Kasírujete zákazníka mimo provozovnu? Zvažte mobilní platební terminál

31. 10. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 329515
I podnikatelé, kteří zpravidla dostávají zaplaceno mimo svoji provozovnu, mohou využít platební terminály. Buď klasické přenosné či nově mobilní, tzv. mPOS.

Platební terminály už dávno nejsou jen výsadou supermarketů a velkých obchodních domů, nýbrž se prosazují i v malých obchodech či restauracích. Banky se navíc snaží nabídnout terminály i živnostníkům, kteří zákazníky kasírují mimo svoji provozovnu. Právě pro tyto podnikatele začínají banky nabízet mobilní platební terminály, které se vejdou do kapsy. Využít se však samozřejmě dají i klasické platební terminály, které jsou také přenosné, avšak fungují na jiné bázi.

Čtěte také: Češi se už nebojí v obchodech platit kartou, na internetu ale mají stále obavy

Banky začínají nabízet mPOS


Autor: www.isifa.com

Platební karty mohou přijímat i řemeslníci či taxikáři.

První bankou, která začala podnikatelům nabízet mobilní terminál (mPOS), se před několika týdny stala ČSOB. Z pilotního do ostrého provozu přešlo více než 500 podnikatelů. Jedná se hlavně o živnostníky s menší provozovnou,  kavárny, prodejny, stánky s občerstvením, taxislužby či řemeslníky. Mobilní platební terminál umožňuje podnikatelům přijímat platební karty, a to jak čipové, tak bezkontaktní či s magnetickým proužkem, i jinde než ve své provozovně. Díky přenosnému terminálu tak lidé zaplatí za provedenou práci přímo řemeslníkovi u sebe doma nebo zelináři na trhu. Obchodník pak může kupujícímu odeslat potvrzení o přijetí platby elektronicky formou SMS nebo e-mailem, doplnila serveru Podnikatel.cz Pavla Hávová, mluvčí ČSOB.

Čtěte také: I malý živnostník může přijímat bezhotovostní platby, jsou tu mobilní terminály

Aby podnikatelé mohli mPOS využívat, musí vlastnit chytrý mobilní telefon nebo tablet s operačním systémem Android od verze 4 či iOS verze 7 a vyšší, datové připojení, podnikatelský účet a službu aktivně využívat (alespoň pět plateb měsíčně, každá v minimální výši 300 Kč). Podmínky pro poskytnutí jsou:

  • obchodní firma (právnická či fyzická osoba – podnikatel) registrovaná v ČR,
  • výpis z obchodního/živnostenského rejstříku (ne starší než 3 měsíce),
  • běžný podnikatelský účet

Provoz mPOS samozřejmě není zdarma, banka si bere 2,79 % z každé transakce a podnikatel též musí hradit paušál za pronájem terminálu. Jeho výše činí 150 Kč za měsíc, pokud má podnikatel účet u ČSOB.

ČSOB ale není jedinou bankou, která mPOS provozuje. Mobilní terminál aktuálně rovněž testuje Česká spořitelna (ČS). Banka však příliš nechce komentovat, zda a kdy mPOS spustí naostro. mPOS testujeme u několika obchodníků, zatím vše probíhá v pořádku. Více bohužel sdělit v tuto chvíli nemohu, uvedl serveru Podnikatel.cz Marek Pšeničný z tiskového centra ČS. Na rozdíl od ČS má jasno UniCredit Bank, která podnikatelům začne nabízet mPOS od začátku příštího roku.

Některé banky zatím mPOS neplánují, jejich zavedení však v budoucnu nevylučují. Trendy v oblasti mobilních platebních terminálů samozřejmě sledujeme a možnosti analyzujeme s cílem nabídnout našim klientům nejlepší možné řešení. Informace o detailech by však byly v tuto chvíli předčasné, komentoval například Michal TeubnerKomerční banky. Podobně se vyjádřil také Tomáš Kofroň, mluvčí Raiffeisenbank.

I klasické POS mohou být mobilní

Mobilní terminály výše zmíněného charakteru sice nabízí zatím jen několik bank, podnikatelé si však u většiny bank mohou pronajmout klasické platební terminály (POS), které jsou de facto také přenosné. Oproti mPOS však bývají běžné POS větší a navíc pracují na jiném principu, konkrétně na bázi GPRS nebo Bluetooth. Klasické POS tak obsahují vlastní SIM. Takže buď máte další datovou SIM, nebo si ji vezmete od banky (většinou je v ceně POS). mPOS to neřeší, využije mobil, vysvětlil rozdílné fungování Dalibor Z. Chvátal, šéfredaktor serveru Měšec.cz.

Co se týče poplatků u klasických POS, banky je mají nastaveny různě. Podle Chvátala je nejférovější nastavení dle obratu. Například u nízkých transakcí vyšší poplatky, u středních nižší a u vyšších nejnižší (třeba do 10 000 Kč – 2 % , 10 až 30 000 Kč – 1,6 %, 30 až 50 000 Kč – 1,2 %, nad 50 000 Kč – 0,9 %) Jde však jen o příklad, upřesnil Chvátal. Banky totiž nabízí podmínky individuálně každému podnikateli a záleží tak i na vyjednávacích schopnostech podnikatele, jaké podmínky dokáže získat. Zda si banka účtuje paušál za pronájem terminálu, se zpravidla rovněž odvíjí od měsíčního obratu. Třeba Komerční banky půjčuje terminál od obratu 10 tisíc Kč zdarma. V případě nižších příjmů si účtuje 399 korun měsíčně.

UniCredit Bank zase chce pro bezplatné zapůjčení terminálu minimální obrat 30 tisíc Kč. Pokud podnikatel takové příjmy nemá, může si terminál pořídit ve vlastní režii. Ceny terminálů se liší dle typu připojení. Například cena stacionárního terminálu Ingenico iCT220 s podporou akceptace bezkontaktních platebních karet, včetně PinPadu, činí 7392 Kč + DPH. Smluvní partner též uhradí instalaci terminálu ve výši 1390 Kč + DPH a roční poplatek za správu SW licence ve výši 975Kč + DPH za 1ks platebního terminálu, konkretizoval Petr Plocek. mluvčí UniCredit Bank.

Komu se terminály vyplatí

Zda se jakýkoli platební terminál podnikatelům vyplatí, se nedá jednoznačně obecně říci. Předně by si měl každý podnikatel spočítat hlavně výši nákladů, poplatků a zbývající zisk. Například řemeslník, který stále pracuje s hotovostí a v hotovosti nakupuje (protože ve velkoskladě karty třeba neberou), se POS zřejmě nevyplatí. Stejně tak podnikatelům, kteří služby prodávají „s dokladem“, nebo „bez dokladu“. Ale i hotovost má svoji cenu a úskalí a osobně si myslím, že tento terminál je vhodný kdekoli, kde se pracuje s hotovostí denně, ve větším množství a hrozí i její riziko ztráty nebo krádeže. A pakliže mezi zákazníky patří cizinci, karta je klíč a mPOS řešení, uzavřel Dalibor Z. Chvátal, šéfredaktor serveru Měšec.cz.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).