo nebo pronájmy aut, ale není tu žádná služba, která by na jednom místě nabízela nejvýhodnější letenky. Místo cestování proto usedl k počítači a začal vyvíjet produkt, který by to umožnil.

Web horkou jehlou spíchnutý

Podle toho, jak se o Skypickeru mluví, to vypadá, že je to dlouhodobě a detailně vychytaný web, který nikoho nezklame. Realita je ale jiná. Celý projekt vznikal v poměrně partyzánských podmínkách a zákazníkům byl předložen po několika málo měsících. Moje první myšlenka byla, že budu vydělávat jen na reklamě, což se neosvědčilo. Počítal jsem s tím, že aerolinky budou platit za to, že jim budu vodit potencionální zákazníky. Jenže některé společnosti takto vůbec nepracují a jiné jsou ochotny o podobné spolupráci jednat až ve chvíli, kdy máte na webu miliony návštěvníků. Musel jsem proto prvotní podnikatelský záměr zcela opustit a vytvořit nový, říká Oliver Dlouhý.

Novým řešením se stala přímá rezervace letenek nízkonákladových společností přímo na webu Skypicker.com. K tomu, aby server splňoval své základní poslání, tedy, aby vyhledával nejlacinější letenky, je nutné neustále sbírat data. A v tom spočívá základní know how celé firmy. Běžně jsou weby napojeny na takzvané GDS systémy, které provádějí vyhledávání za ně. Jejich obsluha jen pošle dotaz a čeká na výsledek. My celou tuhle práci děláme osobně u nás za pomoci vlastního programu, komentuje Oliver Dlouhý a dodává: Sbírání a míchání elektronických dat, to je taková novodobá alchymie. Hlavně cesta k nim je složitá. Na začátku jsme kvůli tomu pobíhali všude možně, dnes už jich část kupujeme, další vyhledáváme sami. Díky popularitě Skypickeru navíc začali někteří letečtí dopravci informace o svých letech nabízet firmě sami od sebe.

Dalším krokem bylo rozjet booking, teprve ten začal firmě v druhé polovině loňského roku generovat zajímavé zisky. Tady se ale ukázalo, že podnikatelský záměr, který funguje na papíře, může velmi snadno narazit při prvním reálném jednání. Obor cestovní ruch je finančními institucemi všeobecně považován za velmi rizikový a s projektem, který neměl ve světě srovnání, nechtěly mít bankovní instituce nic společného. Žádná z nich nechtěla serveru Skypicker.com přistoupit na akceptaci platebních karet. Měli jsme všechno připravené a chtěli začít vydělávat, ale narazili jsme. Nakonec se nás ujala firma Paymill, také startupový projekt z Německa, který potřeboval nasbírat klienty. Teď už s platbami nemáme žádný problém, dodává Oliver Dlouhý.

Syrový projekt si dotvoří sami klienti

Ačkoli se o Skypicker.com mluvilo v superlativech například v článcích francouzského Le Figaro nebo už zmíněného The New York Times, ze začátku byli lidé z nové služby poměrně zklamaní.  Když si nás všimli novináři v zámoří a stali jsme se v jejich žebříčku druhým nejlepším webem pro cestovatele, neměl jsem z toho velkou radost, říká Oliver Dlouhý. Články totiž vyšly ve chvíli, kdy server neustále padal a booking fungoval jen velmi omezeně. Zahraniční uživatelé a lidé z oboru ale vycítili značný potenciál projektu, a proto ho, na rozdíl od kritizujících Čechů, doporučovali. To, že jsme začínali s nehotovým produktem, neberu jako chybu. Naopak jsme díky tomu dostali cenné zpětné vazby od uživatelů. Bolelo to sice trochu víc, ale já se nechtěl na dva roky zavřít do kanceláře a makat na něčem, co by se pak na trhu vůbec nemuselo prosadit. Skypicker začal fungovat po půl roce a my teď celý projekt vedeme intuitivně a na základě praktických uživatelských zkušeností, obhajuje rozjezd projektu jeho zakladatel. A evidentně svému postoji důvěřuje. Na našem webu už byly miliony lidí. Ne všichni byli zklamaní, ale i v okamžiku, kdy by se k nám už nikdy nevrátili, na světě je sedm miliard lidí. To je docela velká skupina potencionálních zákazníků, kteří by mohli naše už vychytané služby ocenit, dodává Oliver Dlouhý s tím, že od listopadu loňského roku dochází díky úpravě serveru ke strmému nárůstu prodeje letenek.

Další vývoj je otázkou peněz, ale bude to velké

V dalším období se Skypicker bude chtít více dostat do povědomí klientů. V tuto chvíli má největší zisky z USA a asijských zemích. Podle našich průzkumů o nás slyšelo nebo Skypicker.com navštívilo také zhruba 40 % všech Čechů, na které náš projekt cílíme. Bohužel jen málokdo z nich u nás nakoupil. Proto jsem rád, že na internetu neexistují hranice a můžeme snadno prodávat v zahraničí, uvádí Oliver Dlouhý.

Skypicker.com podle jeho zakladatele dokázal, že má dobrý potenciál, a proto se také bude dál rozšiřovat. Zdaleka na něm ještě nejsou všechny světové lowcostové aerolinky. A nově by se projekt mohl rozšířit i do dalších druhů dopravy. Evropa je pro Američany, Australany i Asiaty poměrně malá, cestovatelům je jedno, jestli poletí nebo pojedou. Chtějí cestovat, neutratit příliš mnoho peněz, ale neztrácet čas projížděním internetu a vyhledáváním spojů. Už máme zpracovány první průzkumy a zájem o rozšíření našich služeb tímto směrem tu je. Na nápadu budeme pomalu pracovat. K jeho startu je ale nutné získat peníze. Pro další investice proto potřebujeme ještě dál rozvíjet letecké nabídky Skypickeru a získat potřebný kapitál, vysvětluje Oliver Dlouhý.

Skypicker.com teď také hledá nové investory, které by realizace plánu celoevropského lowcostového cestování zajímala. Oliver Dlouhý k tomu říká: Hodně lidí se bojí cizího kapitálu a revanšování se podíly ve firmě. Ze své zkušenosti ale mohu říci, že zvlášť mladí lidé bez finančního zázemí by se toho neměli zříkat. Kdyby mi na začátku nepomohl investor Jiří Hlavenka, asi bych dnes se svými 50 000 korunami, které jsem do projektu vložil, neměl vydanou ani funkční verzi webu.

A závěrečná rada Olivera Dlouhého? Nenechte se odradit počátečními nezdary a kritikou. Podnikatelské plány je třeba neustále upravovat. Já jich kvůli svému projektu sepsal nepočítaně a ještě víc bylo jejich úprav po každém rozhovoru s investorem. A vidíte, vyplatilo se.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).