Jsem matka a podnikám. Kdo jsou ženy, které se nebojí riskovat?

1. 6. 2017
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Samostatně podnikat a starat se o děti může vypadat šíleně. Ženy, které do toho šly, však tvrdí: „Dá se to zvládnout.“ A k podnikání povzbuzují také ostatní.

Ať už podnikají v módě, vzdělávání nebo jsou zapálené do všech žhavých technologických novinek a e-shopů, shodnou se na tom, že za silnou vizí stojí za to jít.

Jedinou jistotou je v podnikání neustálá nejistota, řekla Eva Karasová, manažerka společenské odpovědnosti firmy T-Mobile Czech Republic, na květnovém podnikatelském setkání Business Tuesday s tématem podnikavé matky (pořádá Tuesday Business Network).

Čtěte také: 6 byznys dovedností, které vám dá mateřství

A že se žádné podnikání neobejde bez risku, tvrdí i Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny. Často bývá označována za první dámu e-commerce, je aktivní ve více projektech a povzbuzuje ženy, aby se nebály IT, nových technologií, ani provozování e-shopů. S odvoláním na vlastní průzkum totiž uvádí, že jen 8 procent žen je ve vedení 14 tisíc e-shopů, které spolupracují se Zásilkovnou. Což je málo. Pro ženy v IT a e-commerce přitom připomíná Gándhího heslo: Nejdřív tě budou ignorovat. Pak se ti budou smát. Pak proti tobě budou bojovat. Poté zvítězíš.

Odkládáte start? Na děti se nevymlouvejte

Podle Simony Kijonkové, Kamily Jahodové, zakladatelky módní značky Fraise, Evy Dittrich Sanigové, ředitelky Základní školy Livingston, a Jany Schwarz, blogerky a majitelky módní značky Jane Bond, které jsou samy i matkami, nejsou děti v podnikání žádnou překážkou.

Kamila Jahodová svou dceru pro módu a své podnikání nadchla. Eva Dittrich Sanigová při přípravě školy své malé dítě vodila na skoro všechny pracovní schůzky a nikdy nevedla striktní dělící čáru mezi soukromím a prací. Za nejdůležitější považuje mít silnou podnikatelskou vizi, která pak všechno usnadní – především rozhodování je s jasnou vizí snazší a rychlejší. Za podstatné považuje také srovnání priorit, vykašlat se na strach z chyb a mít nadhled. Práci jí usnadňuje využívání technologií a všemožných aplikací, které organizují práci, zlepšují spolupráci v týmu, sdílení informací a podobně. Působí navíc v projektu, který je svobodnou školou, svobodnou firmou a učící se organizací, takže místo toho, aby se tu striktně dělily funkce a budovala hierarchie, rozdělují se odpovědnosti. Jana Schwarz sice nezastírá, že skloubit rodinu a podnikání není nic jednoduchého a může se stát, že to mámu stojí hodně sil, zvládnout se to však podle ní dá.

Čtěte také: Ženy, prolomte letitá tabu a začněte podnikat. Nic to není

Simona Kijonková dodává, že děti jsou pro ni vždycky priorita, klidně jim uzpůsobila prostor u sebe v kanceláři a rozhodně není zastánkyní nekonečně dlouhých pracovních dní. Po čtvrté hodině, jak připomíná, málokdy zvedá telefon. A žádné víkendové vysedávání u počítače nebo mobilu prý také nepěstuje – věnuje se totiž rodině. V práci mimo jiné věří v silnou společnou vizi. Nezáleží na tom, zda má společnost 5, 50 nebo 500 lidí. Důležité je pouze to, zda míří všichni jedním směrem a za jedním cílem, uvádí.

V podnikání hledají nezávislost i příjem

Eva Karasová prezentovala na Business Tuesday průzkum, který provedla mezi sto padesáti podnikatelkami – matkami přihlášenými do některého z ročníků projektu Rozjezdy. Průzkum ukázal, že nejčastějším důvodem, proč začínají ženy podnikat, je snaha dosáhnout nezávislosti a stát na vlastních nohou. Další nejčastější motivací je potřeba najít v podnikání trvalý zdroj příjmu. Ženy se také často chtějí realizovat na rodičovské dovolené nebo překlopit svůj koníček do zdroje drobného výdělku.

Čtěte také: Jaké mají Češky ambice? Různé. Do vedení firem se však příliš neženou

Celých 68 procent oslovených žen přitom uvádí, že jim v počátcích podnikání pomohl jejich manžel nebo partner. Například také Simoně Kijonkové pomohla při rozjezdu Zásilkovny finanční injekce od manžela, ale už mu ji, jak dodává, i s úroky celou vrátila. Necelou čtvrtinu založili vlastní nebo partnerovi rodiče. A jen 17 procent podnikatelek začínalo s byznysem bez pomoci kohokoliv jiného.

Odvahu považuje největší počet podnikatelek za nejdůležitější pro to, aby se vůbec do podnikání pustily. Více než čtvrtina si myslí, že důležitá je pokora, tedy vědomí toho, že podnikání bude něco stát, a to nejen peníze, ale i čas nebo vloženou energii – jak totiž Eva Karasová připomíná, mezi nápadem a skutečným podnikáním je většinou ještě dlouhá cesta. A pro 13 procent respondentek je nejdůležitější nebát se riskovat.

Chcete nápad? Prozkoumejte své koníčky

Když podnikatelky vybíraly obor, do kterého se pustí, u více jak poloviny z nich padla volba na jejich stávající koníček, 19 procent pak hledalo obor, který na trhu chybí. Jen šest procent z nich podniká v oboru, ve kterém se vyučily nebo který vystudovaly. Téměř stejný počet žen, vždy více než jedna třetina, začínal podnikat buď s vlastními finančními prostředky, nebo zcela bez nich.

Čtěte také: Koníček může přerůst v podnikání. Inspirujte se u žen, které tak začínaly

Většina oslovených žen pak hodlá v podnikání pokračovat a 83 procent jich tvrdí, že už by podnikání za stabilní zaměstnání nevyměnily. Skoro 70 procent jich zároveň podniká stále ve stejném oboru jako na začátku a 23 procent žen si zachovalo původní obor, ale ještě si k němu přidaly další. Jenom 4 procenta obor změnila.

Jiné výzkumy však již dříve ukázaly, že to s podnikáním matek vždycky nemusí být tak pozitivní. Stává se totiž, že je pro ně podnikání spíše náhradní a nouzovou volbou, když nemohou najít vhodné pracovní místo, které by jim umožnilo flexibilitu a sladění práce a péče o rodinu.

skoleni_8_1

Čtěte více: Kdyby měly mámy dobrý flek, do podnikání se vždycky nehrnou

Motivací pro samostatné podnikání je pak spíše nedostatek pracovních příležitostí nebo pracovních míst dobře kombinovatelných s rodinou či přímo ohrožení nezaměstnaností, než jednoznačná chuť podnikat.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).