Jana a Petr Bínovi pracovali v televizním zpravodajství a tam se také seznámili. Když se pak Jana připravovala na první státnice na vysoké, hledala práci na zkrácený úvazek. Také jsme s Petrem chtěli pracovat dohromady. Nelíbilo se nám, že se ráno rozjedeme do práce a doma se zase sejdeme až večer,
vzpomíná Jana. Na zahraničních webech si četli o bedýnkách a nejprve je chtěli vyzkoušet sami pro sebe. Jenže jsme nenašli nic, co by splňovalo naše požadavky. Chtěli jsme lokální sezonní produkty, což je pro nás důležité, hledali jsme systém, který podporuje české farmáře. A tak jsme si řekli, že to v malém vyzkoušíme sami,
popisuje Jana rok a půl staré začátky jejich Světa bedýnek.
Veronika Mouchová a Filip Říha založili Freshbedýnky v roce 2009, dva měsíce poté, co se poznali. Myslíme, že díky Freshbedýnkám jsme stále spolu a naopak – bedýnky existují právě proto, že jsme spolu,
tvrdí dnes. Původně přitom nezačali s bedýnkami, ale pořádali semináře o zdravém životním stylu. Jejich účastníky ale čím dál tím víc zajímaly suroviny, které na semináře lektoři nosili. A tak Veronika s Filipem semináře zrušili a začali se věnovat bedýnkám. Dnes spolupracují až s dvacítkou českých farmářů. Čtěte také: Letošním hitem jsou farmářské bedýnky, nový byznys vás uživí
Prioritou je dobrá služba
Jana s Petrem nejdřív chtěli bedýnkami zásobovat jen své nejbližší okolí. Během půl roku se nám to ale rozjelo tak, že jsem i já musel opustit svou dosavadní práci a začali jsme nabírat další lidi, abychom velký zájem o naši službu vůbec ustáli,
popisuje další vývoj Petr. O bedýnkách od Jany a Petra si totiž lidé rychle řekli mezi sebou, což je dosud pro Svět bedýnek nejlepší reklama. Nejdříve rozváželi bedýnky po Kamenici, kde bydlí a podnikají, pak přidali okolí a Prahu – Východ, postupně službu rozšířili na celou Prahu a střední Čechy. Následovala franšíza v Plzni.
Jana s Petrem nejsou z oboru, od začátku se všechno museli učit. Zpočátku nebylo lehké najít farmáře, kterým by náš systém vyhovoval a takové, abychom si s nimi navzájem sedli,
rekapituluje Petr. Nejdřív sami o víkendech dováželi ovoce a zeleninu, skládali bedýnky a rozváželi. Dnes je to jinak, logistiku mají promyšlenou: mají skladové prostory, zajištěný dovoz produktů, vlastní dodávky speciálně upravené pro rozvoz bedýnek… Spolupracují také se stabilním okruhem deseti až patnácti farmářů; nemají bioprodukty, i z toho důvodu, že v českém prostředí málokterá bio zelenina vyroste. Nechceme, aby zelenina a ovoce cestovaly po celém světě. Pro nás je mnohem ekologičtější způsob, když dáváme do bedýnek jablka z 50 km vzdáleného sadu než bio jablko z Nového Zélandu, které sem cestuje letecky nebo lodí několik měsíců,
říká k tomu Jana. Zato řada „jejich“ farmářů pracuje v systému integrovaného hospodářství (mohou používat jen určitá hnojiva). A naše vztahy s farmáři už se trochu otočily, dnes farmáři pěstují přímo pro nás,
uvádí Petr. Čtěte více: Chcete prodávat ovoce a zeleninu v bedýnkách? Zjistili jsme, jaké to má výhody a úskalí
Jana doplňuje, že se s farmáři přímo domlouvají i na pěstování méně obvyklých druhů zeleniny a tak směřují a rozvíjejí jejich byznys, umožňují farmářům lépe svou produkci plánovat. Podporují i neziskové projekty, jako je třeba pekárna, v níž pracují handicapovaní a jejíž produkty zařadili do bedýnek. Zákazníkům dali na výběr mezi bio pekárnou anebo právě pekárnou s chráněnou dílnou – zákazníci si vybrali pomocí ankety a jsou rádi, že se k nim dostanou i tyto produkty.
