Kateřina a Miloš tvrdí: Květinářství je byznys, který se řídí podle zákazníků

26. 4. 2012
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: Ondřej Hošt / Iinfo
Kateřina Arnoldová a Miloš Winkler provozují květinářství. Úspěšně prodávají květiny také přes internet. Čtěte, jak se v oboru prosadit.

Miloš Winkler vlastní květinářství, které nese jeho příjmení, od roku 1994, o tři roky později začal květiny prodávat i přes internet. V online prodeji květin je v Česku průkopníkem. Kateřina Arnoldová převzala La Floristu v roce 2009 a navázala na tříletou historii firmy – ta ale nebyla v dobré kondici, takže i Kateřina v mnohém začínala vlastně od začátku. 

Po mateřské rovnýma nohama do byznysu

Kateřina Arnoldová se do podnikání pustila po mateřské. Květinářství La Florista, které sídlí v Praze v karlínském business centru Danube House, převzala po třech letech jeho existence od majitelky, která na mateřskou naopak odcházela. Předtím se Kateřina věnovala daním a během mateřské vystudovala vysokou školu zaměřenou na marketing. Na mateřské jsem si všechno srovnala a pak už se mi nechtělo zpátky do kanceláře s pevnou pracovní dobou. Chtěla jsem si čas organizovat sama, abych se také mohla věnovat rodině. Náhodou jsem zjistila, že je La Florista k převzetí a v roce 2009 jsem začala podnikat, vysvětluje mladá podnikatelka, jíž ke vstupu do podnikání stačila volná živnost. Byla doba krize a firma byla ve ztrátě – čekalo ji buď zavření, nebo musela dostat jinou tvář a nabrat druhý dech.

Kateřině se podařilo to druhé. Musela se ale všechno od píky naučit – jak funguje obchod, jak se naceňují květiny, po nocích se s katalogy učila latinské názvy květin, studovala sezonní dostupnost rostlin, aby věděla, kdy může jaké zboží nabídnout…, je to podle ní nekonečný proces učení se. Nikdy také nevedla svůj tým, učila se tedy i práci se zaměstnanci. Hned po dvou měsících po převzetí firmy jsem musela jednu zaměstnankyni vyhodit, to pro mne byla také nová zkušenost, vypočítává Kateřina a přiznává, že bez podpory manžela a bez rodinného zázemí by všechno zvládala mnohem hůř.

Především pak rozšířila portfolio služeb a začala hledat novou klientelu. Zaměřila jsem se na svatby a svatební průmysl vůbec. Oslovila jsem svatební agentury, udělala jsem reklamní kampaně, vypráví Kateřina – nyní podle ní u svateb nejlépe funguje doporučení. Nově také přepracovala e-shop. Vrátila se k firemní klientele, na níž sice původně firma mířila, ale během krize ji ztratila.

Podnikatel tělem, duší

Miloš Winkler začal podnikat hned v roce 1990, nejprve s průkazovými fotografiemi Polaroid. Následně se pustil do rychlého občerstvení. Když se v pražské ulici Na Poříčí chystal konkurz na pronájem nebytových prostor, přemýšlel, co by v obchodě mohl vytvořit. Pořád mě bavilo zkoušet něco nového a být v kontaktu se zákazníkem, říká totiž Miloš Winkler. Napadlo ho květinářství, které v okolí chybělo. A také, stejně jako Kateřina, začal studiem květin a konzultacemi s kamarádkou, zkušenou květinářkou. Konkurz vyhrál – Květinářství Winkler bylo na světě. Aby mohl investovat do rekonstrukce obchodu, který byl od 2. světové války zavřený, prodal svůj byt.

Funguje jedině internet

Znalost daňové problematiky a marketingu teď Kateřina ve svém podnikání dobře využije. A daňařina jí pomohla i v době, kdy firmu přebírala. Spolehlivého daňového poradce našla ve svém předchozím zaměstnavateli. Marketingem jsem se sice nikdy neživila, ale znalosti ze školy teď aplikuji na svou činnost. I když je to trochu pokus – omyl, usmívá se.

