Jejich doménou je produktová fotka. V oboru se přitom prosadili od nuly

5. 11. 2018
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Archiv Ateliéru Mošnov, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Jsou to čtyři roky, co začali v ostravském Mošnově od nuly. Vypracovali se na specialisty v produktové fotce, postavili ateliér a fotí pro malé i velké klienty.

[Advertorial] Inspirovali se v zahraničí a doma našli díru na trhu. Neuspěli by bez mravenčí práce a zápalu pro věc. Vybudovali si know-how, které teď neváhají předat dál.

Od začátku vsadili na specializaci

Ateliér Mošnov, který sídlí nedaleko Ostravy, vzešel z rodinné firmy Morysových ARC group. Rodina Morysova podpořila v začátku směřování svého syna Adama, fotografa a grafika. V Německu se seznámili s 360° produktovou fotografií a uviděli v tom v Česku díru na trhu. Investovali do vybavení, které v našem oboru není levné. Jen foťák s objektivem má cenu srovnatelnou s malým autem. V roce 2014 začali v pronajatých prostorách na letišti v Mošnově, do tří malých místností rozmístili kancelář, sklad a prostor pro focení. Adam si přizval svého kamaráda fotografa, pár měsíců válčili ve dvou a pak jsem nastoupil já, popisuje rozjezd ateliéru jeho manažer Lukáš Vlček, který se stará o obchod, marketing a PR.

Při budování svého byznysu šli od začátku cestou úzké specializace. Tím se odlišovali od ateliérů nebo agentur, které naopak vsázejí na co nejširší portfolio služeb. Říkali si, že když někdo dělá hodně věcí, nemůže v tom být dobrý, natož nejlepší. Zvolili proto úzkou specializaci na produktové focení. Ať už to jsou klasické produktové fotografie, které doteď dělají 80 % našeho obratu, nebo 360° produktové fotografie. Nově děláme i produktová videa. V oblasti prezentace produktů tak nabízíme plný servis, včetně postprodukce, popisuje Lukáš, na co se zaměřují. Nafotí přitom všechno, od propisky přes oblečení po kola, auta nebo skútry.

Původní plán? Trochu sci-fi

Nejdřív rozvíjeli hlavně obchod. Za získáním prvních klientů byly mraky mravenčí práce, stovky e-mailů a telefonátů, vyjednávání i testovací focení zdarma, které poskytují doteď. Lukáš ostatně nastoupil s předchozí zkušeností obchodníka v pojišťovnictví. Moje přítelkyně náhodou narazila na inzerát na volné pracovní místo. Ta pozice vypadala docela šíleně, ale na mě se hodila, tak jsem to zkusil a vyšlo to, vzpomíná, jak se k práci pro něj v novém oboru dostal. Z korporátu, kde bylo všechno nalajnované, přišel do rozjíždějící se firmy, kde mohl začít dělat věci po svém a od nuly. Na druhou stranu to podle něj bylo ze začátku hodně těžké, protože se neplnily vize. Původní představa byla, že po třech měsících na sebe začne firma sama vydělávat, ale to se ukázalo jako sci-fi, dodává. Přečtěte si také, jak Češi podlehli fiktivnímu podnikateli. F. H. Pragera oslavují skoro jako Cimrmana.

Ani složité až krizové momenty, kdy se třeba pokazil v té době jediný fotoaparát nebo přestal fungovat fotografický box na 360° produktové fotografie, je nepřiměly k tomu, aby ze své cesty uhnuli. Lukáš prozrazuje, že to zpočátku vlastně bylo možná hlavně tím, že měli velké oči. Byli jsme tři „kluci“ a měli jsme dojem, že máme něco, co na trhu chybí. Ve skutečnosti to bylo mnohem těžší, ale viděli jsme, že máme šanci prorazit. Když už jsme se pustili do práce, nechtěli jsme to vzdát a bojovali jsme. V rodinné firmě spolu lidé drží a i přes chyby jsme pořád jeli dopředu, vypráví Lukáš o jejich přístupu.

