Podle studie Centra ekonomických a tržních analýz (CETA) přesahují ekonomické ztráty v dodavatelsko-odběratelském řetězci pivovarnického průmyslu v období letošního března až května částku 4,7 miliardy korun. Prodej piva v segmentu podniků poklesl v uvedených měsících o 55 %, což činilo přes 700 tisíc hektolitrů piva. Na celkových ztrátách se podílel jak pokles tržeb pivovarů, tak snížený odběr zboží a služeb od dodavatelů nebo pokles prodeje piva v pohostinství.
Co se dozvíte v článku
Pomohlo hezké počasí
Všem pivovarům, které server Podnikatel.cz oslovil, se už nyní daří. Do normálu se nám podařilo jakžtakž vrátit až v srpnu, kdy bylo i hezké počasí a prodeje odpovídaly loňskému roku,
upřesňuje Vlastislav Kopecký, majitel Pivovaru Krušnohor. V Měšťanském pivovaru Polička se po vynucené pauze v sudovém pivu na dva a půl měsíce opět dostali do původních kolejí roku 2019. V červenci jsme vystavili 11 339 hl proti roku 2019, kdy jsme vystavili 11 197 hl piva. V srpnu jsme vystavili 10 256 hl piva proti roku 2019, kdy jsme vystavili 10 619 hl piva,
uvádí konkrétní čísla Karel Witz, obchodní ředitel a prokurista pivovaru.
Jednatel Pivovaru Stern Kamil Gric popisuje, že v průběhu léta se dostali do situace, kdy jim pivo spíše chybělo, než že by měli na skladech přebytky. Průběžně proto navyšujeme kapacitu pivovaru a rozšiřujeme naše portfolio jak standardních piv (ležáky), tak speciálů,
doplňuje. Podobně se Pivovar Chroust dlouhodobě potýká hlavně s nedostatkem adekvátních výrobních kapacit. V prodeji jsou tedy omezeni spíše z nabídkové než poptávkové strany. Na straně trhu řemeslného piva ovšem v průběhu září začínáme vidět jisté ochlazení. Lidé se s přibývajícím množstvím nakažených začínají více bát chodit do hospod a barů. Musíme podotknout, že většinu naší produkce prodáváme do Prahy. Mluvíme teď tedy zejména o situaci v Praze,
dodává spolumajitel pivovaru Jiří Chroustovský.
Pivo nevylévaly, jen omezily výrobu
V Pivovaru Krušnohor nemuseli vylévat pivo, protože spustili e-shop, přes který se jim povedlo prodat vše, co bylo navařené. Významnou roli u nich sehrála i iniciativa Zachraň pivo. Tu využili také ve Sternu, kde v době prvních opatření asi na 3 týdny omezili vaření nového piva a zastavili veškeré investice. Naštěstí se poměrně rychle ukázalo, že si k nám naši fanoušci i tak najdou cestu. Proto zhruba od půlky dubna jedeme na plnou kapacitu,
dodává Kamil Gric. Na nějaký čas omezili vaření dalších várek také v pivovaru Clock, kde také žádné pivo vylévat nemuseli.
Pivovaru Chroust jedna várka lahvového piva, kterou zakázkově dělají pro konkrétního zákazníka, překročila svou dobu minimální trvanlivosti a už ji nemohou prodávat. Tento zákazník musel v průběhu koronaviru zavřít své provozovny a po otevření se pivo už nestihlo spotřebovat. Je třeba podotknout, že díky velkému nasazení tohoto zákazníka se nám podařilo většinu várky i ve značně zkráceném čase prodat. Ztráta je tedy poměrně nízká,
popisuje Jiří Chroustovský. V Poličce v pozici producenta nepasterovaného piva obdivovali hostinské, že je napadlo vyhlásit prodej sudového piva za hotové štamgastům, na kterém ještě něco málo vydělali. I oni tak jejich rozvozová auta zaměstnali rozvozem pro individuální objednávky, které běžně nerozváží. Na sudové pivo, které jsme nastáčeli těsně před krizí, jsme vyhlásili časově omezenou slevu 30 % pro individuální odběratele. Toto pivo jsme v dubnu úspěšně vyprodali,
prozrazuje Karel Witz.
