Během roku 2018 se budou muset podnikatelé vypořádat s dalšími novinkami, které bude nutné splnit. Jednou z nich je např. evidence údajů v registru skutečných majitelů. S ní bude souviset povinnost osob zapsaných v obchodním rejstříku evidovat v neveřejné části registru také skutečné majitele.
Do evidence skutečných majitelů se budou zapisovat údaje o datu narození, bydlišti, ale také o hlasovacích právech. Vedeny budou i údaje vysvětlující, proč je daný člověk skutečným majitelem. Evidence nebude veřejná a bude vedena v elektronické formě rejstříkovými soudy. Data bude možné poskytovat jen kvůli vybraným trestným činům souvisejícím s praním špinavých peněz nebo s terorismem a přístup k nim budou mít například soudy, policie, zpravodajské služby, ale i daňová správa.
Čtěte více: Evidence skutečných majitelů firem. Nová povinnost podnikatelů od roku 2018
V průběhu května pak nabude účinnost nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 2016/679 (anglicky General Data Protection Regulation, zkratka GDPR), které stanoví podnikatelům mnohé povinnosti v oblasti ochrany osobních údajů. Tato evropská úprava bude pro podnikatele znamenat především větší důraz na zabezpečení osobních údajů, například šifrováním, a více povinností.
Čtěte více v článku Souhrn relativně nových a budoucích povinností, které se týkají podnikatelů
GDPR přináší také vyšší sankce. Nově bude moci být podnikateli uložena pokuta ve výši až 20 000 000 EUR nebo čtyři procenta z celosvětového ročního obratu, a to podle toho, která z částek je vyšší.
Problematika GDPR na Podnikatel.cz
- 7 kroků, jak se vyrovnat s tajemným GDPR, tedy ochranou osobních údajů ponovu
- Odpovědnost za osobní údaje je na správci. Na cloudové služby se nevymluvíte
- Začněte třídit databáze svých kontaktů, jen tak obstojíte po zavedení GDPR
- Reforma ochrany osobních údajů, firmy čekají nové povinnosti
- Důvěřuj, ale prověřuj. Je váš poskytovatel ERP systému připraven na GDPR?
- Je legální obchodovat s osobními údaji a za jakých podmínek?
Co dalšího přinesl uplynulý týden?
Se začátek října 2017 přišla změna týkající se náhradního plnění zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Týká se jak dodavatelů, tak i odběratelů. Nově bude možné uplatnit pouze plnění, které je zadáno do elektronické evidence náhradního plnění, a to do 30 dnů od jeho zaplacení. Kde a jakým způsobem náhradní plnění evidovat, čtěte v článku Elektronická evidence náhradního plnění spuštěna
Předvánoční online šílenství startuje
Česká e-commerce už se chystá na předvánoční blázinec. A zákazníci netrpělivě očekávají přesná data dnů, kdy budou moci před Vánoci nakoupit s výhodami. Ať už s možností dopravy zásilky zdarma nebo s výraznými slevami. Kdy se do předvánočních nákupů vyplatí pustit, čtěte v článku E-shopy čekají předvánoční žně. Známe termín Dne dopravy zdarma a Black Friday
Podnikatel a investor Michal Bláha skončil zčistajasna na ministerstvu financí. Dopis s nepříjemnou zprávou ohledně jeho ukončení spolupráce mu zaslal ministr financí Ivan Pilný. Důvody Bláha nezná. Své působení v resortu však nehodnotí příliš pozitivně. Proč? Dočtete se v rozhovoru Má činnost na financích nebyla úspěšná, všechny mé nápady zamítli, říká Bláha
V odpovědích Michala Bláhy se mimo jiné skloňuje pojem informační systém finanční správy ADIS, jehož výměna byla jednou z podmínek spuštění EET. Zatím to vypadá, že se k žádné velké změně zastaralého systému neschyluje. Utečou státu miliony? Finanční správa údajně otálí s výměnou starého IT systému