Jednostranně změnit smlouvu? Operátoři ani banky si nemůžou dovolit všechno

21. 1. 2016
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Podnikatelé si velmi rychle zvykli na to, že občanský zákoník umožňuje jednostrannou změnu smluv nebo obchodních podmínek. Vše si ale dovolit nemohou.

Obecná pravidla pro jednostrannou změnu smluv podle nového občanského zákoníku nejsou až tak vstřícná, jak by se mohlo na první pohled zdát a podnikatelé riskují.

Občanský zákoník totiž stanovuje, že nutnost provést budoucí změnu musí být jasná už při uzavírání smlouvy a pozdější změna má být přiměřená, upozorňuje Miloš Borovička, právní poradce dTestu. Operátoři, banky a dodavatelé energií si rychle navykli na to, že mohou své podmínky měnit i bez souhlasu zákazníka, jenže v některých případech mohou postupovat nezákonně.

Tip: Stáhněte si zdarma vzory smluv

Například zákon o elektronických komunikacích stanovuje přesný postup, který musí operátor dodržet, aby mohl obchodní podmínky a smlouvu jednostranně změnit. Operátoři ale zapomínají, že se musí držet i obecných principů pro smluvní právo. Ty jsou obsažené v občanském zákoníku a patří mezi ně i ona předvídatelnost změny, říká Borovička.

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek

Odvolává se přitom na rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie. Ten ve sporu spotřebitele s dodavatelem energií rozhod, že spotřebitel musí dopředu vědět, že změna proběhne za předpokladu splnění jasných a srozumitelných kritérií, která lze dopředu předvídat.

Jednostranným změnám se však zákazník může bránit vždy. Základní možností je odstoupení od smlouvy a najít si jiného dodavatele. Pokud navíc dodavatel provede změnu smlouvy, která není v souladu se zákonem, nebo dostatečně zákazníka o změně neinformoval, může zákazník trvat na původním znění smlouvy. Vyšší částku na faktuře pak má možnost reklamovat, uzavírá Borovička.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).