Za docela krátký čas se nám podařilo naši službu dostat na takovou úroveň, jakou jsme si představovali a kterou jsme okoukali v cizině, kde je něco podobného úplně normální,
dodává Petr s tím, že jejich cílem je poskytovat zákazníkům dobrou službu, aby říkali „máme zeleninu od Jany s Petrem“.
Také Veronika s Filipem se inspirovali v zahraničí. Začínali s deseti zákazníky týdně, kterým rozváželi bedýnky felicií, dnes mají pětistovku pravidelných zákazníků. Postupně firmu rozšiřovali, hledali další farmáře z Česka i zahraničí. Největší změna firmu podle Filipa čekala, když se rozhodli dodávat bedýnky lidem na míru, což znamenalo úplně překopat firemní procesy.
I oni ve svém vyprávění kladou důraz na slovo „služba“. Zákazníky oslovujeme jménem, máme k nim přátelský přístup, jsme napůl rodina,
popisuje Veronika. A Filip dodává, že poskytují svým zákazníkům záruku kvality.
3 tipy přímo od profesionálů
Jana a Petr Bínovi, Svět bedýnek
Co je třeba splnit, aby člověk mohl rozjet vlastní bedýnkový systém?
Petr: Základem je živnostenské oprávnění, pak jsme se registrovali u České zemědělské a potravinářské inspekce. Museli jsme si také zařídit zdravotní průkazy.
Jana: Existuje „patero potravinářské hygieny“, což jsou základní věci, které je třeba dodržovat. Při sestavování bedýnek například používáme jednorázové rukavice. Máme auta uzpůsobená tak, aby v nich byly bedýnky ve správné teplotě. Pronajímáme si chladící prostory, kam dáváme bedýnky i třeba na dvě hodiny, než si pro ně přijede řidič, aby vše zůstalo naprosto čerstvé.
Pokud chce někdo ve vašem oboru začít, na jaké věci se má soustředit?
Petr: Nejdůležitější je opravdu se pro tohle podnikání rozhodnout.
Jana: Je třeba vědět, že bedýnky zaberou hodně času.
Petr: Není to tak, že nakoupíte zeleninu, naházíte ji do bedýnky, s marží ji prodáte a všechno bude úžasné. Za vším je velké množství práce. Je třeba spolupracovat s dobrými farmáři a dobře si s nimi spolupráci nastavit. Další úskalí může být zázemí – rozvážíte autem, které se může rozbít, takže musíte mít náhradní, musíte mít dobré skladové prostory.
Jana: Důležitý je také spolehlivý tým lidí.
Je v začátku potřebná nějaká finanční investice?
Petr: Určitě ano. My jsme sice v počátku peníze neinvestovali, ale to bylo proto, že jsme začínali v malém.
Podnikatelské tipy a zkušenosti Veroniky Mouchové a Filipa Říhy, kteří stojí za Freshbedýnkami, sledujte přímo ve videorozhovoru Michala Andery.
VIDEO: Freshbedýnky
Nechceme být luxusní zboží
Ceny bedýnek chtějí Jana s Petrem udržet na normálu, nechtějí, aby jejich služba byla něco luxusního. V ceně bedýnky mají zahrnutou i dopravu, náklady na skládání bedýnek a podobně. Jedna naše zákaznice si všechno v bedýnce převážila a porovnala s nákupem v supermarketu. Byli jsme jen o 50 korun dražší a to do svého výpočtu nezahrnula cenu za dopravu a svůj čas na cestu do obchodu,
vzpomíná Jana na aktuální zkušenost. Častá zákaznice Světa bedýnek je ostatně maminka na mateřské, která nemá čas, takže kvituje, že jí bedýnka dorazí až domů v přesně předem stanovený čas, ale zároveň také počítá peníze. To jsme museli do našich cen promítnout,
říká Petr.
Týdně přitom rozvezou 300 až 400 bedýnek v závislosti na sezoně a počet od začátku jejich podnikání stabilně roste. Aniž by investovali do reklamy. Kromě šeptandy vsadili na web a Facebook, až teď aktivněji hledají možnosti, jak službu dále zviditelnit.
