K podnikání ho navedla příprava vlastní svatby. Teď má půjčovnu světel a dekorací

4. 10. 2024
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Se souhlasem 321 SVATBA, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Jiří v rámci příprav vlastní svatby zjistil, co to vše obnáší, a brzy po ní rozjel půjčovnu svatebních světýlek a dekorací.

V půjčovně 321 SVATBA Jiřího Novotného si mohou lidé půjčit různé sady světýlek, svítící písmena, slavobrány a podobné dekorace nebo například fotoaparáty. K jeho klientům patří i firmy, kterým vyrábí neony na míru.

Co se dozvíte v článku
  1. Začal měsíc po svatbě
  2. Nejvíce žádané je písmeno M
  3. O zákazníka je třeba bojovat
  4. Jak půjčování probíhá?
  5. Řešení nabízí i firemním zákazníkům
  6. Tip na další příběh

Začal měsíc po svatbě

Myšlenka na půjčovnu svatebních dekorací se podle úvodních slov Jiřího Novotného zrodila jednoduše, a to během jeho vlastní svatby. Jako muž byl tehdy při přípravách překvapený, kolik věcí je na svatbu potřeba. A na samotné svatební podnikání jej pak přivedl DJ, kterého na svatbě měli. Když jsem se s ním někdy ve dvě hodiny ráno bavil o tom, kolik má poptávek na svatbách, odpověděl mi, že jich měl za minulý rok 1400. To mě překvapilo a říkal jsem si, že by mohlo být docela zajímavé s tím něco zkusit, vzpomíná s úsměvem.

Roli hrálo také shánění světýlek, protože to byl docela problém. Nikdo je nenabízel tak, aby to bylo jednoduché a podle jejich představ. Navíc mi to v té době přišlo relativně nákladné, přiznává. Proto se rozhodl, že to zkusí se světýlky. Připadala mu jako univerzální dekorace, kterou chce mít každý na svatbě. Jako úplně první tedy objednal za několik tisíc světýlka u výrobce a začal je půjčovat. Moje myšlenka byla taková, že bych lidem chtěl usnadnit život, tudíž jsem zvolil jenom tři varianty sad světýlek. Podobně to mám dodnes. Lidé nemusí vybírat mezi tisíci variant, popisuje.

Dále vzpomíná, že svépomocí ve Word Pressu udělal web a spustil reklamy. Také to všechno nastudoval. Začalo to fungovat poměrně rychle. Začal jsem měsíc po svatbě a během prvních dnů, kdy web fungoval, přišly objednávky na danou sezónu. V ní jsem za ten první rok od léta zpracoval přibližně 50 svateb. Potvrdilo se mi, že o to bude zájem. Začalo se to rozšiřovat, dodává Jiří Novotný.

Nejvíce žádané je písmeno M

Věci na půjčování nebylo podle Jiřího nijak složité sehnat. Půjčovnu navíc bral ze začátku jen jako vedlejší činnost, kterou si chtěl zkusit při práci. Kvůli tomu držel investice nízko. Měl pronajatý sklepní prostor od bytového společenství, kde bydleli, a tam měl několik regálů vybavení a světýlek. Tím, že jsem se rozhodl dělat sady, jsem jenom postupně podle poptávky dokupoval víc a víc materiálu, který jsem potom lidem dál půjčoval, doplňuje s tím, že větší investice přišly až v druhém roce, kdy začal půjčovat metr vysoká svítící písmena. Tam už je potřeba mít sortiment prakticky celé abecedy, navíc ještě ve větším opakování. Myslím, že 17 nebo 19 % českých jmen nejpopulárnějších v období mezi rokem 80 až 95 začíná na písmeno M, takže jich musím mít dostatečnou zásobu, směje se a přiznává, že kvůli tomu dělal průzkum se statistickým úřadem týkající porodnosti a nejčastějších jmen.

Největší zájem mají zákazníci stále o světýlka. Ta se drží v popředí, protože je to univerzální dekorace, kterou můžete vyzdobit malou i velkou svatbu a jde o líbivou věc. Je těžké si představit Vánoce bez jakýchkoliv světýlek a na svatbách je to svým způsobem podobné, myslí si Jiří a dodává, že velmi dobře se daří i právě světelným písmenům a také fotoaparátům Instaxům, které také zapůjčuje.

