Jste spíše hovnivál, nebo evangelista? Máme přehled archetypů manažerů projektů

28. 12. 2018
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Úspěšné projekty nejsou produktem jediného manažerského stylu. Vykoukněte ze své bubliny, udělejte sebehodnocení a porovnejte se odlehčenou formou s ostatními.

Jste spíše hovnivál, horský průvodce, nebo vám více sedí jiný typ úspěšného projektového manažera? Následující kategorie či archetypy jsem vypozoroval za dobu své praxe a popsal hlavně pro pobavení a možnost typové sebereflexe. Jen výjimečně se vyskytují v ryzí formě, každý jsme spíše namícháni v různých poměrech od jednotlivých typů.

Výrobce samurajských mečů

Dělá jednu oblast, které výborně rozumí. Na každém projektu se snaží dosahovat mistrovského díla a odvádět špičkovou práci. Na kvalitativně podřadných projektech se mu moc pracovat nechce, a když už, tak to bere jako úlitbu trhu. Nevadí mu dělat třeba i většinu práce na projektu sám a tým si doplní jenom tak, jak je to pro skvělý výsledek nezbytně nutné. Základem jeho práce je odbornost a zápal.

Dynamický podnikatel

Nemusí nutně dodávat klientům mistrovské dílo, tento dynamický podnikatel je především soutěživý, ambiciózní a chce si ukousnout co největší kus trhu. Na výrobu mečů si postaví rovnou fabriku nebo si založí dílnu, kde mu je budou vyrábět jiní (třeba i bez toho, aby to on sám vůbec uměl). Nevadí mu riskovat neúspěch – jeden projekt se nepovede a prodělá, ten další mu to bohatě vrátí. Základem jeho práce je ambice a schopnost stavět tým.

Odborník hospodařící selským rozumem

Nespěchá, rozvíjí si postupně svůj obor činnosti. Když je třeba přistavět sklad, přistaví sklad. A další sezónu zavede informační systém, protože bez něj už je neúnosné fungovat. Nedělá z věcí velkou vědu a řeší je přímočaře, někdy možná až naivně. Základem jeho práce je stabilita a uspokojování potřeb trhu.

Horský průvodce

Nemá přímo své projekty, ale pomáhá ostatním projektovým týmům projít územím, které je pro ně neznámé, zatímco on jej dobře zná. Ví, kde je cesta bezpečná, kde se často sklouzne do propasti, umí doporučit schopné šerpy a varovat, který šerpa je příležitostný zloděj. Základem jeho práce je výborná znalost terénu a prostředí.

Vizionář obklopen věrnými

Ačkoliv sám trochu s hlavou v oblacích, v oblasti realizace se nechá nést na ramenou svých stoupenců, které dokáže nadchnout pro věc a kteří se postarají o nezbytné realizační detaily. Nadšeně vítá každý další pár rukou, který se chce přidat. Základem jeho práce je vnitřní žár (ze kterého mimoděk vznikne tým) a schopnost nadchnout ostatní.

Korporátní hvězda

Bez ní by se ve velké firmě nebo organizaci nedalo nic pořádného uskutečnit. Umí dodat projektu potřebnou hybnost a prioritu, najít shodu napříč odděleními, získat si klíčové hráče a postarat se o svůj tým. Základem její práce je energie, přirozená autorita a politika.

Pionýr

Má nutkavou potřebu zkoumat neprobádaná území. Láká ho zkoumání a pocit, že je první – i s rizikem, že si možná vyláme zuby a bude okolím nepochopen. Tento archetyp je přítomen v mnoha startupech. Základem jeho práce je objevování, dobrodružství a často i víra v nalezení zlatého pokladu.