Žádnou masivnější reklamu za sebou nemají ani Freshbedýnky. Osvědčil se jim Facebook nebo reklama na Googlu. Jak říká Filip, vytvořit obě prezentace mu trvalo asi půl hodiny. Hlavní ale pro nás jsou reference našich spokojených zákazníků,
dodává.
Cestou franšízingu
Nárůstu klientů se Jana s Petrem nebojí, růst patří k jejich vizím. Svou kapacitu by chtěli do budoucna zdvojnásobit a upevnit si značku. Práci mají dobře rozdělenou, Jana zpracovává objednávky a komunikuje se zákazníky, Petr se věnuje komunikaci s farmáři – uplatní tu i své předchozí zkušenosti, Jana totiž vystudovala PR a marketing a Petr se věnoval produkci a obchodu. Součástí firmy je také řidič, spolupracovník, který plní bedýnky a Janina sestra, která se stará o účetnictví.
Cestou, jak růst a přitom nenarazit na kapacitní limit, je právě franšízing, kterému se Jana s Petrem nebrání. Téměř rok funguje franšíza plzeňská. Podle Petra je nejdůležitější osobnost člověka, který franšízu vede: Přeci jen dáváme všanc jméno naší firmy a jakákoliv negativní věc ho může hodně ovlivnit.
Vedle soukromých zákazníků se orientují i na firmy, kterým dodávají bedýnky jako benefit pro zaměstnance. Firmám dáváme zvýhodněnou cenu, protože i pro nás je to výhodnější – vezeme více bedýnek na jedno místo,
říká Petr. Také ve firemní klientele vidí Jana budoucnost Světa bedýnek – je totiž příjemné si z práce odnést rovnou i nákup. Čtěte také na serveru Vitalia.cz: Farmářské trhy: začínají nové i „staronové“
Se zákazníky komunikujeme
Logickou součástí bedýnek je také určitá osvěta, vysvětluje Jana. Zákazníci často teprve zjišťují, jaké odrůdy jablek, rajčat nebo okurek v Česku vůbec rostou. Výhodou bedýnek je, připomíná Petr, také to, že zákazníci vědí, čí ovoce a zeleninu jedí. Je to lidštější pro zemědělce i klienta,
upřesňuje. Jana s Petrem mají službu postavenou na tom, že nejsou e-shop – počítač raději nahradí člověkem, který si se zákazníkem popovídá. Jako své prozákaznické heslo také razí větu „Jana a Petr – tykejte nám“. Náš bedýnkový systém je založený na osobním kontaktu a komunikaci. S každým jeho bedýnku probíráme a případně jí i upravíme,
uvádí Petr.
Jana svým zákazníkům každý týden posílá aktuality a novinky, čímž jim nenápadně připomíná, že nemají zapomenout na objednávku bedýnky, jejíž součástí jsou i recepty. Objednávat si přitom můžou pravidelně i jednorázově, to Svět bedýnek nijak nelimituje. Pravidelní zákazníci si ale mohou být jistí, že si Jana pamatuje jejich předchozí objednávku a zná jejich chutě. Žádnou anonymitu prostě nepěstují. Náš řidič má v popisu práce, že musí se zákazníkem komunikovat, popřát mu dobrou chuť, popsat, co je v bedýnce a třeba i pozdravovat zákazníkovi děti,
říká Jana. Podnikatelům se pak na oplátku stává, že jim jejich zákazníci pošlou jako přátelům pohled z prázdnin.
Zatímco Svět bedýnek rozváží v týdenním cyklu, Freshbedýnky od týdenních cyklů částečně ustoupily a objednávat si lze i ze dne na den. Někteří lidé mají rádi flexibilitu,
komentuje to Veronika. Zatímco v týdenním cyklu rozváží bedýnky firemní řidiči, pro rychlé dodání využívají kurýrní službu. V bedýnce mohou mít zákazníci Freshbedýnek nejen ovoce a zeleninu, ale také například maso, pečivo nebo mléčné výrobky.
Jana s Petrem pracují od rána do večera, šest dnů v týdnu – sobota je jejich jediný volnější den. Kolikrát ještě v deset večer odpovídám na e-maily, podle toho, jak je třeba. Je to, myslím, klasický podnikatelský život,
směje se Jana.