Kadeřnice využily hlavně COVID Nájemné. Žádost pro ně byla zlo

24. 8. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Různou formu pomoci od státu využilo hodně kadeřnic, kosmetiček a dalších profesí zaměřených na péči o tělo. Jak přesně jim pomohla a s čím bojovaly?

Podnikatelé, kteří byli postiženi situací kolem pandemie koronaviru, mohli využít hned několik podpůrných programů. Jedním z nich byl kompenzační bonus, takzvaná Pětadvacítka. Jednalo se o přímou podporu ve výši 500 korun denně. Dále se jednalo o úvěry ze zárukou z programů COVID nebo COVID Nájemné a další. Ministerstvo financí pro server Novinky.cz v červnu uvedlo, že nejvíce o podporu žádali řemeslníci zabývající se stavební činností a dále poskytovatelé zkrášlovacích služeb, tedy kosmetičky, kadeřnice, pedikérky nebo maséři.

Co se dozvíte v článku
  1. Jak to fungovalo v reálu?
  2. Žádosti mnohé vzdaly
  3. Jak se chovají zákazníci?
  4. Nahlédněte do kadeřnictví odborníka Václava Pecha: 
  5. Karanténa je strašákem

Jak to fungovalo v reálu?

Například kadeřnice Marie, která serveru Podnikatel.cz odpovídala anonymně, využila Pětadvacítku a byla jí přidělena bez jakýchkoliv problémů. Využila ji především na zaplacení nájmu za studio a na pořízení vládou nařízeného vybavení, jako byla plexi zástěna. Nájem mi nebyl odpuštěn ani nijak odložen. Majitel mi snížil nájem o 20 %, což není nijak velká pomoc. Za zbytek peněz jsem přežila (zvládla jsem uhradit hypotéku a jiné závazky a potraviny) a nezadlužila jsem se, popisuje.

Členka facebookové skupiny pro zaměstnance a podnikatele ze služeb zaměřených právě na zkrášlování těla Jola neuspěla se žádostí o úvěr z programu COVID II. Žádost jí byla bez uvedení důvodu zamítnuta během půl hodiny od odeslání. „Když si člověk uvědomí, jak dlouho ty formuláře musel vyplňovat, tak žasnu, jak rychle dokázali tuto žádost zamítnout. Reálně to prostě nemohli ani přečíst,“ popisuje. Také podotýká, že o Covid III nemá ani smysl žádat, protože to, co nabízejí, podle ní není žádná pomoc. Úroková sazba se zde pohybuje kolem 4,90 %. Navíc jí její banka řekla, že úvěr dostane i bez té jejich záruky. To prostě není pomoc. Proč nenabídnou bezůročné půjčky? Proč se mám zadlužit a platit úroky, když se snažím vzkřísit podnikání, které mi vláda umrtvila?ptá se dále.

Žádosti mnohé vzdaly

Dalším využívaným programem byl COVID Nájemné. Jeho princip je takový, že pronajímatel sleví alespoň 30 % z nájemného, nájemce zaplatí 20 % a stát mu přispěje 50 %. Žádosti v tomto programu je možné podávat od konce června, a to prostřednictvím informačního systému na stránkách ministerstva průmyslu a obchodu. Zde je nutné se registrovat, což znamená založení údajů o žadateli a založení uživatele žadatele s oprávněním pro přístup do systému prostřednictvím eIdentity. Pro dokončení registrace v systému bude žadatel potřebovat funkční e-mailovou schránku a eIdentitu.

Právě vyplnění žádosti bylo pro mnohé problémem, jak ukazují příspěvky ve skupině. Je to strašný vopruz. Náročnější postup pro získání dotace jsem nezažila. S účetní několik hodin u počítače a ještě jsme se neprokousaly. Spousta zájemců to vzdá, protože to prostě nezvládnou podat, popisuje své zkušenosti členka Martina. Podobně je na tom i Leona: Dnes jsem to po měsíci hrůzy a hodin strávených nad tím blázincem odeslala.. Nebýt pomoci jedné paní na infolince, tak to sama nezvládnu ani náhodou, věřím, že spousta z nás to vzdala. Kromě složitého vyplňování, některé odradila také podmínka, že jim pronajímatel musí slevit alespoň 30 % nájemného. Já to vzdala, prý tam je podmínka, aby majitel slevil 30 % z nájmu, to mi nedal, tak na to nemám nárok, píše Pavla.

Jak se chovají zákazníci?

Kadeřníci i maséři se na opětovné otevření jejich provozoven těšili a měli vše připraveno – především zvýšili dezinfekci. Tehdy se zdálo, že tyto profese budou mít na dlouhou dobu plno. Martin Tyl, jeden z majitelů pražského salonu New You, v květnu serveru Podnikatel.cz prozradil, že byl zájem klientů o služby po celou dobu karantény značný. Když odstartovali příjem objednávek, měli hned na mnoho týdnů dopředu plno. Kadeřnice Martina však uvádí, že se jí po otevření salónu téměř polovina klientek nevrátila. Důvodem byla jejich finanční nejistota, změny v práci, obavy do budoucna – lidé víc zvažují, za co utratí, a bojí se druhé vlny. Až teď v srpnu jsem na počtu klientek, které jsem měla v lednu, říká. 

skoleni_8_1

Z hlediska opatření to v salonech funguje hlavně na základě domluvy. Například Simona popisuje, že měli roušky nařízené nosit pořád, protože je zaměstnaná. Ale spíš to bylo na domluvě s klientkou. Kolikrát řekla, ať si to klidně sundám, doplňuje. Co se týká zpřísněného opatření o nošení roušek v místnostech, kde se prodává nebo kde se poskytuje zboží nebo služby, byly názory protichůdné. Zatímco někteří psali, že roušky nosit už nebudou a že nejsou dobré ani pro klienta, jiní byli opatrnější. Já ji klidně budu mít, abych pak neměla výčitky, že jsem stylistku nakazila a ona teď nepracuje. Jako klientka v tom nevidím problém… pokud nepůjdu  na masáž obličeje, samozřejmě, dodává Johana. Toto nařízení bylo však záhy zmírněno.

Nahlédněte do kadeřnictví odborníka Václava Pecha: 

Karanténa je strašákem

Pracovnice ze salónů řeší také karanténu. Do té se totiž snadno může dostat kdokoliv. Například Nikola se na svatbě pracovně potkala s pozitivním fotografem a musí být 14 dní doma, i když má negativní test. Kompenzace nulová, nerozumím tomu, proč s negativním testem musím být zavřená doma bez vycházek, bez možnosti pracovat …Představa, že mě dají znova a znova do karantény…likvidace, popisuje. A podobně jsou na tom i ostatní. Janě to dalo psychicky pěkně zabrat a o finanční stránce ani nemluví. Ještě jedna taková klientka a můžu to zabalit, dodává. To je v háji… Tohle přesně vláda pro živnostníky chtěla, karanténu bez náhrady. Tohodle jediného se děsím taky, podotýká závěrem Alena.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).