Jak naložit s vráceným zbožím. Tento problém čas od času řeší prodejci v kamenných obchodech a v mnohem větší míře pak internetoví obchodníci. Zákon mezi nimi nedělá rozdíl a podmínky pro opětovný prodej vráceného zboží jim ukládá stejné. Ne každý si je ale jistý, jaké to jsou. Je přitom dobré je dodržovat, protože za porušení pravidel dalšího prodeje už jednou prodaného a později vráceného zboží hrozí sankce až 5 milionů korun. Hodí se to zvlášť teď, pár týdnů po Vánocích, ale i v dalších měsících.
Podle §10 zákona o ochraně spotřebitele je možné už jednou zakoupené a později vrácené zboží opětovně prodat, ale prodávající musí na tuto okolnost spotřebitele předem zřetelně upozornit. Zákon přesně uvádí toto: „Při prodeji použitých nebo upravovaných výrobků, výrobků s vadou nebo výrobků, jejichž užitné vlastnosti jsou jinak omezeny, musí prodávající na tyto skutečnosti spotřebitele předem zřetelně upozornit. Takové výrobky musí být prodávány odděleně od ostatních výrobků. V provozovně, v místě vyhrazeném k prodeji takových výrobků, nesmí být uloženy předměty, které neslouží k prodeji.“
K tématu dále čtěte: Vracení nevhodných vánočních dárků nemá s reklamací nic společného
Prodávající je povinen kupujícího upozornit, že věc má vadu a o jakou vadu se jedná, není-li to zřejmé už z povahy prodeje, třeba v bazarech. V případě použitých věcí prodávaných za nižší cenu neodpovídá prodávající za vady, pro které byla cena snížena. Vzhledem k uvedeným odchylkám od prodeje „běžného“ zboží by měl spotřebitel vždy zvážit, zda použitá věc svými vlastnostmi a mírou opotřebení může sloužit předpokládanému účelu, a odpovědně se rozhodnout, jestli raději nekoupit věc novou. Prodávající je také povinen na požádání spotřebitele výrobek překontrolovat nebo předvést, umožňuje-li to jeho povaha, například jedná-li se o počítač, telefon, televizi, fotoaparát či spotřebiče sortimentu elektro. Vybavení těchto výrobků návodem k použití a správné údržbě v českém jazyce je i v případě koupě v bazaru povinností,
upozorňuje Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.
Opětovný prodej za původní nebo sníženou cenu pak závisí na tom, v jakém stavu je zboží vráceno. Česká obchodní inspekce uvádí, že je-li zřejmé, že nebylo použito, to je vráceno v originálním obalu a nejeví žádné známky používání, pak může být dále distribuováno jako nové a tedy za původní cenu. Pokud tomu tak není, to znamená, že zboží bylo rozbaleno, případně použito, byť minimálně, nemůže už být dále nabízeno jako nové.
Prodat jako nové je bez problémů možné zboží zakoupené a vrácené v e-shopu, pokud je nepoužité nebo nevyzvednuté a vrátí se poštou samo. E-shop může zboží vrácené na základě odstoupení od kupní smlouvy nabízet jako nové, nebylo-li takové zboží používáno a také umožňuje-li to povaha daného zboží. Například tričko, které zákazník po vyzkoušení vrátí prodávajícímu po odstoupení od kupní smlouvy, může být jistě nabízeno jako nové. Jedná se v podstatě o stejnou situaci, jakou zažíváte v kamenných obchodech, kde můžete také narazit na oblečení, které si někdo před vámi vyzkoušel a kupujete si ho jako nové. Jestliže však někdo tričko používal, v našem případě několikrát nosil, a navíc třeba poškodil, potom už by nový zákazník upozorněn být měl,
komentoval problematiku pro náš sesterský server Lupa.cz Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Podle asociace se jedná o stejnou situaci s jakou se zákazník setká při koupi trička v kamenné prodejně. I tam si tričko mohlo vyzkoušet několik lidí před ním a jeho hodnotu to nesnižuje. Dál se nabízí jako zcela nové. Jenže trička a další oblečení se ve většině případů prodávají nezabalená. Problém může nastat třeba u elektroniky a dalšího zboží, které je běžně nabízeno v obalech, jejichž otevření není možné bez nezvratného poškození. Je-li na výrobku nějaká vada, případně je-li rozbalený, prodejce by o tom měl zákazníka správně informovat a neklamat, že si kupuje výrobek nový – originálně zabalený,
říká Jiří Fröhlich.
Správně o tom informuje třeba internetový obchod Alza.cz, který ve speciální sekci prodává vrácené zboží označené výrazem „rozbaleno“. Jednu možnou variantu označení ale zákon nestanovuje. Přípustné jsou proto i výrazy „rozbalené zboží“, „vráceno-rozbaleno“ nebo „použité“. Je jen potřeba splnit zákonem požadované „předem zřetelně upozornit“. Z toho vyplývá, že jako nové může být nabízeno jen zboží, které je vráceno v originálním obale a nejeví žádné známky používání.
Vrácené zboží se většinou prodává se slevou
Abyste se nedostali do problémů, je vždy snazší prodávat vrácené a nepoškozené zboží se slevou. Někteří prodejci to dělají zcela automaticky. Vrácené zboží rozdělujeme do pěti kategorií, z čehož první dvě odprodáváme na našem webu. Jedná se o zboží, které je pouze rozbalené, nebo zboží, které se nám vrátilo ze servisu. Toto zboží je vždy plně funkční a kompletní, u každého zboží dodáváme popis jeho stavu a jaká se na toto zboží vztahuje záruka. Kategorie zboží 3 a 4 odprodáváme třetím stranám, kategorii 5 likvidujeme,
říká Michala Gregorová, PR manažerka internetového obchodu Mall.cz. Každé snížení hodnoty zboží a práce, která je spojená s vracením zboží a s reklamačním procesem, samozřejmě tvoří při maržích internetových obchodů ztrátu. Na zboží druhé jakosti se vydělávat nedá, ale v mnoha případech je to velká přidaná hodnota pro zákazníky, kteří si mohou koupit plně funkční zboží s výraznou slevou. Sleva se obvykle pohybuje v desítkách procent,
dodává Michala Gregorová.
U opětovně zakoupeného zboží se dá upravit i záruční lhůta. Rozsah odpovědnosti prodávajícího stanovuje u spotřebního zboží občanský zákoník obecně na 24 měsíců. Při koupi použitého spotřebního zboží se ale prodávající může se spotřebitelem dohodnout, že se tato lhůta zkracuje na polovinu, tedy na rok. Zkrácenou dobu trvání odpovědnosti za vady je však třeba vyznačit v dokladu o koupi, stejně jako případné vady nebo nedostatky, s nimiž byl kupující předem seznámen,
připomíná Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.