Obecná pravidla pro jednostrannou změnu smluv podle nového občanského zákoníku nejsou až tak vstřícná, jak by se mohlo na první pohled zdát a podnikatelé riskují.
Občanský zákoník totiž stanovuje, že nutnost provést budoucí změnu musí být jasná už při uzavírání smlouvy a pozdější změna má být přiměřená,
upozorňuje Miloš Borovička, právní poradce dTestu. Operátoři, banky a dodavatelé energií si rychle navykli na to, že mohou své podmínky měnit i bez souhlasu zákazníka, jenže v některých případech mohou postupovat nezákonně.
Tip: Stáhněte si zdarma vzory smluv
Například zákon o elektronických komunikacích stanovuje přesný postup, který musí operátor dodržet, aby mohl obchodní podmínky a smlouvu jednostranně změnit. Operátoři ale zapomínají, že se musí držet i obecných principů pro smluvní právo. Ty jsou obsažené v občanském zákoníku a patří mezi ně i ona předvídatelnost změny,
říká Borovička.
Odvolává se přitom na rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie. Ten ve sporu spotřebitele s dodavatelem energií rozhod, že spotřebitel musí dopředu vědět, že změna proběhne za předpokladu splnění jasných a srozumitelných kritérií, která lze dopředu předvídat.
Jednostranným změnám se však zákazník může bránit vždy. Základní možností je odstoupení od smlouvy a najít si jiného dodavatele. Pokud navíc dodavatel provede změnu smlouvy, která není v souladu se zákonem, nebo dostatečně zákazníka o změně neinformoval, může zákazník trvat na původním znění smlouvy. Vyšší částku na faktuře pak má možnost reklamovat,
uzavírá Borovička.