Získat informace o podnikání ve službách doma i v EU je nyní pro podnikatele snadnější

8. 1. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 244086
Podnikatelé a podnikatelky ve službách mají nově patnáct Jednotných kontaktních míst, kde mohou získat informace. Jak začít ve službách podnikat, jak expandovat v rámci EU i jaká je v té které zemi spotřebitelská legislativa.

Čeští podnikatelé ve službách, včetně těch, kteří se chystají nabízet své služby také v jiných státech Evropské unie, mají od ledna nově možnost poradit se na obecních živnostenských úřadech v patnácti městech Česka. S od ledna účinným zákonem o volném pohybu služeb (Zákon č. 222/2009 Sb., o volném pohybu služeb) je pro ně totiž nejen snazší vůbec své služby za hranicemi nabízet, ale také získat potřebné informace o tuzemském i zahraničním podnikání ve službách, a to díky nově zřízeným jednotným kontaktním místům (JKM). Čtěte více: Podnikatelé mohou nyní snadněji poskytovat služby i v zahraničí

Služby jednotných kontaktních míst definuje zákon

Jednotná kontaktní místa se z patnácti obecních úřadů stala podle paragrafu 13 a následujících zmíněného zákona o volném pohybu služeb. Paragraf 14 tohoto zákona také přesně uvádí, jaké informace musí Jednotné kontaktní místo podnikatelům poskytnout. Jsou to:

  • informace nezbytné pro získání oprávnění k poskytování služby, mezi něž patří zejména náležitosti žádosti a kontaktní údaje správních orgánů, které jsou příslušné k vyřízení žádosti podle jiných právních předpisů (příkladně podle živnostenského zákona)
  • obecné informace o požadavcích týkajících se získání oprávnění k poskytování služby v jiných členských státech EU
  • obecné informace o opravných prostředcích proti rozhodnutím správních orgánů a o možnostech řešení sporů mezi poskytovatelem služby a příjemcem služby, nebo mezi poskytovateli služ­by
  • obecné informace o požadavcích týkajících se ochrany spotřebitele v jiných členských státech EU
  • kontaktní údaje sdružení nebo jiných právnických osob, včetně Evropské sítě spotřebitelských středisek, které mohou poskytovatelům služeb nebo příjemcům služeb poskytovat praktickou pomoc

Modelové otázky pro JKM, jak je zveřejnilo Ministerstvo průmyslu a obchodu:

Jaké podmínky musím splnit pro výkon konkrétní činnosti? Potřebuji formulář? Kam jej poslat? Jaké přílohy? A co se stane pak?

Jaký úřad musím kontaktovat, pokud si chci v Itálii otevřít potápěčskou školu? A jaké jsou kvalifikační požadavky? Stačí mi česká zkouška?

Poslal jsem žádost na úřad již před dvěma měsíci a nikdo nereaguje, co mám dělat? Zamítli mi žádost a přitom neměli důvod. Kam se obrátit?

Koupil jsem zboží ve Velké Británii. Jaká je záruční lhůta? Co když mi odmítnou přijmout reklamaci? A na koho se obrátit?

V Německu mi odmítli uznat mé oprávnění. Kam se obrátit?

Jednotná kontaktní místa tak budou sloužit jak začínajícím podnikatelům, kteří potřebují základní informace o podnikání ve službách, tak již zkušeným podnikatelům, kteří chtějí svoji působnost rozšířit za hranice do dalších států Evropské unie. Důležité je, že Jednotná kontaktní místa jsou součástí celoevropské sítě. Díky tomu mohou poradit nebo pomoci, i pokud se jedná o podnikání v jiném členském státě Evropské unie, řekl k tomu ministr průmyslu a obchodu Vladimír Tošovský. Jednotná kontaktní místa mají také svoji internetovou verzi, podání přes ni však mohou zaslat jen držitelé elektronického podpisu. Čtěte více: Klamání spotřebitele je zakázáno pod pokutou až 50 milionů

Jak se s novou agendou poperou živnostenské úřady?

Podle informací, které business serveru Podnikatel.cz poskytl Matyáš Vitík z tiskového oddělení Ministerstva průmyslu a obchodu, prochází zaměstnanci živnostenských úřadů v souvislosti s novou agendou postupně proškolováním. V průběhu ledna probíhala proškolování pracovníků živnostenských úřadů přímo na Ministerstvu průmyslu a obchodu. Tato proškolování budou probíhat průběžně i v roce 2010, a to zejména s přihlédnutím k nejčastějším problémům, které budou pracovníci řešit, uvádí Matyáš Vitík. Dodává také, že Jednotná kontaktní místa mohou případné problémy, které budou v praxi řešit, konzultovat také s řadou nejrůznějších organizací, například se sítí Enterprise Europe Network, s Evropskými spotřebitelskými centry nebo přímo s ministerstvem.

Jaký je váš názor na vznik nových Jednotných kontaktních center?

Nabízí se také otázka, zda budou Jednotná kontaktní místa agendu zvládat vzhledem ke svému personálnímu obsazení. Na některých úřadech skutečně došlo k personálnímu posílení zejména s ohledem na zajištění činnosti jazykově zdatnými pracovníky. Na většině úřadů však bude činnost zajištěna stávajícím personálem, informuje Matyáš Vitík. Zároveň však upozorňuje, že personální politika živnostenských úřadů je zcela v jejich gesci a ministerstvo do ní nezasahuje. Je čistě manažerským rozhodnutím vedoucích pracovníků jednotlivých úřadů, jakým způsobem vyřeší nárůst agendy, uzavírá Vitík.

Podnikatelé jsou pro, více ale ukáže až praxe

Jednotná kontaktní místa jsou novinkou, která by měla podnikatelům pomoci. S tím souhlasí také Bedřich Danda, předseda Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR. Určitě to je pomoc, zejména v příhraničí, ale jako každá věc potřebuje se dostat do podvědomí podnikatelů, aby se začala hojně využívat. Zatím je brzy na nějaké hodnocení, ale je to prospěšné, uvádí Bedřich Danda pro business server Podnikatel.cz.

Zákon se dotýká také Hospodářské komory

Domácí podnikatelé se však s označením Jednotné kontaktní místo letos nesetkávají poprvé. Do konce roku se tak totiž jmenovala informační místa Hospodářské komory České republiky. Svých 97 poradenských a informačních středisek Hospodářská komora v souvislosti s účinností nového zákona o volném pohybu služeb přejmenovala na Kontaktní místa HK ČR.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).