K pivu si lidé vždycky našli cestu. Uzavření hospod je ale pořád strašákem

16. 9. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Pro pivovary byla situace spojená s koronavirem také náročná. Byly zavřeny hospody a restaurace a jim se tak zastavila jedna část odbytu.

Podle studie Centra ekonomických a tržních analýz (CETA) přesahují ekonomické ztráty v dodavatelsko-odběratelském řetězci pivovarnického průmyslu v období letošního března až května částku 4,7 miliardy korun. Prodej piva v segmentu podniků poklesl v uvedených měsících o 55 %, což činilo přes 700 tisíc hektolitrů piva. Na celkových ztrátách se podílel jak pokles tržeb pivovarů, tak snížený odběr zboží a služeb od dodavatelů nebo pokles prodeje piva v pohostinství

Co se dozvíte v článku
  1. Pomohlo hezké počasí
  2. Pivo nevylévaly, jen omezily výrobu
  3. Podívejte se do Pivovaru Bubeneč
  4. Pomohlo lahvování
  5. Další uzavření by bylo složité 

Pomohlo hezké počasí

Všem pivovarům, které server Podnikatel.cz oslovil, se už nyní daří. Do normálu se nám podařilo jakžtakž vrátit až v srpnu, kdy bylo i hezké počasí a prodeje odpovídaly loňskému roku, upřesňuje Vlastislav Kopecký, majitel Pivovaru Krušnohor. V Měšťanském pivovaru Polička se po vynucené pauze v sudovém pivu na dva a půl měsíce opět dostali do původních kolejí roku 2019. V červenci jsme vystavili 11 339 hl proti roku 2019, kdy jsme vystavili 11 197 hl piva. V srpnu jsme vystavili 10 256 hl piva proti roku 2019, kdy jsme vystavili 10 619 hl piva, uvádí konkrétní čísla Karel Witz, obchodní ředitel a prokurista pivovaru.

Jednatel Pivovaru Stern Kamil Gric popisuje, že v průběhu léta se dostali do situace, kdy jim pivo spíše chybělo, než že by měli na skladech přebytky. Průběžně proto navyšujeme kapacitu pivovaru a rozšiřujeme naše portfolio jak standardních piv (ležáky), tak speciálů, doplňuje. Podobně se Pivovar Chroust dlouhodobě potýká hlavně s nedostatkem adekvátních výrobních kapacit. V prodeji jsou tedy omezeni spíše z nabídkové než poptávkové strany. Na straně trhu řemeslného piva ovšem v průběhu září začínáme vidět jisté ochlazení. Lidé se s přibývajícím množstvím nakažených začínají více bát chodit do hospod a barů. Musíme podotknout, že většinu naší produkce prodáváme do Prahy. Mluvíme teď tedy zejména o situaci v Praze, dodává spolumajitel pivovaru Jiří Chroustovský.

Pivo nevylévaly, jen omezily výrobu

V Pivovaru Krušnohor nemuseli vylévat pivo, protože spustili e-shop, přes který se jim povedlo prodat vše, co bylo navařené. Významnou roli u nich sehrála i iniciativa Zachraň pivo. Tu využili také ve Sternu, kde v době prvních opatření asi na 3 týdny omezili vaření nového piva a zastavili veškeré investice. Naštěstí se poměrně rychle ukázalo, že si k nám naši fanoušci i tak najdou cestu. Proto zhruba od půlky dubna jedeme na plnou kapacitu, dodává Kamil Gric. Na nějaký čas omezili vaření dalších várek také v pivovaru Clock, kde také žádné pivo vylévat nemuseli.

Pivovaru Chroust jedna várka lahvového piva, kterou zakázkově dělají pro konkrétního zákazníka, překročila svou dobu minimální trvanlivosti a už ji nemohou prodávat. Tento zákazník musel v průběhu koronaviru zavřít své provozovny a po otevření se pivo už nestihlo spotřebovat. Je třeba podotknout, že díky velkému nasazení tohoto zákazníka se nám podařilo většinu várky i ve značně zkráceném čase prodat. Ztráta je tedy poměrně nízká, popisuje Jiří Chroustovský. V Poličce v pozici producenta nepasterovaného piva obdivovali hostinské, že je napadlo vyhlásit prodej sudového piva za hotové štamgastům, na kterém ještě něco málo vydělali. I oni tak jejich rozvozová auta zaměstnali rozvozem pro individuální objednávky, které běžně nerozváží. Na sudové pivo, které jsme nastáčeli těsně před krizí, jsme vyhlásili časově omezenou slevu 30 % pro individuální odběratele. Toto pivo jsme v dubnu úspěšně vyprodali, prozrazuje Karel Witz.

