Velké emoce vzbudil na sociálních sítích článek 3 důvody, proč zapomenout na Facebook. Investujte peníze a čas jinam. Na článek reagoval i Honza Bartoš, odborník na tuto sociální síť, podle kterého nelze názor na Facebook až tolik striktně generalizovat.
Vy jste byl jedním z těch, kteří se na můj názorový článek ozvali. Prozraďte tedy našim čtenářům, v jakých případech o FB Pages uvažovat můžeme?
Facebook Page doporučuji klientům, pokud mají pro Facebook obsah a chtějí dělat na Facebooku marketing. Ale je nutné si uvědomit, že ne všechny obory (produkty) se pro Facebook hodí. Druhá věc je, že i když mám dobrý produkt nebo službu, neznamená to, že na Facebooku budu úspěšný.
Mohl byste zpřesnit konkrétní obory, u kterých je nutné/doporučené o existenci FB Pages uvažovat?
Nutné určitě ne. Ale jsou obory, pro které bych Facebook doporučil. Oborů je spousta, ale za mě jednoznačně: móda, restaurace (kluby), sportovní kluby, zajímavé služby. Ale to není jen o tom, jestli to je vhodné na Facebook. Prostě pokud máte dobrý produkt, který lidi zajímá, můžete využít pro propagaci a prodej Facebook.
A proč vlastně FB Pages a ne pouze reklama na Facebooku hlavně v případě, kdy přirozený organický dosah FB Pages klesá?
Ano, reklama na Facebooku bez stránky jde, ale jen do pravého panelu. Někomu to možná stačí, ale pak se připravíte o možnost využít celý potenciál, co Facebook nabízí.
Nevím, kde se vzal tento názor, že když organický dosah příspěvků klesá, tak se na Facebooku nevyplatí být. Podívejte se na to z druhé strany. Vytvoříte příspěvek (reklamu) a ten Facebook zadarmo ukáže několika lidem. No není to super? Kdo vám to dnes dá? I když jich je málo, je to přece víc, než když neuděláte nic.
Ano, Facebook snižuje organický dosah, ale pokud máte super produkt a umíte ho prodat, tak se může organicky (virálně) šířit. Pokud se příspěvek dobře organicky šíří a je úspěšný (plní cíle), je hloupost ho nepodpořit. Lidé pořád vymýšlí, co dělat, aby dostali něco zadarmo, ale tak to prostě nefunguje. Reklamu na Googlu nebo Seznamu taky nemáte zdarma.
Co tedy dělat pro to, aby můj byznys měl vůbec jakýkoli profit z mé aktivity na Facebooku? Vyplatí se zaplatit si dosah nějakého příspěvku na FB Pages?
Lidi si myslí, že založí Facebook stránku, hodí tam kde jakou věc, která je napadne, a lidi jim budou trhat ruce. Tak to ale nefunguje. Pokud chcete mít z Facebook aktivity zisk, je potřeba pro to něco udělat.
Určitě to není jen o tom napsat příspěvek, ale celkově Facebook začlenit do marketingového mixu. Brát Facebook jako distribuční a reklamní kanál a tak ho využívat. Facebook není spása, není to kouzelná věc, která vše vyřeší, je to jen nástroj. Pokud s ním umím, může mi hodně dát. Pokud neumím, bude mě něco stát.
Na otázku, jestli se vyplatí zaplatit dosah příspěvku, není univerzální odpověď. Dosah není všechno. Jde o to, komu chcete svoje sdělení ukázat a jaké máte cíle. Jednoduše řečeno: Pokud víte, co děláte, proč to děláte a co z toho získáte, v tom případě má smysl příspěvek podpořit. Ale použít jen tak tlačítko „podpořit příspěvek“ a čekat na zázrak většinou nefunguje.
Honza Bartoš pracuje jako specialista na Facebook marketing na volné noze. Klientům pomáhá na Facebooku s tvorbou strategie, správou reklamních kampaní a školí jednotlivce i firmy jak naplno využít Facebook pro své podnikání.