Podívejte se do Pivovaru Bubeneč
Pomohlo lahvování
Pivovary byly nuceny hledat nové cesty, jak dostat pivo k zákazníkům. Většinu produkce piva jsme lahvovali a lahve poté prodávali přes okénko v pivovaru. Také jsme rozjeli vlastní rozvoz piva po Brně,
konkretizuje Kamil Gric. Nejvíc nám pomohla schopnost nalahvovat velký objem piva. Prodeje v lahvích šly v té době nahoru,
podotýká Jiří Andrš, jednatel z pivovaru Clock. Zavážet zákazníkům pivo přímo začali také v Pivovaru Chroust, kde si k tomu udělali vlastní internetový obchod. Byli jsme nesmírně mile překvapeni mírou zájmu lidí koupit si naše pivo domů. Z hlediska tržeb se tento způsob prodeje v podstatě vyrovnal tomu, co máme za normálních okolností z velkoobchodu. Všem zachráncům piva patří velký dík,
zdůrazňuje Jiří Chroustovský.
Podle Karla Witze si lidé v nabídce lahvových piv začali vybírat piva pro jejich chuť i cenu. V tomto ohledu se jejich nepasterované pivo uplatnilo snadněji než EURO piva ostatních pivovarů v regálech prodejen. Tato pozice se odrazila i po krizi, kdy jim vzrostla poptávka po lahvovém pivu. Lidé zjistili, že chuť poličského nepasterovaného piva v lahvích je stejná jako chuť tohoto nepasterovaného piva v sudech. Tedy nám v krizi i po krizi pomohla vedle nízké ceny chuť našeho piva ve srovnání s ostatními pasterovanými pivy na trhu,
doplňuje. Zákazníci podrželi také pivovary Lucky Bastard a Pivovar Moravia a kupovali lahve. Objem prodeje lahví nám narostl 5× v době omezeného provozu hospod. Následně se zahájením „okénkového prodeje“ v hospodách, jsme se již pohybovali na cca 80% plánovaného obratu,
popisuje za tyto pivovary Martin Šibal, předseda představenstva Czech Crafts Beer.
Kupovali jste si lahvové pivo v období, kdy byly zavřené hospody?
Další uzavření by bylo složité
Podle Martina Šibala je situace opravdu složitá v souvislosti s neustálým a neopodstatněným „strašením“ obyvatel. Snažíme se případné negativní vlivy řešit zvýšenou obchodní aktivitou, alternativami obaly, a produkty podporující značky…např. pivní kosmetika Lucky Bastard,
doplňuje.Vlastislav Kopecký si nedovede představit, že by došlo opět k uzavření restaurací a barů. Situace by pak podle něj byla velmi složitá, protože tyto prodejní kanály těžko něco nahradí. Kdyby naši odběratelé znovu museli zavřít, tak máme pořád v provozu náš e-shop a jsme připraveni znovu zavážet naše pivo lidem. Vzhledem ke vzrůstajícímu počtu případů lidí nakažených koronavirem se připravujeme obecně na snížení tržeb z velkoobchodu i v případě, že by provozovny zavřít nemusely,
říká Jiří Chroustovský. Ten dále dodává, že naštěstí mají připravenou určitou finanční rezervu, která jim pomůže takové období bez problému překlenout. Zároveň se však začínají bát o část jejich odběratelů, protože jarní koronavirová opatření mnohé z nich hodně finančně vyčerpala a několik z nich úplně skončilo.
Obezřetní zůstávají také v brněnském Sternu. Není pro ně ideální zpráva, že zavedení roušek určitě poškodí návštěvnost restaurací. Věří však, že nedojde k uzavření restauraci, které by bylo pro hospodské likvidační. Řada z nich totiž jaro ustála ze svých rezerv s vidinou silného podzimu, kdy ztráty doženou. Sami se jinak snažíme najít nové možnosti prodeje. Jde například o online prodejce potravin nebo supermarkety. Chystáme vánoční pivní kazety jako dárky pro firmy jejich zákazníkům. A jsme připraveni opět spustit vlastní rozvoz piva,
vyjmenovává Kamil Gric. V pivovaru Clock během září a října dokončí investice do nových plniček na lahve a plechovky a budou tak schopni pivo nabídnout ve velkém i v těchto obalech. Pít se nepřestane, maximálně se spotřeba opět přenese z hospod do soukromí,
uzavírá Jiří Andrš.