Zatím není stále jisté, zda budou muset OSVČ podávat od příštího roku přehledy pro Českou správu sociálního zabezpečení v elektronické podobě. Takřka stoprocentně se však na novinky musí připravit podnikatelé, kteří mají datové schránky. Podle novely daňového řádu budou totiž muset všichni podnikatelé, kteří mají zřízenou datovou schránku, činit podání vůči finančnímu úřadu pouze elektronicky. Ve sněmovně navíc leží další novela daňového řádu, která zavádí pokuty pro ty, kteří učiní podání jinak než elektronicky, ačkoli to měli za povinnost.
Máte datovou schránku? Tak ji budete muset používat
Na všechny podnikatele s datovou schránkou čeká od 1. ledna 2015 nová povinnost. Podle novely daňového řádu (§72 odst. 4 a navazujících §) bude od ledna platit, že pokud má daňový subjekt zřízenu datovou schránku, bude muset činit podání vůči finančnímu úřadu pouze elektronicky – datovou zprávou. Tato povinnost se týká přihlášky k registraci, oznámení o změně registračních údajů, řádného daňového přiznání a dodatečného daňového přiznání. Příslušná datová zpráva musí být ve správcem daně stanoveném formátu a struktuře a musí být odeslaná buď prostřednictvím datové schránky nebo s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky, anebo podepsaná uznávaným elektronickým podpisem. Kterýkoliv z těchto způsobů je přípustný,
upřesnila serveru Podnikatel.cz Petra Petlachová, mluvčí Generálního finančního ředitelství. Podrobnější informace k formátu a struktuře datové zprávy jsou dostupné na internetových stránkách finanční správy.
Čtěte více na Lupa.cz: Máte datovou schránku? Pak budete muset daně podávat už jen elektronicky
Jak doplnila serveru Podnikatel.cz Petra Petlachová, povinnost elektronického podání se nevztahuje na zaměstnance, kterým provede roční zúčtování daně zaměstnavatel a kteří si nebudou podávat sami daňové přiznání. Tato legislativní změna nenutí poplatníky, aby si zřizovali datové schránky. Změna se týká těch poplatníků, kteří už datovou schránku mají a od nového roku ji budou povinně využívat i pro komunikaci se správcem daně, jak už to koneckonců (zcela dobrovolně) celá řada majitelů datových schránek dělá dnes,
vysvětlila Petlachová.
Ještě než začne nová povinnost platit, je možné, že dojde k její drobné úpravě. Poslanecká sněmovna totiž aktuálně projednává daňový balíček, jehož součást tvoří i novela daňového řádu. Ta pozměňuje výše zmíněný § 72 odst. 4 daňového řádu v tom smyslu, že by se zúžil okruh povinných osob. Slovo „zřízenu“ (datovou schránku) má nahradit výraz „zpřístupněnu“, jelikož ne všichni, kdo mají datovou schránku zřízenu, ji mají i zpřístupněnu.
Za nesplnění elektronické komunikace 2000 Kč pokuty
Ta samá novela však přináší v souvislosti s elektronickým podáním i další novinky, které podnikatele zrovna nepotěší. Zavádí totiž sankce za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy. Pokud podnikatel učiní podání jinak než elektronicky, ačkoli tak měl udělat, vznikne mu automaticky pokuta ve výši 2000 korun za každé jednotlivé podání. Až na 50 tisíc korun se může tato sankce zvýšit, pokud nesplněním povinnosti učinit podání elektronicky podnikatel závažně ztěžuje správu daní. Důvodem pro zavedení sankce je nedostatečná motivace k dodržování povinné formy podání, která se v aplikační praxi projevuje významným nárůstem vad podání spočívajících v nedodržení jeho formy,
píše se v důvodové zprávě.
Čtěte také: Babiš chce zdesetinásobit pokuty pro ty, kteří nesplní povinnosti vůči berňáku
Povinná elektronická komunikace s ČSSZ se má zrušit
Daňový balíček obsahuje i další novinky, které se týkají elektronické komunikace. Na konci letošního roku má skončit výjimka pro podnikatele ohledně povinné elektronické komunikace s ČSSZ. Příslušný daňový balíček ale navrhuje povinná elektronická podání pro ČSSZ zrušit a ponechat elektronickou komunikaci jako fakultativní. Způsob komunikace s klienty musí být zajištěn tak, aby mohli elektronické podávání řešit jednoduchým a uživatelsky přívětivým způsobem, aby většina z nich sama projevila zájem o tento způsob podání,
uvádí se v důvodové zprávě.
V zákoně se proto navrhuje rozšíření stávajících způsobů kvalifikovaného elektronického podání o další způsob prostřednictvím uživatelského účtu v portálu ČSSZ. K identifikaci a ztotožnění uživatele (podávajícího) by se využívaly přihlašovací údaje k ovládání uživatelského účtu. Přihlašovací údaje budou jedinečné a přístup bude podávajícímu umožněn pouze tehdy, dojde-li k jednoznačnému ztotožnění klienta na základě údajů uvedených v portálu, které byly převzaty z registračního formuláře, a poskytnutých přístupových údajů k uživatelskému účtu, které uživatel převzal osobně do vlastních rukou. Tedy podobný systém, jakým v současnosti umožňují elektronická podání zdravotní pojišťovny.
Čtěte také: Povinná elektronická komunikace s ČSSZ skončí pro podnikatele dříve, než začala
Zrušení povinnosti komunikovat elektronicky podporují i zástupci podnikatelů. Podle Karla Havlíčka, šéfa Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, nesmí být elektronická forma komunikace hrozbou, ale účinným pomocníkem pro všechny strany. Havlíček proto i odmítá plány ministerstva financí, které by rádo zavedlo v blízké době datové schránky povinně pro všechny podnikatele, tedy i pro OSVČ. Z našeho pohledu je to věc, která nás nemine, spíše bych se ale přimlouval k postupnému zavedení, v tuto chvíli je stále několik tisíc podnikatelů, kteří by to jak z pohledu vybavení hardwarového či softwarového nezvládli. Doporučujeme dát náběhovou křivku alespoň 3–5 let,
uzavřel Havlíček.