Justiční pohledávky bude vymáhat celní správa? Exekutorům se to nelíbí

20. 6. 2017
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Celní správa by měla získat monopol na vymáhání justičních pohledávek. Bude tato změna skutečně efektivnější?

S návrhem přichází Ministerstvo spravedlnosti ČR ve spolupráci s Celní správou ČR. Podle Exekutorské komory je ale změna zbytečná a příliš nákladná. 

Převést monopol na vymáhání justičních pohledávek na Celní správu ČR zvýší mandatorní výdaje státu o stovky milionů korun ročně. Bude potřeba také navýšit počet pracovníků celní správy. 

Mohlo by vás zaujmout: Policejní stát? Celníci na ulici kontrolovali zákazníka, jestli státu nedluží

Převedení vymáhání z jedné instituce na druhou 

Změna v oblasti vymáhání justičních pohledávek nepočítá s centrálním orgánem, ale vymezuje pravomoc pro čtrnáct funkčně samostatných celních úřadů. Převedením vymáhání z jedné instituce na druhou se ale tato údajná neefektivita neodstraní. Naopak, náklady na zavedení a udržování nového systému budou vyšší než náklady stávající, konstatuje Exekutorská komora.  

Souhrn kritiky navrhované změny ve vymáhání justičních poplatků na celníky:

  • Vysoká nákladnost
  • Neefektivnost
  • Potřeba vyššího počtu celníků

Kdo má nést náklady na vymáhání 

V případě vymáhání justičních pohledávek u soudů nebo celní správy plyne většina nákladů ze státního rozpočtu, což je netransparentní, protože náklady se rozplynou v celkových výdajích. Vymáhá-li pohledávku např. soudní exekutor, nesou náklady na vymáhání převážně samotní dlužníci a výše těchto nákladů je zcela transparentní. 

Je tedy otázkou, kdo má hradit náklady na vymáhání. Zda ti, kdo vymáhání způsobili, anebo celá společnost. Už dnes se mohou soudy na celní správu obracet. Není proto potřebné, aby celá tato agenda byla převedena na celní správu. Navíc to významně zasáhne do stávající praxe, která justičním orgánům vyhovuje a přináší jim možnost svobodně si vybrat mezi dvěma legitimními modely vymáhání. 

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).