Ježíšek se netrefil? Některé e-shopy umožňují vrátit dárky až do konce ledna

6. 1. 2022
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Zákazníci e-shopů mají možnost vrátit zboží bez udání důvodu do 14 dnů. V rámci povánočního času se však tato doba často prodlužuje.

Z internetových obchodů si člověk občas objedná něco, co z jakýchkoliv důvodů nesplní jeho očekávání, a v případě dárků to platí dvojnásob. Může tedy využít svého práva vycházejícího z obchodního zákoníku v podobě navrácení zboží do 14 dnů bez udání důvodu.

Co se dozvíte v článku
  1. Dva týdny jako standard
  2. Delší doba na vrácení jako benefit 
  3. Jak je to se zbožím ze zahraničí?
  4. Co e-shopy nemusí přijmout? 
  5. Vrácení a reklamace je rozdíl

Dva týdny jako standard

Zákazník má právo odstoupit od smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory do 14 dnů od převzetí zboží. Jak vysvětluje na webu Česká obchodní inspekce, odstoupení od smlouvy je možné i předtím, než si zákazník zboží převezme, a také tehdy, když zboží obdrží poškozené. Dále podotýká, že nic na tom nemůže změnit ani případné ustanovení v obchodních podmínkách prodávajícího, které by zákazníkovi nedovolovalo odstoupit, jestliže poškození nenahlásí hned nebo do jím určené lhůty po převzetí. E-shopy mají ve většině případů popsáno, jak postupovat při vrácení zboží, a často mají pro tyto případy připravený formulář. 

Odstoupení by mělo mít písemnou podobu. Řádně doručeným odstoupením od smlouvy se uzavřená kupní smlouva ruší a zákazníkovi vzniká povinnost vrátit prodávajícímu zboží do 14 dnů a prodávajícímu povinnost vrátit zákazníkovi kupní cenu a předtím vzniklé náklady na doručení, a to do 14 dnů od odstoupení od kupní smlouvy, popisuje Miroslav Šperka, advokát a partner V4 Group. Náklady na vrácení zboží hradí zákazník, pokud to není v obchodních podmínkách e-shopu určeno jinak. Prodávající také nemá povinnost vrátit kupní cenu spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel předá vrácené zboží nebo jinak prokáže, že zboží už odeslal. 

Delší doba na vrácení jako benefit 

Internetové obchody si uvědomují, že čtrnáctidenní lhůta je v souvislosti s vánočními svátky nedostatečná, a proto některé z nich umožňují vrátit zboží i později. Například v Mall.cz je aktuálně možné zboží zakoupené od 8.října do 26. prosince 2021 vrátit až do konce ledna. Tato služba je poskytována zdarma, ale bylo nutné ji během objednávky zvolit v košíku. Pouze u zboží z partnerského prodeje nebo označeného jako skladem u dodavatele bylo prodloužené vrácení automatické. Podobně lze prodloužit dobu vrácení na dva měsíce i mimo toto období. V Alze se tato služba nazývá „výměna nevhodného dárku“ a vztahuje se na určité zboží označené na webu. Za vrácení nerozbaleného a nepoškozeného zboží zákazníci dostanou poukaz na další nákup, který je platný do 14. února 2022. Když by zákazník vrátil zboží rozbalené, pak musí počítat s poplatkem ve výši 10 % z kupní ceny zboží. 

V CZC.cz je možné nerozbalené zboží zakoupené od 1. listopadu do 23. prosince 2021 vrátit do 17. ledna 2020. U toho rozbaleného pak platí běžná lhůta 14 dní. Jak informoval server Kupi.cz, v Datartu se dají vyměnit dárky zakoupené v období od 15. listopadu do 24. prosince 2021 do 16. ledna. Zákazník za zboží však nedostane peníze, ale jiné zboží minimálně ve stejné hodnotě. Tchibo ve svých podmínkách o vrácení počítá i s možným uzavřením obchodů – zákazníci mohou vrátit zboží (zakoupené od 1. 11. 2021 do 31. 12. 2021) do 31. ledna 2022 s tím, že v případě, že budou obchody do konce ledna zavřené, je možné zboží vrátit do 30 dní po znovuotevření obchodů. V obchodě 4camping.cz s vybavením do přírody je do konce ledna možné vyměnit zboží zakoupené od 1. listopadu do 23. prosince 2021. Může se jednat o výměnu za jinou dostupnou velikost nebo za jiný produkt ve stejné či vyšší hodnotě s tím, že případný rozdíl zákazník doplatí.

