Jestliže se vaše firma neúčastní agresivního daňového plánování a skutečná míra vašeho firemního zdanění přesahuje 10 %, můžete od podzimu 2015 získat od Transparency International ČR, tzv. taxparentní značku. Ta vám umožní prodat zákazníkům fakt, že jste vlastnicky a daňově transparentní.
Čtěte také: Podnikání z daňového ráje se vyplatí, ale není pro každého
Jste transparentní? Můžete to „prodat“
Nový projekt Taxparency, který připravily Transparency International a spolek Lexperanto, má za cíl vyřešit problém korporátních daňových úniků a odměnit společnosti, které jsou transparentní a platí daň ze zisku. České firmy, které podnikají čistě v soukromém sektoru, z 90 % nevyužívají offshorové struktury. Tyto firmy, tak budou moci svým zákazníkům prodat fakt, že jsou transparentní, díky taxparentní značce. Jelikož taxparentní značka zobrazuje reálnou míru firemního zdanění (v procentech) dané firmy a naše předběžné průzkumy ukazují, že čím větší procento tím atraktivnější pro zákazníky, budou moci jednotlivé firmy mezi sebou soutěžit, kdo bude mít vyšší číslo na taxparentní značce a přiláká díky tomu více zákazníků,
tvrdí Ondřej Vondráček ze spolku Lexperanto.
Firma, která by chtěla taxparentní značku získat, bude muset odkrýt a doložit svou vlastnickou strukturu až po skutečné konečné vlastníky, ať budou kdekoli na světě, i třeba v daňových rájích. Bude muset rovněž ukázat a doložit, kolik platí v jaké zemi firemních daní a že celkový průměr přesahuje alespoň 10 %.
Jak taxparentní značka funguje?
- Firma zanese své vlastníky, skutečnou míru odváděné daně ze zisku a výši odvedené daně ze zisku v Evropské unii do webové aplikace.
- Webová aplikace vygeneruje vlastnickou strukturu a vypočítá celkovou skutečnou míru odváděné daně ze zisku.
- Firma získává právo používat taxparentní značku, kterou může umístit na svou internetovou stránku nebo na svou prodejnu.
- Taxparentní značka zobrazuje skutečnou míru zdanění firmy, počet hvězdiček ukazuje výši odváděné daně ze zisku v Evropské unii.
- Kliknutím na taxparentní e-značku na internetových stránkách firmy se spotřebiteli zobrazí vlastnická struktura firmy a výše daně ze zisku, kterou společnost odvádí v zemích, kde působí.
Pro malé společnosti, například s.r.o. s přímými konečnými vlastníky fyzickými osobami, by registrace neměla trvat více jak 10 minut. Pro větší společnosti s komplikovanější vlastnickou strukturou to ale bude samozřejmě více. Aby bylo provozování taxparentní web aplikace trvale udržitelné a nemuselo se financovat z grantů (jakmile bude provozování web aplikace někdo sponzorovat ztratí aplikace na důvěryhodnosti, že je nezávislá a že dotyčného sponzora zvýhodňuje), předpokládáme, že by se za registraci v této aplikaci platil nějaký minimální poplatek ve výši jednotek eur. Alternativně, pokud by chtěl aplikaci provozovat stát, jsme ochotni mu to nabídnout, ale i on by si za registraci v tomto „rejstříku“ pravděpodobně něco účtoval,
komentoval Vondráček.
Čtěte také: Daňové ráje mohou být výhodou, nejsou ale pokaždé výhrou
Kdo nemá taxparentní značku, nemohl by získat veřejné zakázky
Transparency International ČR a spolek Lexperanto navíc žádají, aby se povinná daňová a vlastnická transparentnost zavedla pro firmy, které získávají veřejné prostředky či podnikají v citlivých sektorech, jako například hazard, nakládání s jaderným palivem či odpadem, obchod se zbraněmi či offshorové poradenství. Jelikož pro udělení taxparentní značky je požadovaná minimální skutečná sazba firemního zdanění na úrovni 10 %, lze uvažovat rovněž o zavedení pravidla, že nikdo jehož efektivní míra korporátního zdanění není alespoň 10 % se nesmí účastni veřejných zakázek,
uzavřel pro server Podnikatel.cz Ondřej Vondráček.