Když se ohlíží zpět, tvrdí, že se v mnohém poučila. Například uznává, že možná zbytečně zkoušela různé typy reklam, které jí nic nepřinesly a byly to zbytečně proinvestované peníze – v rádiu i v tisku nebo na veletrzích. Dnes bych v propagaci vyzvedla už jen internet a SEO. Vybrala jsem si dobrou firmu se skvělými lidmi, která vytvořila naše tři firemní weby a dělá nám i SEO. To je jediné, do čeho se opravdu vyplatí investovat. Teď chystáme další internetový projekt zaměřený na svatby a dekorace, tvrdí podnikatelka. Na rostoucí svatební segment se totiž chce zaměřit ještě víc. Čtěte také: Vizážistky Adéla a Simona: Uspěje ten, kdo usilovně pracuje a buduje si kontakty

Akvizici nových klientů se Kateřina musí věnovat kontinuálně. Stále se snažím získat například hotely a další firemní klientelu i svatební salony, popisuje svou strategii, kdy chce pro firmu zajistit stálé klienty. Není to však snadné, firmy opravdu v tomto směru v krizi seškrtaly své rozpočty. A konkurence je velká.

3 tipy přímo od profesionálů

Kateřina Arnoldová, La Florista


Autor: Ondřej Hošt / Iinfo

Co byste doporučila začátečníkovi v oboru?

Výběr kvalitních dodavatelů. Velkoobchodů je u nás několik a je třeba umět si vybrat kvalitní zboží. Také bych nešla do velkých úvěrů, pokud má podnikatel jiné možnosti, jak zajistit vstupní investici. Rozjezd květinářství je třeba minimálně půl roku dotovat. Záleží i na tom, kolik peněz chce podnikatel investovat do reklamy. Osobně jsem dlouho všechno, co společnost vydělala, zase do podnikání vracela – weby jsou nákladná záležitost, e-shop také. Nezadlužit se, je v dnešní době asi nejdůležitější doporučení. A klíčoví jsou i kvalitní zaměstnanci, se kterými se lidé setkají v prodejně.

Kdo nakupuje květiny přes e-shop?

Hodně jsou to lidé, kteří žijí v zahraničí. Jsou to Češi, ale žijí venku a posílají přes e-shop květiny po Česku. Třeba mamince k narozeninám. A jsou to i cizinci, kteří naopak žili v Česku a přesto, že už se vrátili domů, mají tu známé, kterým chtějí poslat květinu. Proto máme e-shop i v angličtině. Mimochodem v angličtině máme také svatební web, u nějž chystám i ruskou verzi – ruská klientela totiž roste geometrickou řadou. Polovina svateb, které za sezonu uděláme, je pro ruskou klientelu. Proto jsem si už během podnikání našla učitelku a naučila jsem se základy ruštiny. Ale zpět k e-shopu: Využívají ho často lidé, kteří platí přes internet kartou. U nás proběhne kartou 98 % plateb. Dobírku sice nabízíme, ale zákazníci ji vůbec nevyužívají, ani platbu převodem. Lidé totiž přes internet nakupují květiny impulsivně, na poslední chvíli, takže potřebují co nejrychlejší platební metodu. A frčí hlavně menší kytice za 500, 600 korun.

Flexibilita je tedy další váš tip?

Určitě. Je třeba reagovat na poptávku a učit se, co je potřeba. Pro mne to byl nejdřív katalog květin, pak ruština, potom to bude něco dalšího. Dokud mi učení ještě půjde. I kolem internetu jsem se musela hodně naučit – obsluhovat e-shop, proniknout do problematiky SEO. Naučila jsem se i některé grafické věci, abych nemusela kvůli každé drobnosti někomu volat. A snažím se také proniknout do práce s Facebookem, i když se k tomu musím trochu nutit.

Miloš Winkler, Květinářství Winkler

Jaké vlastnosti vám pomohly k úspěchu?

Cílevědomost a snaha dělat víc, než se po mně požaduje. Je důležité uvědomit si základní věci, které říkám jako hlavní zásady prodavačkám. Ptám se jich: Vy byste si tuhle kytku koupila? Byla byste ráda, kdyby se na vás takto prodavačka tvářila? Kdyby vás nepozdravila? Máme pro prodavačky určité zásady, které také vedou ke spokojenosti zákazníka. Jenom spokojený zákazník se totiž vrátí.

Další podnikatelské tipy od Miloše Winklera sledujte přímo ve videorozhovoru Michala Andery.

Základem jsou lidé

Pro Miloše Winklera jsou tu problémy od toho, aby se řešily a člověk se něco nového naučil. Jak ale říká, nejvíce se během svého podnikání vždy zklamal v lidech. Vybrat kvalitní personál, který bude mít zájem o zákazníka, byla desetiletá práce, přiznává. Jeho nároky na personál jsou totiž veliké, protože v centru jeho pozornosti stojí zákazník. Naučil jsem se lidi odhadnout už podle jejich životopisu. Potřebujeme lidi kreativní, máme náročné zákazníky a musíme jim nabídnout kvalitu, dodává s tím, že by se při podnikání obešel také bez náročné administrativy.

