Majitel internetového obchodu by si měl otestovat nejen základní funkčnost a obsah, ale také SEO a webovou analytiku. Nedbalost se v tomto případě nevyplácí.
Na úvod je vhodné připomenout, že obchodník, který se rozhodne pro nový e-shop, by měl už při jeho objednávce vědět, co od něj očekává. Je důležité mít jasno v tom, které funkce jsou pro podnikatele podstatné a které by sice uvítal, ale bez kterých se případně obejde. Před samotnou objednávkou e-shopu by si měl člověk ověřit, že zvolené řešení splňuje jeho požadavky, a při testování se zaměřit právě na ty funkce, na kterých chce celý provoz postavit. Při výběru konkrétního řešení je poté vhodné se seznámit s funkcemi, které e-shop obsahuje už v základu, a pokud požadované funkce chybí, zjistit, zda je možné je doprogramovat na míru a v budoucnosti e-shop dále rozšiřovat,
říká Jana Zmrzlíková, obchodnice společnosti A-WebSys, která vyvíjí systém internetových obchodů ProEshop. Může se jednat o propojení s účetními systémy, synchronizace s dodavateli zboží, exporty dat pro marketingové účely, připravenost platformy na případnou expanzi do zahraničí a podobně.
Připomeňte si: 7 věcí, které (skoro) nic nestojí a díky nimž si zákazníci váš e-shop zamilují
Testování z pohledu správce
Další testování přichází po samotném nákupu a je pro úspěšné podnikání na poli e-commerce zcela zásadní. Checklist může obsahovat desítky bodů, je totiž potřeba zkontrolovat úplně vše. V základu je to jistě administrace celého řešení, tedy například vkládání nového obsahu a editace toho stávajícího. Před spuštěním e-shopu bychom si měli být jistí, že správně funguje řazení a filtrace produktů podle námi logicky nastavených parametrů. Jednotlivé zboží by se mělo zobrazovat ve správných kategoriích a musí fungovat vnitřní vyhledávání. Nepřesné výsledky interního fulltextu zákazníky odrazují a nejsou schopny jim pomoci ve chvíli, kdy hledají konkrétní zboží. Interní vyhledávání by mělo být rychlé a mít k dispozici našeptávač.
A následuje celá řada dalších věcí, které je potřeba otestovat. Z těch procesních jsou to například veškeré automatické e-maily, které chodí zákazníkům při objednávce či změně stavu objednávky. Internetový obchodník musí zkontrolovat, zda vůbec chodí a zda jejich obsah odpovídá skutečně tomu, co mají v daný moment sdělit. Občas se totiž při nepozorné přípravě automatických e-mailů může stát, že na jistý stav objednávky bude mít e-shop navázaný jiný a nevhodný automatický e-mail. Pak člověk v dobré víře, že klientovi oznamuje, že jeho objednávku vyexpedoval, posílá třeba zprávu o stornování objednávky.
Je také nutné zkontrolovat, jestli správně fungují všechny formuláře na stránkách. Musí být dobře a snadno vyplnitelné a podnikatel musí mít jistotu, že mu informace z nich budou doručeny. Důležité je zejména správné propsání objednávek do interních systémů. Z oblasti webové analytiky a PPC stojí za kontrolu jistě funkčnost XML feedů, pomocí kterých se nabízený sortiment dostává do zbožových srovnávačů, jako jsou Heureka nebo Zboží, nasazení měřících kódů pro PPC, remarketing a měření objednávek. Je vhodné nezapomenout ani na otestování propojení na služby třetích stran, zda je správně nasazený Google Analytics a e-shop tak bude moci sbírat správná data, zda má nasazené všechny konverzní kódy pro své kampaně,
připomíná Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Majitel nového e-shopu by zároveň měl zkontrolovat jeho dostupnost a přehlednost v mobilních zařízeních. I na nich by mělo být snadné a pohodlné uskutečnit objednávku v co nejkratším možném čase. Připomeňme, že celý obsah e-shopu by se měl načíst nejpozději do dvou vteřin, a to i na mobilních zařízeních a i při pomalém připojení k internetu. E-shop by proto měl být očištěn od nepodstatného balastu a být především funkčním řešením pro provedení nákupu.
