Supermarkety Lidl a Penny nabízely v letákové akci maso ve vlastní šťávě. Jenže výrobky viděly maso jen z rychlíku.
Tvrdí to alespoň Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI), která v březnovém letáku Penny a dubnovém letáku Lidlu odhalila u masa ve vlastní šťávě falšování mimořádného rozsahu. Ve výrobcích chyběla až pětina masa.
Polský výrobce byl laboratorními výsledky „překvapen“
Za výrobou falšovaných výrobků stojí opět polský výrobce. Společnost Pamapol S.A. vyjádřila nad zjištěním SZPI překvapení. Je nám velice líto, že spotřebitelé v České republice čelí této nepříjemné situaci ohledně našich výrobků,
uvedl Tomáš Cafourek, PR manažer společnosti Pamapol.
SPZI má své výsledky podloženy laboratorními výsledky a ty mluví jasně. Podíl masa, který je uváděn na etiketě výrobků, vůbec neodpovídá skutečnosti. Podívejte se na srovnání.
Dubnová letáková akce v Lidlu
- Pikok Chalupářské vepřové maso, Sterilovaný masný výrobek – konzerva, hmotnost 300 g, číslo šarže: L 1576, DMT: 07.02.2020. Na etiketě potraviny byla uvedena informace 89 % masa, laboratorním rozborem byl zjištěn obsah masa 67,5 %.
- Pikok Chalupářské vepřové maso, Sterilovaný masný výrobek – konzerva, hmotnost 300 g., číslo šarže: L 13586, DMT: 19.09.2019. Na etiketě potraviny byla uvedena informace 89 % masa, laboratorním rozborem byl zjištěn obsah masa 75 %.
- Pikok Sedlácké vepřové maso, Sterilovaný masný výrobek s přídavkem mléčné bílkoviny – konzerva, hmotnost 300 g, číslo šarže: L 3301, DMT: 15.03.2020. Na etiketě potraviny byla uvedena informace 76,7% vepřové maso, 10% vepřová kýta, laboratorním rozborem byl zjištěn obsah masa 69,2 %.
- Pikok Sedlácké vepřové maso, Sterilovaný masný výrobek s přídavkem mléčné bílkoviny – konzerva, hmotnost 300 g, číslo šarže: L 13326, DMT: 14.09.2019. Na etiketě potraviny byla uvedena informace 76,7% vepřové maso, 10% vepřová kýta, laboratorním rozborem byl zjištěn obsah masa 72,3 %.
- Pikok Sedlácké vepřové maso, Sterilovaný masný výrobek s přídavkem mléčné bílkoviny – konzerva, hmotnost 300 g, číslo šarže: L 3301, DMT: 27.11.2019. Na etiketě potraviny byla uvedena informace 76,7% vepřové maso, 10% vepřová kýta, laboratorním rozborem byl zjištěn obsah masa 70 %.
SZPI ihned nařídila příslušné šarže z prodeje stáhnout a Lidlu nařídila, aby na vlastní náklady nechal laboratorně ověřit všechny ostatní produkty podobného typu. Řetězec Lidl serveru Podnikatel.cz potvrdil, že v tomto případě se jednalo o kvalitativní pochybení, které ihned po zjištění začal řešit s dodavatelem. Výrobky byly z prodeje již staženy.
Nyní by se tedy tyto výrobky již neměly v prodeji nacházet. Tímto se také omlouváme našim zákazníkům, pokud zmíněné výrobky zakoupili, mohou je samozřejmě vrátit v kterékoliv prodejně Lidl a dostanou peníze zpět,
řekla serveru Podnikatel.cz Zuzana Holá, mluvčí společnosti Lidl.
Shodný problém se stejným výrobcem měl o měsíc dříve i řetězec Penny. Šlechtické maso v „jedinečné“ letákové akci bylo ošizeno až o pětinu masa.
Březnová letáková akce Penny marketu
- SÝPKA Šlechtická Maso ve vlastní šťávě, 300g, DMT: 22. 02. 2020 L2315. Na etiketě potraviny byla uvedena informace 89 % masa, laboratorním rozborem byl zjištěn obsah masa 69,3 %.
- SÝPKA Šlechtická Maso šlechtické se šunkou, DMT: 22. 02. 2020 L2291. Na etiketě potraviny byla uvedena informace 86 % masa, laboratorním rozborem byl zjištěn obsah masa 68,7 %.
- SÝPKA Šlechtická Maso ve vlastní šťávě, 300g, DMT: 22. 02. 2020 L 2303. Na etiketě potraviny byla uvedena informace 89 % masa, laboratorním rozborem byl zjištěn obsah masa 73,4 %.
- SÝPKA Šlechtická Maso šlechtické se šunkou, DMT: 21. 02. 2020 L2282. Na etiketě potraviny byla uvedena informace 86 % masa, laboratorním rozborem byl zjištěn obsah masa 71,5 %.
- SÝPKA Šlechtická Maso šlechtické se šunkou, DMT: 21. 02. 2020 L2254. Na etiketě potraviny byla uvedena informace 86 % masa, laboratorním rozborem byl zjištěn obsah masa 66,9 %.
Podle ředitele Státní zemědělské a potravinářské inspekce je takové klamání spotřebitelů nepřijatelné: SZPI považuje za zcela nepřijatelné, pokud některé subjekty na trhu dosahují pro spotřebitele atraktivních cen díky zfalšování obsahu, kdy klamavě sníží podíl nejnákladnější složky potraviny a tyto výrobky jsou následně ve velkých objemech nabízeny v rámci tzv. letákových a slevových akcí,
uvedl k prvnímu zjištění ústřední ředitel SZPI Martin Klanica.
Jak Lidl, tak i Penny musí nyní kvůli polskému výrobci čelit správnímu řízení o uložení pokuty.