Protože sama není floristka, musí se Kateřina spolehnout na svůj tým. Jednu šikovnou floristku převzala spolu se společností a k dalším spolupracovníkům nyní hledá ještě posilu. Sunou nás dopředu hlavně svatby, které jsou v oboru vrcholem, k němuž se mohou floristé dostat a po němž schopní floristé touží. U svatební kytice mohou ukázat, co v nich je, objasňuje důvod, proč nemá o zájemce o volné místo nouzi. Věří, že najde někoho, kdo splní všechny její vysoké požadavky (mezi něž ideálně patří třeba i zkušenost ze zahraničí nebo absolvování zahraničních kurzů kvůli přehledu v oboru a dobré znalosti angličtiny), bude umět komunikovat s náročnou svatební klientelou a bude se v malém kolektivu La Floristy cítit dobře. Chci, aby lidé skvěle uměli svůj obor, a já jim zase poskytuji práci a zázemí, dodává.

Květiny online

Miloš Winkler, který dováží čerstvé květiny přímo z květinové burzy v Holandsku, byl jeden z prvních, kteří se prezentovali vlastními internetovými stránkami, a v roce 1997 byl také průkopníkem prodeje květin přes internet. Vždycky jsem měl rád nové technologie, říká zkušený podnikatel. Na internetu od začátku viděl perspektivu pro další rozvoj svého podnikání. I když zpočátku měl web návštěvnost třeba jen osm lidí za týden a lidé se jen chodili dívat. Dnes má e-shop desítky objednávek denně a svým zákazníkům garantuje doručení květin zakoupených přes net po Praze do 180 minut, po Česku během dne a kdekoliv v zahraničí do dvou dnů. U internetu ale pan Winkler neskončil. Vsadil také na aplikaci pro iPhone. Jsme jediní v republice, kteří podobnou aplikaci na nákup květin mají, podotýká hrdě. Vedle soukromých klientů má i klientelu korporátní, ze 100 zákazníků již má tak 90 stálých.

Květinářství Winkler nyní spravuje osm webů a chystá devátý. Osvědčila se mu jak optimalizace pro vyhledávače, tak systém Google AdWords nebo Seznam Sklik. Google AdWords nám denně přivedou stovky potenciálních zákazníků, uvádí pan Winkler. Internetový obchod dělá nyní 70 až 80 procent obratu firmy. Právě v neustálém zlepšování služeb pro zákazníky (jimž mimochodem nabízí i zelenou zákaznickou linku), nebo v inovaci webových stránek vidí Miloš Winkler další možnosti podnikatelského rozvoje a růstu.

E-shop s kyticemi, který funguje po Praze a přes síť spolehlivých partnerů po celé České republice, teď tvoří asi čtvrtinu všech aktivit La Floristy. Podobně je to s kamennou prodejnou. Zbytek zabírají svatby a firemní klientela. Základem pro spokojenost klientů je také čerstvé zboží. La Florista se zásobuje každý den květinami z pražských velkoobchodů.

Žádný požadavek nás nepřekvapí

Nejsme květinářství na zastávce tramvaje, takže k nám do kamenného obchodu chodí spíše stálá klientela z okolních firem. Nutí nás to držet vysokou laťku, protože své stálé zákazníky, kteří jsou hodně nároční a očekávají vysokou úroveň, nemůžeme zklamat, popisuje Kateřina. Jejím pravidlem je, že je třeba vyjít zákazníkům ve všem maximálně vstříc, i kdyby měli sebešílenější požadavek. Teď jsme třeba dostali požadavek, abychom zajistili kytici růží, vyfotili jí a dodali zároveň jako puzzle o tisíci dílkách. Zajistili jsme to, klient byl nadšený a myslím, že k nám příště přijde znovu, uzavírá Kateřina čerstvým příkladem netradiční objednávky.

I Miloš Winkler si rychle vzpomene na zajímavou příhodu se zákazníkem. Po sedm dní zákazník nakupoval květiny za 10 tisíc korun a osmý den k nim přibalil briliantový prsten. Žádal takto svou nastávající o ruku a dnes už od něj máme požadavek na kompletní velikou svatbu, uzavírá podnikatel, který se v „kytičkách“, jak sám říká, našel.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).