V neposlední řadě je vhodné zkontrolovat propojení se skladem a účetním systémem, jestli se při exportu objednávek jednotlivým dopravcům generují i do jejich systémů správné částky, zda funguje zákaznická podpora, tedy například chatovací okno, ale také to, zda je na stránkách dohledatelná sekce s kontakty nebo s obchodními podmínkami i správné zobrazování oznámení o cookies.
K tématu dále čtěte: Registrovat se jako správce osobních údajů není povinné, ale určitě praktické
Testování z pohledu zákazníka
Z pohledu zákazníka je nejdůležitější průchod nákupním procesem. E-shopař by si měl sám projít celým procesem nákupu čistě z pohledu zákazníka a přesvědčit se, zda je srozumitelný a nákupní košík dobře nastavený. Někdy se mohou objevit chyby, které zákazníkovi nedovolí nákup dokončit,
upozorňuje Miroslav Uďan. Některé body jsou už popsány výše, vedle nich je nutné se zaměřit na zobrazení správných informací o cenách, dostupnosti a datu dodání.
Dále je to nastavení služeb, a to zejména funkčnost a dostupnost všech platebních metod a způsobů dopravy. Může se stát, že se při testování narazí na nesrovnalosti s nastavením doprav a plateb, kdy se například při volbě konkrétního dopravce nenabídne žádná platební metoda a zákazník pak nemá šanci posunout se o krok dál. Podnikatel musí zkontrolovat funkčnost platebních bran a také potvrzovací e-maily.
Na tomto místě je ještě vhodné připomenout, že co se týká nastavení košíku, ten by měl disponovat persistencí. To znamená, že by si měl pamatovat a udržet v sobě už jednou vložené zboží, které ještě nebylo zakoupeno, i poté, co zákazník stránku opustí a po čase se na ni zase vrátí. Pokud by vybrané zboží nebylo možné blokovat kvůli skladové dostupnosti, návštěvník e-shopu by na to měl být upozorněn. Nepodstatné není ani fungování tlačítek odkazujících na sociální sítě, možnosti komentářů a hodnocení.
Nejprve doporučuji zaměřit se na strukturu e-shopu. Uživatelům často nebývá jasná kategorizace produktů a neví kde určitý produkt hledat. A bez snadného nalezení produktu není co kupovat a nemá velký smysl vylepšovat další části e-shopu,
říká Jan Rudinský, Senior User Experience Researcher ze společnosti Dobrý web. Druhý častý problém podle něj bývá popis produktu. Ideální je nabídnout uživateli co nejvíce informací, kde ty nejdůležitější jsou viditelné na první pohled (obrázek, název, cena, hlavní parametry, dostupnost…). Detailní informace musí být snadno dostupné, byť se mohou nacházet na méně významné pozici na stránce. Špatným příkladem bývá časté skrývání detailů pod nabídkou souvisejících produktů, kam již uživatelé nepřejdou.
Toto je pouze malý výčet všech funkcionalit, který se bude lišit v závislosti na velikosti e-shopu a přáních jejich provozovatelů. Ať už ale člověk provozuje malý internetový obchod s několika desítkami nebo stovkami položek, nebo velkou nákupní galerii, důkladná analýza je před uvedením do provozu nutná pro oba dva. Není nic horšího, než když musí být špatně fungující e-shop po čase přenastavován, nebo dokonce zcela vypnut. Takové zkušenosti má třeba podnikatelka, o níž jsme psali v článku Když k podnikání motivuje batole. Malý syn dal firmě i jméno. Jaké mohou nastat problémy, to se zase dozvíte v textu Budete předělávat váš e-shop? Při špatném redesignu ztratíte až 30 % objednávek.
Internetový podnikatel by proto měl vždy dát přednost e-shopovým řešením, která nabízejí testovací verze. Jak takové testování probíhá, o tom více v příštím článku.