Jsou původem cizinky. V Česku ale léta podnikají a žijí. Jaký je jejich příběh?

23. 11. 2017
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Některé jsou i mediálně známé, o jiných vědí hlavně jejich klientky a klienti. Řeč je o ženách, které se do Česka přistěhovaly a rozjely tady úspěšný byznys.

Zvládly češtinu i podnikatelské prostředí, našly tu nový domov. Důvody, proč do Česka přišly, jsou ale různé. Stejně jako se liší obory, v nichž se etablovaly.

Evropská móda s asijskými kořeny

Cítím její lásku k přírodě a lásku k chalupaření, které jsem si také tolik zamilovala, píše na svém webu MiMi Nguyen Hoang Lan o Věře, tetě svého manžela, které věnovala svou aktuální kolekci pro podzim a zimu 2017/2018. MiMi Nguyen Hoang Lan je totiž známou podnikatelkou a umělkyní usazenou v Praze.

Je módní návrhářkou, která vybudovala svou vlastní značku La femme MiMi. Oficiálně značka vznikla před devíti lety, ale její autorka přijela z Vietnamu do Prahy za svou maminkou už ve svých patnácti, zkraje 90. let. A i když její nynější kolekce hodně využívá černou, šedou a bílou, povedlo se jí předtím do místní módy přinést především pestré barvy. A také do ní vrátit precizní výšivku plnou zvířecích a rostlinných motivů. Daří se jí tak originálně propojovat prvky, které nezapřou její asijské kořeny, s ryze evropskou módní inspirací.

Oceňuji skvělou veřejnou dopravu

Lze říci, že také Cristinu Muntean přivedla do Česka láska. Při studiu novinařiny se totiž ve francouzském Grenoblu seznámila s Čechem, kterého v roce 2004 následovala do Prahy. Poté, co dokončila studia ve svém rodném Rumunsku. I přesto, že náš vztah brzy skončil, rozhodla jsem se v Česku zůstat kvůli práci, vysvětluje svou tehdejší motivaci. Nyní se věnuje poradenství, školení a individuálnímu rozvoji v oblasti osobního brandingu i strategické komunikace podnikatelů a firem.

Ačkoliv je v Česku už třináct let, sama tu podniká od roku 2010, kdy novinařinu pověsila na hřebík, a její čeština je perfektní, řada věcí ji stále nepřestává překvapovat. V tom pozitivním i negativním slova smyslu. Tvrdí, že když se ze zahraničí vrátí do Prahy, vždycky ji mile překvapí, jak dobře a spolehlivě tu funguje veřejná doprava, i to, jak jsou Praha i celé Česko krásné a mohou toho Evropě hodně nabídnout.

Čtěte také: Chcete si otevřít vlastní restauraci? Nejdřív se otestujte v té bytové

Miluji zdejší infrastrukturu na sportovní aktivity, miluji přístup ke psům. Miluji to, že v restauraci máte prostor a smíte zůstat, jak dlouho chcete, a popovídat si jen tak nad kávou. Je tu spousta nádherných věcí, kterých si vážím a které mi chybí, když jsem pryč, zamýšlí se.

Nebudeme riskovat, ať to někdo vyzkouší

Co ale Cristinu Muntean překvapuje spíš negativně, je přístup českých podnikatelů i firem k rizikům. Pokud nabízíte někomu inovativní přístup, často uslyšíte: A dělá to už někdo? Ne? Tak nic, nechceme to. Nechme někoho jiného na začátku udělat všechny chyby, pak do toho půjdeme i my, uvádí udiveně ze své praxe. A dodává, že takový příliš opatrný přístup k inovacím je jí cizí a že firmám bere tah na branku a brzdí také jejich schopnost prosazovat se na globálním trhu.

Pro server Podnikatel.cz také říká, že jí samotné v podnikání vždycky nejvíc pomohlo, že všechno dělá naplno a jde jí o kvalitní, trvalý a smysluplný výsledek. A na svůj byznys se dívá z mnohem širšího úhlu pohledu, než možná bývá ve zdejším kraji tak úplně zvykem. Ve svém podnikání vidím cestu, jak podporovat lidi v tom, aby na sebe brali odpovědnost za vlastní osudy a jak přispět k proměně naší společnosti, abychom mohli vedle sebe dobře a efektivně fungovat. Otevřeně, beze strachu a ve vzájemné úctě, popisuje své přesvědčení.

Každý totiž podle ní má svou roli a místo na slunci, nějaký dar, který společnost potřebuje. A podnikání vidí jako jednu z možných cest, jak tyto talenty a dary objevit a nabídnout ostatním. Proto je pro mě podnikání – stejně jako dobrá komunikace – cesta osobní svobody. Na to nedám dopustit, říká přesvědčeně.

Čtěte také: Vaří marmelády a džemy světové kvality. Přesto jejich prodej není snadný

Co si mimochodem přivezla z Rumunska a co se tu naučila a teď to může v podnikání dobře uplatnit? Vysvětluje, že v Rumunsku je běžné, že každý mluví více jazyky, protože v televizi běží pořady v angličtině i ve španělštině. A že vzdělávací systém podporuje soutěživost: Na gymplu jsem se naučila tvrdě a zároveň férově soupeřit a říct si o to, co chci. To mi dodnes pomáhá prosazovat se v byznysu. Vášeň, otevřenost, úsměv a přímočarost prý má právě díky svým rumunským kořenům. V Česku však zase objevila rovnováhu – klid, pohodu a vyrovnanost.

Ženy, které v podnikání našly cestu

V otevřené Evropě je relativně lehké se odstěhovat ze své rodné země a začít podnikat jinde. V podnikání se ale uplatňují také ženy, které do Česka a centra Evropy přišly v těžké životní situaci – jako migrantky. Například v projektu Ethnocatering, který je postavený na bázi sociálního podnikání, pracují kuchařky nad padesát let, které tu využívají znalost své původní, lokální kuchyně.

Na vlastní podnikatelské nohy se také stavějí třeba ty ženy, které prošly podnikatelskými kurzy Organizace pro pomoc uprchlíkům. Některé jejich příběhy jsou sesbírané v online titulu Začátek ve svém. Publikace pro cizinky – začínající podnikatelky (2013). A škála oborů, kam ženy směřují, je široká – od šachové mateřinky, která vychází z arménské šachové kultury, přes výrobu keramiky, masáže nebo pekařství, až po jazykovku nebo pěstování a prodej hlívy ústřičné.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).