Gravelli vyrábí interiérové a exteriérové výrobky z betonu. Arounded pronajímá auta. Na první pohled odlišné projekty mají něco společné. Stojí za nimi mladí podnikatelé, kteří startovali byznys v době, kdy kolem vládla krize a skepse. Je krize nakopla a navíc našli díru na trhu.
Výhody postavené na minusech
Zakladatel Gravelli Jiří Peters si beton oblíbil už jako malý kluk v 90. letech, kdy se svým tátou stavěl dům. Už tehdy jsem měl touhu vyrobit z betonu nějaký hezký interiérový prvek. Nikdo to ale nechápal. Lidé v České republice měli betonu dost, setkávali se s ním na sídlištích a rádi ho neměli,
vzpomíná Jiří. K betonu se seriózně vrátil v roce 2009 při studiu na Stavební fakultě ČVUT. Se svými dvěma kamarády začali hledat, jak s betonem pracovat. Když končil vysokou, se společníky se rozešel a do své firmy přizval Ladislava Eberla, s nímž nyní značku Gravelli vlastní. Po gymnáziu jsem se chtěl stát lékařem. Nejdřív mě zajímala kardiologie, ale to mě brzy přešlo. Plánoval jsem si tříleté studium dentální hygieny, což je pro mne obor s velkým potenciálem,
vrací se Ladislav ke své osobní historii. Nejdřív stíhal studium i Gravelli, ale postupně u něj zvítězila ta kreativnější cesta. Od malička jsem se snažil něco prodávat a tak jsem si řekl, že se do toho s Gravelli opřu,
směje se Ladislav, který má na starosti prodej a marketing.
Na betonu nejdřív hledal všechna negativa – vysokou hmotnost, chladnost povrchu, pórovitost, předsudky spotřebitelů s ním spojené… A začal s Jiřím pracovat na jejich odstranění. Z největších slabin betonu jsme udělali největší přednosti,
shrnuje Ladislav základní filozofii. Díky tomu už Gravelli nekonkuruje jen pohledovému betonu, ale také výrobkům z kamene, skla, plastu… Jejich trh se maximálně rozšířil. Dnes třeba vyrábíme i betonové ozvučnice, které se běžně vyrábějí ze dřeva,
uvádí jeden čerstvý příklad z oblasti akustiky a poukazuje také na jejich novou řadu osvětlení.
Spolupráce Jiřího a Ladislava zajistila, že šel technologický vývoj ve firmě od začátku ruku v ruce s obchodní a marketingovou strategií. Spolupráci si chválí a mít společníka, který se na věc dívá odlišnýma očima, by doporučili i dalším začínajícím podnikatelům. V marketingu přitom sází především na reference a osobní doporučení.
Našli díru na trhu
Museli jsme například ošetřit povrch betonu tak, aby se v interiéru nepoškodil. Normálně totiž dobře saje, což by byl třeba u kuchyňské desky problém,
popisuje Jiří jeden z detailů tříletého vývoje postupů a metod zpracování betonu. Na ostrý trh vstoupila Gravelli letos v únoru a ve svém produktovém portfoliu má betonové interiérové i exteriérové vybavení. Na letošním festivalu designu Designblok mladí podnikatelé představili svůj nově vyvinutý materiál – prosvětlený beton, který prodávají pod obchodní značkou LiCrete®. Našli jsme díru na trhu, vyvinuli jsme beton, který všemi směry propouští světlo. Tak jsme vlastně vytvořili konkurenci luxferu,
vysvětlují Jiří s Ladislavem, jak dostali beton do pozice nástupce skleněné tvárnice. Postupně také vymýšleli, na co by jimi zpracovaný beton mohl být vhodný – jsou to mimo jiné nosné příčky v interiérech, prosvětlené schodišťové stupně, stoly, koupelny a sprchové kouty. Před sebou mají projekt, v němž chtějí vyvinout betonovou desku o síle pouhých 8 milimetrů, která bude mít oproti stávající technologii velmi vysokou tahovou pevnost.
Čtěte také: Kluci studovali vysokou a teď ručně vyrábějí dětský nábytek. Přečtěte si poutavý příběh
Martin Halík je internetový designer, od dvanácti let tvoří weby a za sebou už má několik online projektů. Teď většinu svého pracovního času věnuje projektu Arounded. Ten je založený na tom, že dává online dohromady lidi, kteří chtějí pronajmout svá auta a ty, kteří si je chtějí za poplatek vypůjčit. Můj společník Pavel Smílek hodně cestuje. Létá a v místě přistání si potřebuje půjčit auto. Velké sítě autopůjčoven jsou ale šíleně drahé. Ve velkých městech přitom vždycky stojí hromada nevyužitých aut, které by si mohl člověk za poplatek půjčit,
popisuje Martin serveru Podnikatel.cz kořeny Arounded. Pavel znal také couchsurfing (internetovou službu a síť bezplatného ubytování v soukromí), což ho inspirovalo. Pavel vymyslel Arounded a pak s projektem přišel za mnou. Mně ale chyběla monetizace projektu,
říká Martin. Inspirovali se proto ještě obchodním modelem startupu Airbnb, jehož prostřednictvím lidé pronajímají byty, domy, ostrovy a hrady. Obchodní model Arounded je jednoduchý: majitelé aut si účtují částku za pronájem a podnikatelé zprostředkovávají pojištění a služby, za což si berou 15procentní provizi.