Jak je to se zbožím ze zahraničí?

V poslední době je populární objednávat zboží ze zahraničí, a to například prostřednictvím platformy AliExpress nebo Wish. Nejčastěji se jedná o zboží z Číny a jedinou ochranou pro spotřebitele z Evropské unie byla možnost reklamovat zboží, tedy domáhat se vrácení peněz, v případě, že zboží nedojde včas, jedná se o jiné zboží nebo je zboží poškozené. Jak vysvětluje Miroslav Šperka, nově konkrétně AliExpress dbá na to, aby měli spotřebitelé z EU stejná práva, jako když kupují zboží přes internet v EU. „Prodejce tak musí spotřebiteli z EU poskytnout zákonnou záruční dobu v délce minimálně 2 let a zákazníci mohou zboží vrátit do 14 dnů a požadovat vrácení peněz. Případné spory z uvařených smluv mohou spotřebitelé řešit u soudu země, ve které žijí,“ doplňuje. 

Co e-shopy nemusí přijmout? 

V obchodním zákoníku je kromě práva na odstoupení od smlouvy definováno také několik výjimek. Jak serveru Podnikatel.cz dříve vysvětlila ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová, odstoupit nelze například od smlouvy na dodávku zboží upraveného na míru nebo pokud se jedná o zboží prodávané v uzavřeném či zataveném obalu, které je z tohoto obalu vyňato a z hygienických důvodů jej není možné vrátit. Je tomu tak jednoduše proto, že věci jako dioptrické brýle vyrobené na předpis či rozbalený zubní kartáček jsou znovu neprodejné, dodává s tím, že stejné pravidlo platí i pro produkty, které podléhají rychlé zkáze, jako jsou některé druhy potraviny či řezané květiny. 

Vrátit není možné ani CD a DVD s hudbou, filmy nebo počítačovým softwarem, je-li porušen původní obal. Důvodem tentokrát není neprodejnost, ale ochrana autorských práv. Miroslav Šperka dále podotýká, že prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním obalu. Problém může nastat, když je obal součástí zboží, jako například různá dárková balení, sběratelská edice nebo třeba sluneční brýle v pouzdře. V takovém případě musí zákazník obal vrátit spolu s daným zbožím, upřesňuje. 

Vrácení a reklamace je rozdíl

U reklamace je hlavní rozdíl ten, že je zboží nefunkční nebo vadné a zákazník si jej chce nechat. Jak uvádí dTest.cz, na vrácení zboží a požadování opravy, případně výměnu zboží, anebo jako poslední možnost vrácení peněz má zákazník vždy obvyklých 24 měsíců od okamžiku jeho převzetí. U reklamace je nutné vždy jasně specifikovat, v čem je problém, jaké řešení požaduje a k jakému dni reklamaci uplatňuje. Obchodník má ze zákona na vyřízení reklamace 30 dní, a když ji nevyřeší, má zákazník právo požadovat okamžitou výplatu peněz nebo výměnu zboží za nové. Právo na reklamaci zboží má vždy pouze ten, kdo ho koupil. V případě výměny vánočního dárku to tak může být problém. Od dárce si tak vždy vyžádejte všechny doklady k výrobku. Právo reklamovat může v případě nutnosti dárce obdarovanému také písemně podstoupit, vysvětluje v závěru pro server Zpravodajství24.cz Tomáš Kunc ze společnosti Senior Safe.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).