Nový ateliér, když je starý brzdil

Až následně se začali víc starat i o svou značku. Proto vznikl samostatný název Ateliér Mošnov, nový web a soustředěnější komunikace navenek i nový ateliér. Jak postupně rostli, původní prostory už jim totiž byly těsné. Zkraje letošního roku se přestěhovali do nového ateliéru, který si v průmyslové zóně v Mošnově nechali postavit na zelené louce. A to tak, aby fungoval podle jejich potřeb.

Stavbu ateliéru, kde pracují na 345 metrech čtverečních, ovlivnilo třeba to, že většina zákazníků k nim produkty na focení posílá poštou. A na jejich uložení potřebují prostory. Když se vám sejde k focení třeba šedesát kusů oblečení a sto kusů kol, musíte je někam dát, vzpomíná, jak jim, než se přestěhovali, věci postupně zaplnily nejen sklad, ale také celou kancelář. A nedostatek prostoru je pak už v podnikání brzdil. Ale protože peněz na investice neměli nazbyt a rozjezd byznysu byl drahý, rostli obezřetně a pomalu. Přitom důsledně pilovali své know-how.

Produktové focení v terénu

Původně se snažili fotit hlavně v ateliéru, pak se ale přesunuli také přímo k zákazníkům. V létě hodně fotíme pro výrobce kol – rekord je přes 600 kol během dvou měsíců. A to jsou fajnšmekři. Na kolech vidí věci a detaily, které lidé, co nejsou z branže, prostě nevidí. Když jsme fotili u nás, kde máme na focení speciální konstrukci, často jsme museli něco přefotit, což byla práce navíc. Tak jsme si vytvořili vlastní mobilní konstrukci pro focení 360° fotek v terénu a přímo u zákazníka, vysvětluje Lukáš, jak zareagovali na klientský požadavek, jehož iniciátorem byla značka kol Kellys, pro kterou fotí dodnes. O podnikateli, který se také zaměřuje na kola, jsme psali v článku Renovuje kola a tvoří bicykly na míru. Podívejte se do jeho žižkovské dílny.

Na mobilní točně tak teď mohou u zákazníka fotit produkt až do velikosti a váhy auta.  V terénu zkusili focení pro znovuoživenou Čezetu a mají odzkoušený skútr o váze 200 kilogramů. Fotili i formuli.

A v plánu mají traktor. Snaží se pořád posouvat hranice. Chceme jít neustále dopředu, nehledět na fakt, že to nikdo před námi nezkoušel a že se může pokazit to či ono – někdo musí být první, usmívá se Lukáš.

Od fotek k videím a virtuální realitě

Jejich zákazníky jsou samozřejmě e-shopy a výrobci produktů. A u nich teď sledují určitý posun. E-shopy fotografie, kterými prodávané produkty prezentují, více řeší a dotahují se k tomu, co je běžné jinde v Evropě. Česko je e-shopová velmoc. My cílíme na klienty, kteří se snaží svou prezentaci posouvat. Dřív stačila jedna fotka na produkt a jeden detail od výrobce, dnes už je to málo. E-shopy využívají nejen vlastní fotky, ale i videa a další způsoby, jak zákazníkům zboží přiblížit. A za pár let se možná bude zákazník pohybovat ve virtuálním obchodě, prorokuje Lukáš s tím, že aktuálně vidí velký potenciál ve videu, které se také dobře šíří na sociálních sítích.

V marketingu obecně nejdou cestou onlinu, ale offlinu. Jezdí na různé akce, kde jsou jejich potenciální klienti. Prezentovali se třeba na veletrhu For Bikes, a to jako specialisté na focení kol, jezdí po konferencích a e-commerce veletrzích. Fungují jim také reference. Přes doporučení těch nejmenších zákazníků k nám paradoxně přicházejí ti největší, uvádí Lukáš, proč se jim vyplácí i malým klientům, kteří si u nich objednají jen pár fotek, vyjít vstříc a nedělat byznys jen přes obrat.