3 tipy přímo od profesionálů
Jiří Peters a Ladislav Eberl, Gravelli
Jak jste řešili vstupní investici, která v případě výroby asi není zanedbatelná?
Jiří: Nejsme zatížení žádným úvěrem, nemáme jedinou půjčku. Investovali jsme jen vlastní našetřené peníze a finance, které generuje firma a jež reinvestujeme. Dnes všichni říkají, že když nemáte kontakty a dva miliony v kapse, nemáte ani začínat. Tak to není. Neměli jsme ani jedno, ale myslíme si, že když děláte věci dobře a jdete za svým cílem, uspějete.
Ladislav: Nutí nás to každou korunu investovat opravdu s rozmyslem. Jsem přesvědčený, že kdyby nám dal někdo před rokem hodně peněz, udělali jsme za ně jen 40 % toho, co máme teď.
Začínali jste v době, kdy právě stavební obory nejvíc postihla krize. Čím jste to překonali?
Ladislav: Šli jsme na to chytře. Nehledali jsme cestu, jak dělat věci rychle a levně, aby nám z nich co nejrychleji přitekly peníze. O to se totiž pokouší úplně každý a málokomu to vyjde. Hledáme radši nové cesty, sázíme na kvalitu a přinášíme novinky na trhu. I když je vliv krize ve stavebnictví nezanedbatelný, díky tomuto přístupu se nás naštěstí nijak výrazně nedotýká.
Jiří: Neuvažovali jsme o krizi, ale dělali jsme od začátku práci, která nás baví. Až na nejbližší okolí nám lidé moc nevěřili. Ale to mě motivovalo víc, než kdyby mě všichni jen plácali po zádech. Stále jsou tu ale předsudky – někdo se diví, že jsem vystudoval vysokou a přitom teď míchám beton, mě to však mnohem víc naplňuje, než kdybych pracoval třeba pro nějakou ze stavebních firem. A o to mi jde, abych dělal věci, které mi dávají smysl, i když nechodím do práce v obleku ale v montérkách.
Máte nějaký svůj praktický fígl, jak jít dopředu?
Ladislav: Každý měsíc si napíšeme svůj „to do list“ a všechny body musíme splnit. Vidíme tak konkrétní vývoj.
Martin Halík, Arounded
Kde jste získali první klienty?
Výhoda naší služby je, že ji může využít téměř každý. Začali jsme u známých, kamarádů, lidí z předešlého podnikání, kteří o projektu řekli svým známým. Byli jsme na konferencích, o nichž jsme věděli, že jsou tam spolehliví lidé, a tam jsme rozdávali pozvánky.
Váš byznys stojí na půjčování? To nyní mezi lidmi rezonuje?
Půjčování a pronajímání je nový trend, který všude ve světě posiluje. Jen jsme ho aplikovali na auta. Něco podobného dobře běží v Německu i ve Velké Británii, kde šlo o uzavřený lokální autoklub, nebo ve Francii. My se specializujeme především na cestovatele a naší konkurenční výhodou je, že nepodepisujeme smlouvu s žádnou naší lokální pojišťovnou, kvůli níž bychom museli operovat jen v rámci České republiky.
Jaký postoj zaujímáte ke konkurenci?
Vždycky říkám, že když je dvanáct stejných projektů, vyhraje ten, kdo spolupracuje s těmi jedenácti a prohraje, kdo nespolupracuje. To je způsob, jakým přemýšlíme. Například jsme v úzkém kontaktu s našimi německými konkurenty.
Od prvního nápadu ke spuštění projektu Arounded letos v červnu uplynul asi rok. Při startu podnikatelům pomohla i Pavlova zkušenost jakožto obchodníka s ready-made společnostmi. Nyní si lze přes Arounded pronajmout auto v Praze, Brně (v Česku chtějí mít do šesti měsíců 70 tisíc uživatelů) a v Itálii ve Veroně a Boloni. Martina překvapilo, že také Italové, stejně jako Němci a Španělé mají rčení o tom, že auto a žena se nikomu nepůjčují. V Itálii je přitom reálně mnohem jednodušší lidí přesvědčit k půjčení auta než v Česku.