Na internetu se podnikatel může dočíst spoustu obecných rad, jak s příspěvky na Facebooku nakládat. To však úspěch zaručit nemusí. Je tedy lepší se obrátit na odborníka, než se spoléhat sám na sebe?
Za ty roky, co pracuji s Facebookem, vím, že obecné rady většinou nefungují. Pokud chcete web, jdete za programátorem, Chcete plakát, tak oslovíte grafika. Tak proč si lidi myslí, že Facebook zvládnou sami?
Že je to snadné, říká sice sám Facebook, občas i pošle newsletter, jak tato restaurace díky Facebooku zvýšila své zisky. Ale už se v tom newsletteru nepíše, že mají super produkt, že někdo tu kampaň musel vymyslet, udělal text, grafiku a dobře to prodal. Nenapíše, kolik s tím bylo práce.
Skutečnost je jiná. Určitě od toho nechci nikoho odradit nebo tvrdit, že je to jen pro pár „vyvolených“. Je to profese jako každá jiná. Je to snadné. Chcete profesionální výsledky, jděte za profesionálem.
Pokud na odborníka nemám dostatečný rozpočet, co byste doporučoval, jak postupovat? Sledovat například vytvořené stránky konkurence? Jak poznám, že mají úspěch? Respektive, kdy se inspirovat můžu a kdy ne?
Hodně číst a vzdělávat se. Problém je, že to není jen jeden obor. O tom, co vše by měl člověk umět, píše ostatně David Lörincz zde na Podnikatel.cz. A jako u všeho, člověk se učí chybami a své zkušenosti si někdy draze zaplatí. A věřte, že to sebere hodně času. Dnes si můžete za pár tisíc měsíčně najít freelancera, který vám s tím pomůže. Problém je spíš najít opravdu kvalitního.
Úspěch z Facebooku, pokud nejste správcem stránek a reklamního účtu, snadno nepoznáte. Vy vidíte jen like, sdílení a komenty, a to pro vyhodnocení úspěchu nestačí. Klientům doporučuji kouknout se na konkurenční stránky (průzkum trhu), které mají stejný nebo podobný produkt a stejnou cílovku. Na stránkách se dá vyčíst (podle like, sdílení a komentářů), na co lidi reagují a podle toho začít komunikovat. Ale to neznamená, že když to funguje jim, bude to fungovat i vám. Berte to jako inspiraci.
Jaký názor máte na to, že stále více lidí se od Facebooku odvrací a že jejich aktivita (vyjma Messengeru) klesá? Může to nějak ohrozit budování značky skrze tuto sociální síť?
Ano, je tam nějaký pokles, ale lidi používající Messenger se na Facebook stejně jednou za čas připojí. Uvědomte si, že Facebook je pořád obrovská masa lidí, na kterou se dá výborně cílit reklama. Zatím není nic, co by mohlo Facebook nějak výrazně ohrozit. Pokud budou lidi přestávat používat Facebook a přesunou se na Messenger, věřím, že Facebook vymyslí zase něco nového, jak jim doručit reklamu.
Uvědomte si, že značku přece nebudujete jen na Facebooku, ale celkově na celém trhu. Facebook je jen nástrojem a pomáhá vám s komunikací s vašimi zákazníky, fanoušky. Nikdy bych se při budování značky nespoléhal jen na Facebook.
Pokud vezmeme v potaz marketingový mix, jak do něj Facebook zařadit hlavně s ohledem na stále menší aktivitu uživatelů?
Facebook musí být součástí celého marketingu a být propojen i s dalšími aktivitami. Kdo vám nabízí Facebook jako „samostatnou“ část, je buď lhář, nebo idiot. Podle statistik aktivita uživatelů klesá, ale pořád je obrovská a dá se využít. A je to o vás. To, že ostatním klesá aktivita, neznamená, že musí i vám.
Děkuji za rozhovor