Severní Morava? Důvod dívat se skrz prsty

Klienty přitom dlouho museli přesvědčovat nejen o kvalitě svých služeb, ale také o tom, že pro ně jsou rovnocennými partnery, i když podnikají ze severní Moravy. Dívali se na ně trochu skrz prsty, nevěřili jim. Nic od nich nečekali. Jenže z toho se stala nakonec výhoda, protože jsme je pak pozitivně překvapili. A to nejen kvalitní službou, ale i cenou, popisuje složitou situaci mošnovské firmy, která teď má firemní zákazníky po celém Česku i na Slovensku. A nejvíc klientů je nakonec právě z Čech.

Klienti se k nim vrací a každý měsíc přibyde v průměru jeden stálý zákazník. Ateliér se prezentuje transparentně, na webu má i kompletní ceník, i když jen orientační. Když už někdo přijde na stránky, má o naše služby zájem. A cena zajímá každého. Málokterý fotograf má na webu ceník, přitom to je pro zákazníka hlavní. Takže proč to skrývat, tvrdí Lukáš s tím, že cena fotek je u nich řádově ve stovkách, nikoliv tisících, což zákazníky většinou příjemně překvapí. Ceny drží nízko díky většímu týmu, než bývá v oboru zvykem. V šesti lidech rozdělených do tří týmů pracují na třech zakázkách najednou, a rychlost tak není na úkor kvality. Přečtěte si také o podnikatelích, kteří si udělali z koníčku byznys, v článku Fanoušci Star Treku si udělali z koníčku podnikání. V dílně vyrobí téměř cokoliv.

A teď hledají dalšího fotografa. Nejde jim o to, aby měl příslušnou školu, ostatně skoro nikdo v jejich týmu obor nestudoval a učili se praxí. Záleží jim hlavně na tom, aby zaměstnance produktová fotka bavila a chtěli se zlepšovat. Teď podle Lukáše hledají někoho, kdo už má s produktovou fotkou zkušenost. V produktovém focení totiž podle něj nejde ani tak o umění, ale hlavně o přesnost, důslednost a komunikaci se zákazníkem. Je třeba nafotit každou věc maximálně reálně a stejně jako tu předchozí, i když focení od sebe dělí třeba měsíc. A najít dnes takto vyprofilovaného člověka je, jak tvrdí, hodně těžké.

Kurzy jako „školka“ pro nováčky

Jejich konkurencí jsou fotografové, kteří už jsou se zákazníky nějak propojení. Ale když obecně porovnám naše možnosti v produktovém focení a možnosti druhých, třeba co se týče focení a natáčení velkých produktů, myslím, že v Česku a na Slovensku v rozsahu a vybavení konkurenci nemáme, dodává Lukáš. Na české firmy přitom míří nejvíc, na Slovensku mají dva velké zákazníky. Pokukují i po sousedním Polsku, ale zatím podle Lukáše musí rozšířit a upevnit svou značku doma.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Pustit se proto chtějí i do školení a nabídky kurzů, v nichž by ještě trochu jinak zúročili své zkušenosti a předali je dál. Uvědomují si přitom, že přijdou i lidé, kteří jim dnes konkurují. Ale bereme to tak, že někdo z účastníků školení může být v budoucnu náš zaměstnanec. Když je tak těžké najít nové lidi, je lepší si udělat svou „školku“, ze které si třeba časem můžeme vychovat někoho opravdu dobrého, objasňuje, proč se rozhodli začít výhledově své zkušenosti sdílet. A to i na firemním blogu, kde budou cílit nejen na fotografy, ale i na majitelky a majitele e-shopů.

Podívejte se také, jak se podniká v agentuře, která organizuje kulturní a firemní akce:

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).