Nyní pracujeme na nové verzi našeho webu, která bude hotová ještě letos. Pustili jsme se do něčeho, co tu vůbec nebylo a když přišli reální uživatelé, pochopili jsme, že je potřeba spoustu věcí změnit,
vysvětluje Martin. Podnikatelé například až praxí přišli na to, že je nutné zajišťovat pojištění, nebo nyní pracují na tom, aby projekt otevřeli širšímu okruhu lidí. Původně jsme si také mysleli, že se budou půjčovat jen stará auta. To ale neplatí. Záleží čistě na vztahu majitele k autu, zda je to pro něj hodnotná věc, nebo jen dopravní prostředek. Máme tedy starý Fiat i Bavoráka,
dává nahlédnout do zákulisí svého byznysu. Klientela se rekrutuje hlavně z mladých inovativních lidí.
Lidé jsou základní kameny
Gravelli dnes vyrábí v areálu betonárky Wolf Prefa v pražských Holešovicích. Původně to byl státní podnik, který vystavěl například část Jižního Města nebo Bohnic. Chlapi, s nimiž tu spolupracujeme, mají v oblasti betonu obrovské zkušenosti,
pochvaluje si Jiří jejich podporu. Lidé, kteří se pro práci nadchnou, třeba i designéři, co s námi pracují, jsou pro nás moc důležití. Náš cíl není pořídit si krásná auta. Chceme vybudovat firmu, která má potenciál a to v době, kdy se říká, že už tu stejně všechno je a nedá se vymyslet nic nového,
vysvětluje Jiří svůj přístup. I s patentováním nového materiálu jim pomohl rakouský kolega. Nebýt jeho, světový patent bychom nemohli zrealizovat,
uznává Ladislav. Se založením firmy a smlouvami zase pomohl Jiřího strýc, který má letitou podnikatelskou zkušenost. Za Gravelli tak nyní stojí desítka lidí, bez nichž by firma nebyla, čím je.
Čtěte také: Kováři Jan a David radí: Kvalitu je dnes třeba zákazníkovi ukázat a vysvětlit
Zákazníky na výrobcích Gravelli láká variabilita materiálu. Dnes proto v objednávkách hodně převažují zakázkové věci,
objasňuje Jiří. Uvědomuje si ale, že zakázkový trh není nekonečný, protože výrobky jsou hodně drahé – kvůli materiálu, zpracování originálních forem a ruční práci. Malosériová výroba a ucelené portfolio se zachováním ruční práce tak představuje pro zákazníky zlevnění a podnikatelé v nich vidí svou budoucnost. Z hlediska našeho know-how, jak vyrábět z betonu velmi široké spektrum výrobků, představuje naše nynější široké portfolio naši silnou stránku. Můžeme totiž ukázat, co všechno dokážeme vyrobit. Možnost vytvořit minimalistický a čistý vzhled nám dává jen zkušenost s výrobou velmi náročných produktů, na kterých jsme se naučili potřebné postupy,
dodává Ladislav.
Inkubátor a andělé
Arounded, což je dnes šest až osm lidí, v Praze pracuje v kreativním prostoru a inkubátoru Node5 na Smíchově. Martin vyzdvihuje zdejší atmosféru, možnost získávat kontakty a posunout firmu dopředu. Podobné prostory jsou pro zakladatele firem v začátcích výborné. Jsou pro ty, kdo se potřebují všechno dozvědět: základy PR, najímání lidí, jak se dostat do zahraničí atd.,
uvažuje Martin, který má zkušenosti i s hledáním investorů. Když máte nápad, ale nemáte žádné peníze, sháníte business angela. Většinou ani nemá smysl chodit k těm mediálně známým. Lepší je jít za někým, koho znáte osobně a o němž víte, že má peníze,
radí mladý podnikatel.
Kam jdeme? Samozřejmě do světa
Už když Jiří s Ladislavem vymýšleli název Gravelli, mysleli na to, aby byl uplatnitelný nejen v Česku, ale také na mezinárodním trhu. Protože právě tam směřují jejich ambice. S plány na expanzi do zahraničí souvisejí i ucelené série výrobků. Už nyní mají zakázky v Londýně, kde mají svého obchodníka. Logistika není jednoduchá, ale je řešitelná,
říká Jiří. Nyní se vedle Velké Británie soustředí také na Rakousko a Německo. Do budoucna si Jiří s Ladislavem umí představit i prodej licencí a přenos výroby do různých zemí.
Také Arounded by do budoucna chtěla své služby provozovat minimálně po celé západní a střední Evropě, kde se hodně cestuje. Nejvíc atraktivní země jsou pro tento typ podnikání ty, které prošly nějakou ekonomickou krizí nebo ji právě prožívají. V takových zemích je totiž hodně lidí ochotných přijímat alternativní způsoby myšlení a vyhledávají nové způsoby, jak si vydělat peníze. Tedy Itálie, Řecko, Španělsko, časem určitě i Francie,
plánuje Martin, který o sobě s úsměvem prohlašuje, že nedokáže nic nedělat a nikdy se nenaučil nudit. Před sebou vidí Arounded jako firmu s pevnou strukturou a pobočkami v zahraničí.