Státník

Podobný vizionáři, státník je uznávaná a respektovaná postava, která dokáže většinově prosadit svou silnou vizi a hodnoty ve skupině nebo organizaci a shromáždit za sebou kritickou masu podporujících lidí. Nebojí se názorových střetů a zajistí pro projekt dostatečnou mobilizaci zdrojů. Řízením projektů se sice většinou detailně nezabývá, přesto bývají zásluhy za projekt připisovány jemu, protože se o něj zásadně zasloužil. Základem jeho práce je názorové ukotvení, politika a udávání vize. V politice také poklepávání kladívkem na základní kámen projektu a stříhání pásky při slavnostním zprovoznění.

Evangelista

Plně nadchnutý pro svůj nový přístup nebo směr, který je mimo mainstream. Veřejně o něm mluví a píše tak nadšeně, že zažehává plamínky a dává tím mimoděk vzniknout novým projektům. O těch buď dál ani neví, nebo je jen mentoruje a podporuje. V tomto smyslu nejde přímo o manažera, přesto jeho role může být zásadní. Základem jeho práce je přesvědčivost, oslovování mas, komunikativnost a schopnost nadchnout pro zkoušení nových možností.

Hovnivál

Dělá cyklicky pořád to samé, jenom díky úspěchu stále ve větším. Původně malý festival třeba během deseti let vyroste do obrovské akce. Základem jeho práce je cykličnost, zvětšování záběru a zlepšování.

První palubní důstojník

Snem každého kapitána lodi je mít mimořádně spolehlivého prvního důstojníka, který převezme zadání a který pak velmi kompetentně dohlédne na to, aby jej spolu s posádkou efektivně splnil. Je dostatečně loajální, aby nebořil jednotu vedení, zároveň umí být dostatečnou protiváhou zadavatele projektu. Základem jeho práce je podpora zadavatele, přiměřená samostatnost a co nejlepší provedení svěřeného zadání s týmem.

Pastevec stáda

Základem jeho úspěšných projektů je aktivní komunita, kdy pastevec je především jejím oficiálním zástupcem a může se silně opírat o autoritu své funkce. Spolu se jmenováním do své role často získává i příslušející aparát a kapitál. Základem jeho práce je vést smysluplně členy komunity a nezklamat jejich důvěru.

Opatrný zajíc

Chybí mu zkušenosti a projekt před sebou vnímá s velkým respektem, možná až téměř jako minové pole plné nástrah. Proto věnuje projektu mimořádnou pozornost, je obezřetný a radí se se zkušenějšími. Základem jeho práce je respekt k projektu, dostatek času (popř. trpělivost okolí pro pomalejší průběh) a poctivá příprava.

Člen samořízeného týmu

Tento „nemanažer“ žije heslo „Nad nikým se nepovyšuj, před nikým se neponižuj“. Líbí se mu zejména v týmu podobně smýšlejících lidí, kde je ideálem plochá řídicí struktura. Nechce být řízen (zejména ne direktivně) a nechce ani řídit ostatní. V takovém týmu se k rozhodnutí dojde většinou skupinově. Základem jeho práce jsou proto časté intenzivní diskuze a nezbytná kultivace týmových vztahů.

Slepec

Tuší směr k žádoucímu výsledku, ale projekt je natolik neznámý, že na začátku vůbec neví, jak k cíli dojít. Protože není schopný plánovat daleko dopředu, vydá se prostě na cestu a metodou pokus omyl postupně dojde až k cíli. Základem jeho práce je postupné objevování a upřesňování cesty.

Kejklíř

Jen tak pro radost a zpestření si něco zkusí. A právě díky radosti, hravosti a uvolněné energii to zrovna vyjde skvěle. Základem jeho práce je hravost a potěšení z toho, co dělá.

Tak co? Poznali jste se v některých archetypech? Každý z nich vás může přivést k úspěšným projektům. Proto jsou ostatně archetypy popsány z té lichotivé stránky. Mimochodem každý z těchto manažerských typů vyžaduje pro úspěch trochu jinou sadu dovedností, metod a nástrojů. Jindy si třeba povíme něco o archetypech neúspěšných manažerů projektů.

Seriál: Komentáře
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Mira Vlach je projektový manažer, lektor a konzultant na volné noze. Je členem Project Management Institute a IPMA Česká republika.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).