Dobrý den,
Jsem jen obyčejný člověk žijící v této republice, nejsem na to odborník, ale vidím to trochu jinak.
Jestli to spíše nebude kombinací následujících věcí:
* Stávající společnost je nastavená (zákony a vyhlášky), že bez maturity nejste nic. Velké překážky v podnikání - všude po vás chtějí alespoň maturitu na každý štěk. Rodiče to víme a tak nechceme děti dávat na učňáky - tlačíme je alespoň na střední. Že to není obecně dobré víme, ale ono to jinak nejde.
* Manuální práce je málo placená. Zedník pokud není soukromník si moc nevydělá a je odsouzen k živoření. Sice vyučených je nedostatek, ale stále jsou dostupní Ukrajinci, takže cena práce je stále nízko. A když se člověk uděla OSVČkem, tak s pouhým výučákem má problémy. Nemluvě o tom, že být OSVČ znamená umět mnohonásobně více z různějších oborů než učňák učí a na člověku pak visí velká zodpovědnost a rizika. To také není pro každého.
* V důsledku toho na učňácích z velké míry končí odpad. Šikana se kterou si ani učitelé nevědi rady, alkoholismus a fet některých žáků, záškoláctví, lenost -> nevhodné prostředí dát tam své dítko na kterém mi alespoň trošku záleží. Učitelé se mohou snažit sebevíc, ale s tím materiálem co tam mají toho moc nenadělají. A vyházet je také nesmí, jinak by letěl učitel protože by musel vyházet skoro celou třídu a zbyly by mu tam tak dva učni v ročníku = likvidace školy pro nedostatek žáků.
Takže paradoxně dnes manuální OSVČka se z velké míry rekrutují z formálních středoškoláků a bakalářů (mnohé střední školy jsou spíše na úrovni učňáků před dvaceti lety a bakaláři na úrovni středoškoláků), kteří si nějakým způsobem doplní praxi. Ať už formálně rekvalifikacema či víkendovýma soukromýma školama, nebo nadivoko metodou pokus omyl. Takže není divu že řemeslníků je málo.
A kdo něco umí, tak se kouká chytit alepoň na chvíli v Německu nebo Rakousku u nějaké firmy - tam vydělávat za jejich v podstatě minimální plat v oboru a zde mít rodinu a žít za české náklady.
Druhá strana mince je, že mnozí manuálně pracující mají problémy se spolehlivostí a pečlivostí. Těžko jako firma budete ochotni dávat vyšší plat dělníkům když víte, že čistě statisticky mají podezřele vysokou nemocnost, případně občas jsou pod vlivem - ale nemůžete dávat každému dýchnout a líznout každý den na bráně, jednak peníze, čas, práva a co potom když třetinu lidí vyhodíte během týdne za prokázané drogy a chlast, to také můžete firmu zabalit. Tak se také nepředáte, obzvláště když jsou tu náklady na které si daný musí vydělat protože je zaměstnanec který má práva, ale jinak je mu to někde - náhrada mzdy za prvních 14 dní nemoci, dovolená, svátky, osobní ochranné pomůcky a oblečení, ztracené a zničené vybavení, zmetky "bez viníka", odstupné při rozvázačce, ochranné lhůty, nedejbože odbory a odboráři... Větší firmy (stavební obzvláště) pak zcela rezignovali na skutečnou kvalitu zaměstnanců (papíry na kdejaký prd podepsané být musí!) a jejich ohodnocení, prostě berou za pakatel koho seženou a točí lidi. Oblíbené jsou agenturní lopaty a nájemná OSVČka s Ukrajincema a Rumunama. Kvalita a spolehlivost je stejně mizerná, ale náklady se alepoň daří držet dole a není problém je vyhodit když cokoli.
A lidi to víme, alespoň částečně a prostě děti na učňák nedáme i když také víme že to je špatně a vlastně degradujeme školství, tituly a za chvíli opravdu i uklízečka záchodů bude potřebovat minimálně bakaláře...
Pokud jde o školství, tak problém je hlavně v množství volných židlí na středních školách, které se doobsadí těmi, u kterých je od počátku jasné, že skončí v průběhu studia a nebo maturitu nezvládnou. Podobné je to bohužel i u bakalářských oborů. Jenže...Stavy na SŠ a OU jdou regulovat. U VŠ je to problém, protože by se jednalo o zásah do nezávislosti vysokého školství a tak jsme už jako na Západě, kdy se otevírají obory, jejichž absolventi najdou uplatnění max. v neziskových organizacích, či jako "odborníci na vše" šířící svá moudra na netu.
Největší problém je v tom, že dneska se na střední školu dostane každý, kdo zrovna nepropadá - tedy i žáci, kteří mají na vysvědčení i 5 čtverek - to už nelze omluvit "zaměřeností" žáka k humanitním nebo přírodovědným oborům - kdysi se na to stejně ohled nebral, ledaže by žák prokázal mimořádné výsledky třeba v příslušných olympiádách.
Požadavek maturity pomalu i na čištění záchodů, je nešťastná snaha prezentovat nás jako "vzdělanou a vyspělou společnost" a výsledek? Skvost! Od revoluce se vyrojilo neuvěřitelné množství vysokých škol, nad jejichž studijními obory zůstává kolikrát rozum stát - v praxi naprosto nepoužitelné, ale mají vš! A není to jen bakalářské studium (což je v podstatě sociální program) ale i magisterské, a to je větší problém. Člověk by očekával aspoň nějaké znalosti, přinejmenším schopnost se dále sám vzdělávat - jenže to je ve většině případů utopie. A tak máme spoustu "vysokoškoláků", kteří neovládají pořádně ani učivo základní školy...a použitelní nejsou ani ke kopání kanálů, protože na to zas nemají kondici...
Dobrý den,
pořád hodnotíme minulý režim, ale za třicet let se povedlo v této společnosti to co se nepovedlo komunistům za čtyřicet let.
Rozložit a zdegradovat školství.
V minulé době bylo správně nastavené síto a podle výsledků na základní škole byly děti směrovány na gymnázium, střední školu nebo učňák.
Co je to 253 zedníků??? (Děkuji kluci)