321 SVATBA už se podílela na více než tisíce svatbách. Díky tomu, že nabízí zákazníkům standardizovaná řešení, nepotýká se s nečekanými záležitostmi a unikáty. Jiří Novotný potvrzuje, že měl zajímavé zakázky, ale ne z oblasti svateb. Svítili jsme třeba jeden z koncertů, který dělal Leoš Mareš za covidu z obýváku. Bylo to překotné a muselo to být rychlé, vzpomíná.

O zákazníka je třeba bojovat

Půjčovna začínala v roce 2019, takže měla jen jednu normální sezónu. Pak přišel covid a ekonomická krize. Určitě se změnilo chování zákazníků. Je znát, že lidi šetří nebo přistupují k svatbám trochu jinak. Myslím si, že se na svatbách buď šetří, anebo to lidi neřeší vůbec. Tudíž střední zákaznická cesta nám trochu mizí. Buď se poptávají menší balíčky, anebo naopak úplně ty největší, uvádí Jiří.

Na základě toho se musí snažit o zákazníka více bojovat. Tudíž se pustil do sociálních sítí a reklam, což pět let vůbec nedělal. Podle Jiřího Novotného je potřeba se přizpůsobovat té poptávce, kterou mohou jenom těžce vyhodnotit. Zákazníci jim totiž neříkají, co přesně chtějí, maximálně si věci pořídí někde jinde a oni se o tom nemusejí dozvědět. Snažíme se reagovat na základě typů objednávek, abychom měli sortiment vždycky na další sezónu vhodnější, případně jej upravovat i během sezóny, dodává.

Hned na začátku měl Jiří jasnou představu o tom, že by bylo fajn, aby ho lidé dohledali na prvních místech na Googlu organického vyhledávání a nikoliv reklamy. Tomu se hodně věnoval, sám napsal stovky článků na svatební témata. Veliká část našich objednávek plyne z organického vyhledávání a potom samozřejmě používáme Google ADS, PPC kampaně a letos se k tomu připojily právě i sociální sítě, vyjmenovává s tím, že zatím se vyhýbá účasti na svatebních veletrzích a podobných akcích. Většinou se totiž konají o víkendech, které podstatně raději tráví s rodinou. Podle jeho slov investované částky za účast na veletrzích neodpovídají možné návratnosti v případě, že stejné peníze investuje do digitální reklamy. Ani showroom neplánujeme. Myslím si, že zákazníci u nás objednávají nejvíc na základě fotek, referencí a recenzí. Že bychom tady dělali předváděčku a měli nazdobený prostor zkusmo, to úplně nehrozí, přidává.

Jak půjčování probíhá?

Zájemci si objednají dekorace z e-shopu, můžou si je vyzvednout nebo je půjčovna doručí. Na svatbě si je sami sestaví a nainstalují. Vzhledem k tomu, že se 90 % svateb se odehrává v sobotu, dekorace předávají zákazníkům ve středu či ve čtvrtek. V pondělí je pak vrací. Pakliže je posíláme, posíláme je Zásilkovnou vždy v pondělí z depa, oni jim během týdne dorazí, použijí je a v pondělí je opět posílají zpátky, upřesňuje. Co se týče instalace, zatím to všichni zákazníci zvládli a neměli s tím problém.

Půjčovna si od zákazníků bere kauce ve stejné výši, jako je hodnota půjčovného. Zájemci znají podmínky, znají podmínky záloh, případně nějakého poškození při doručení světýlek. Může se stát, že jsou poškozena při přepravě nebo u nich může být skrytá vada. V tom případě mohou vyplnit reklamační formulář. Pokud ho vyplní do data svatby, nehrozí sankce. Když je poškození z jejich strany, tak případně strháváme část vratné kauce, kterou nám zákazník složil před zapůjčením, doplňuje Jiří.

Vzhledem k objemu svateb takové případy řeší prakticky každý víkend, ale vždy se snaží se se zákazníky domluvit. Jsou si totiž vědomi, že nevěsty i ženichové mají v den svatby jiné starosti než vyplňovat reklamační formuláře. Proto se snaží najít kompromis. Když si je zákazník vědom pochybení, není to vůbec žádný problém. Ale když dojde k nějaké neshodě, tak se to snažíme úplně v klidu vyřešit a najít řešení, které je v pohodě pro obě strany, popisuje Jiří.