Podívejte se do Pivovaru Bubeneč

Pomohlo lahvování

Pivovary byly nuceny hledat nové cesty, jak dostat pivo k zákazníkům. Většinu produkce piva jsme lahvovali a lahve poté prodávali přes okénko v pivovaru. Také jsme rozjeli vlastní rozvoz piva po Brně, konkretizuje Kamil Gric. Nejvíc nám pomohla schopnost nalahvovat velký objem piva. Prodeje v lahvích šly v té době nahoru, podotýká Jiří Andrš, jednatel z pivovaru Clock. Zavážet zákazníkům pivo přímo začali také v Pivovaru Chroust, kde si k tomu udělali vlastní internetový obchod. Byli jsme nesmírně mile překvapeni mírou zájmu lidí koupit si naše pivo domů. Z hlediska tržeb se tento způsob prodeje v podstatě vyrovnal tomu, co máme za normálních okolností z velkoobchodu. Všem zachráncům piva patří velký dík, zdůrazňuje Jiří Chroustovský.

Podle Karla Witze si lidé v nabídce lahvových piv začali vybírat piva pro jejich chuť i cenu. V tomto ohledu se jejich nepasterované pivo uplatnilo snadněji než EURO piva ostatních pivovarů v regálech prodejen. Tato pozice se odrazila i po krizi, kdy jim vzrostla poptávka po lahvovém pivu. Lidé zjistili, že chuť poličského nepasterovaného piva v lahvích je stejná jako chuť tohoto nepasterovaného piva v sudech. Tedy nám v krizi i po krizi pomohla vedle nízké ceny chuť našeho piva ve srovnání s ostatními pasterovanými pivy na trhu, doplňuje. Zákazníci podrželi také pivovary Lucky Bastard a Pivovar Moravia a kupovali lahve. Objem prodeje lahví nám narostl 5× v době omezeného provozu hospod. Následně se zahájením „okénkového prodeje“ v hospodách, jsme se již pohybovali na cca 80% plánovaného obratu, popisuje za tyto pivovary Martin Šibal, předseda představenstva Czech Crafts Beer.

Kupovali jste si lahvové pivo v období, kdy byly zavřené hospody?

Další uzavření by bylo složité 

Podle Martina Šibala je situace opravdu složitá v souvislosti s neustálým a neopodstatněným „strašením“ obyvatel. Snažíme se případné negativní vlivy řešit zvýšenou obchodní aktivitou, alternativami obaly, a produkty podporující značky…např. pivní kosmetika Lucky Bastard, doplňuje.Vlastislav Kopecký si nedovede představit, že by došlo opět k uzavření restaurací a barů. Situace by pak podle něj byla velmi složitá, protože tyto prodejní kanály těžko něco nahradí. Kdyby naši odběratelé znovu museli zavřít, tak máme pořád v provozu náš e-shop a jsme připraveni znovu zavážet naše pivo lidem. Vzhledem ke vzrůstajícímu počtu případů lidí nakažených koronavirem se připravujeme obecně na snížení tržeb z velkoobchodu i v případě, že by provozovny zavřít nemusely, říká Jiří Chroustovský. Ten dále dodává, že naštěstí mají připravenou určitou finanční rezervu, která jim pomůže takové období bez problému překlenout. Zároveň se však začínají bát o část jejich odběratelů, protože jarní koronavirová opatření mnohé z nich hodně finančně vyčerpala a několik z nich úplně skončilo. 

Obezřetní zůstávají také v brněnském Sternu. Není pro ně ideální zpráva, že zavedení roušek určitě poškodí návštěvnost restaurací. Věří však, že nedojde k uzavření restauraci, které by bylo pro hospodské likvidační. Řada z nich totiž jaro ustála ze svých rezerv s vidinou silného podzimu, kdy ztráty doženou. Sami se jinak snažíme najít nové možnosti prodeje. Jde například o online prodejce potravin nebo supermarkety. Chystáme vánoční pivní kazety jako dárky pro firmy jejich zákazníkům. A jsme připraveni opět spustit vlastní rozvoz piva, vyjmenovává Kamil Gric. V pivovaru Clock během září a října dokončí investice do nových plniček na lahve a plechovky a budou tak schopni pivo nabídnout ve velkém i v těchto obalech. Pít se nepřestane, maximálně se spotřeba opět přenese z hospod do soukromí, uzavírá Jiří Andrš. 

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).