Jiří Novotný potvrzuje, že nejvíce během jednoho víkendu pokryli 65 svateb. Předměty a dekorace skladují v prostorech o rozloze asi 55 m². Všechno mají uložené ve stohovatelných boxech, ve kterých přesně ví, co kde je a mohou to zákazníkům jednoduše vydávat. Zatím nám to stačí, ale na příští rok se to možná bude rozšiřovat, říká Jiří. 

Dále vysvětluje, že po každém víkendu při vrácení světýlek a jakýchkoliv dekorací probíhá kontrola tak, aby další zákazníci dostali všechno v pořádku. To nám během svatební sezóny pomáhá zachovat kontinuitu chodu. Všichni to v pondělí vrátí, zkontroluje se to, automaticky se to hned odešle, připraví na další týden. Tento koloběh 18 víkendů hlavní sezóny jede týden co týden, dodává Jiří Novotný.

Využili byste služeb svatební půjčovny?

Řešení nabízí i firemním zákazníkům

Firmám může půjčovna nabídnout individualizovaná řešení, ale spolupracují také s několika eventovými agenturami. Ty od nich berou dekorace stejné jako na svatby, akorát za účelem pořádání firemních akcí. Z metrových písmen jsou například schopni sestavit názvy firem nebo názvy veletrhů a podobně. Největší rozdíl u firemních zákazníků je, že po domluvě jsme schopni zajišťovat i přepravu, velice zřídka i instalaci, doplňuje Jiří.

Zejména pro firmy a živnostníky nabízí Jiří také neony na míru. Jedná se o dekorativní prvek v jakémkoliv tvaru, kterým jde dekorovat jakýkoliv prostor nebo například řídit orientaci v prostoru. Nejčastěji se jedná o loga firem, kaváren, nápisy do restaurací a podobně. Pro firmy vyrábíme všechno na zakázku. Co potřebují firmy rozzářit, to rozzáříme, zdůrazňuje s úsměvem Jiří Novotný.

Při této práci narazili na různé výzvy například z pohledu velikosti nebo provedení. Při výrobě neonů je potřeba mít přesný návrh od klienta, musí vyrobit podkladovou desku, která drží tvar LED neonu (nejčastěji se jedná o plexisklo nebo polykarbonát), potom si klient musí zvolit barvu svícení. Ta může být buď stálá, nebo se může měnit. Také je důležité vědět, jestli je potřeba voděodolnost, kde bude neon umístěn a podobně. Vše od návrhu přes frézování, kompletaci a elektrikářské oživení dělají přímo v Praze.

Jiří se k tomuto rozšíření byznysu dostal tak, že si chtěl nechat na zakázku vyrobit LED neony, které by půjčoval na svatby. Nevyhovovala mu cenová nabídka dodavatelů. Proto za pomoci Google, YouTube a dalších platforem zjišťoval informace a nechal vyrobit testovací kusy. Také sehnal lidi, kteří mu byli schopni pomoct s kompletací. Během pár týdnů zjistil, že jsou schopni to v odpovídající kvalitě vyrábět sami. A proto jsme se pustili do zakázkové výroby i pro další subjekty. Nejenom pro nás, prozrazuje a dodává, že obrátit se na ně může úplně kdokoliv. Dokonce jsme dělali neonové nápisy se jmény do dětských pokojíků a podobně. Nejedná o částku, která by byla zajímavá jenom pro nadnárodní korporáty. Úplně nejčastějším zákazníkem jsou však drobní živnostníci a provozovatele běžných podniků, popisuje.

MM 25 baliček

LED reklama je podle Jiřího vstupní krok do tohoto segmentu. Na každý případ totiž není vhodná a oni se nyní zabývají tím, jaké další typy světelné reklamy jsou schopni vyrábět. Ať už jsou to světelné boxy, výstrče, podsvícená reklama, 3Dd loga a podobně, vyjmenovává, jak by chtěli rozšířit sortiment, aby mohli zákazníkům nabídnout alternativy. Plánem Jiřího Novotného je především pokračovat ve svatbách. Přidávat produkty, které budou pro zákazníky spíše na prodej než na půjčení. A to v rámci personalizace, protože tím, jak děláme LED neony, tak nás začaly zajímat kompletace nebo individualizace produktů za pomocí laseru a podobně, prozradil Jiří Novotný v závěru.

Tip na další příběh

Na názorech dětí zde záleží. Jak to funguje v rodinném deskovkářství?

Alice Kavková se svou rodinou podniká v oboru deskových her. Kromě toho také radí a pomáhá ostatním. Přečtěte si její příběh. Více v článku.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).