Konkurenční boj je obrovský. Ten, kdo se chce prosadit, musí nad ostatními vynikat nejen kvalitou služeb či nabízeného zboží, ale současně musí být mezi ostatními na první pohled vidět. Naučte se proto ke zviditelnění používat firemní vozy. Beztak je potřebujete a investujete do nich, tak proč nevyužít další z jejich vlastností a neudělat z nich pojízdnou reklamu, která se dostane přímo mezi potenciální klienty. Toto řešení se jmenuje polep auta. Správně zvolený reklamní návrh a kvalitní polep přinese vaší firmě už během jednoho roku tisíce korun a další ušetříte za drahé propagační materiály, za platby v internetových vyhledávačích. Nápaditě provedený reklamní polep na autě vám může přivést nové zákazníky, zvýšit hodnotu vašich objednávek a vaše firma získá novou image,
říká Markéta Pazderová, grafička olomoucké společnosti ARES CZ.
Polepování firemních automobilů má hned několik výhod. Například chrání lak vozu. Tou největší přidanou hodnotou je ale propagace. Je zbytečné platit za klasické outdoorové reklamní kampaně, když vy sami nebo vaši pracovníci den co den vyjíždíte za klienty firemním vozem a ten se tak může stát tím nejlepším billboardem nebo vývěsní plochou. Budete nad ním mít neustále kontrolu, do reklamy investujete jen jednou a především s ní budete moci libovolně pohybovat. Firemní vůz totiž obvykle nestojí celé dny v garáži, ale pohybuje se po okolí a dostává se do zorného úhlu ostatních.
V jednoduchosti je krása i funkčnost
Při volbě typu polepu je nutné rozmyslet, co od něho očekáváte. Jestliže má být účinným reklamním prostředkem, tak jednoznačnou volbou je takzvaný celopolep vozu, tedy kompletní a maximální využití celé plochy. Potom už záleží na schopnostech grafika. Pokud se zvolí zajímavá grafika, tak automobil může hodně zaujmout a může být dost nápadný. Nejvíce se však poslední dobou polepují zadní okna aut. Ta nejvíce vidí řidiči jedoucí za polepeným vozidlem, a proto je tato reklama také oblíbená. Oproti celopolepu navíc vyjde na pár korun,
uvádí Jan Zábrodský ze společnosti BONA MEDIA. Efekt polepu je zcela závislý na dobrém nápadu a zpracování. Automobily jsou totiž poměrně specifické reklamní prostředky a grafik musí mít cit a především zkušenosti. Řada polepů firemních aut jen nudně oznamuje, co firma nabízí. Auto ale musí vzbudit pozornost, zaujmout, přesvědčit a přinutit k pozornosti a objednávce,
upozorňuje Markéta Pazderová. Svoji jistou účinnost ale samozřejmě mají i částečné polepy aut, ať už jsou jen v textové či jiné podobě.
V zásadě lze reklamní polepy rozdělit na dvě kategorie. První a mnohem starší je vyřezání grafiky na plotru z barevných fólií. Dnes je tato technologie nenahraditelná u manažerských polepů, kdy se auta označují jen logem nebo decentní grafikou. Tam, kde se automobil využívá jako nejlevnější reklamní nosič, se nápadům meze nekladou. Plnobarevná grafika nebo fotografie se vytiskne na speciální vinylovou fólii, kterou lze tvarovat podle prolisů karoserie. Tiskový materiál se navíc laminuje, čímž se zvyšuje jeho životnost a také to usnadňuje práci, až dojde na odstraňování fólie,
říká Jan Krajdl jednatel reklamní agentury a grafického studia CRESPO. Grafika je hitem a skýtá nepřeberné množství možností. I tady ale znamená, že méně je více. Při zadávání zakázky je nutné myslet na to, že auto se bude po obci pohybovat rychlostí až 50 kilometrů v hodině, mimo obec pak ještě mnohem rychleji, a tak musí být zvolen motiv, který bude i při vyšších rychlostech snadno čitelný. Inspirací mohou být už zmíněné billboardy. Ty jsou zpracovány tak, aby na nich nic důležitého nepřehlédl ani řidič jedoucí po dálnici rychlostí 130 kilometrů v hodině.
S návrhem samozřejmě pomůže každá firma, která se polepům vozů věnuje. Kromě návrhu umí auto zaměřit, udělat vizualizaci a následně polep realizovat. Je důležité, aby se na grafickém návrhu podílel jak grafik, tak i člověk, který bude auto polepovat. Předejde se tak problémům, které se můžou objevit, až když je auto třeba už z poloviny nalepené. Typicky třeba nevhodně umístěné logo v místě, kde lze předpokládat vytažení fólie přes oblý tvar karoserie. Také je potřeba mít představu o lištách, spoilerech a podobných prvcích, které může grafik lehce opomenout,
přidává své zkušenosti z praxe Jan Krajdl. Při hledání firmy pro polep svého vozu se proto na toto zeptejte.
Fólií se nebojte, ty kvalitní lak nepoškodí
Doby, kdy se polep vozů stával spíše špatnou vizitkou, jsou ty tam. Dnes už žádná odchlípnutá písmenka a u nich držící se prach nehrozí. Moderní fólie jsou víceméně bezproblémové a při dobré péči, kterou sami o sobě vlastně ani nepotřebují, vydrží mnoho let. Rozhodující je samozřejmě kvalita materiálu, na kterém je polep zrealizován, a také kvalita provedení polepu. Když zvolíte odpovídající fólie používané pro wrapping a práci provedete kvalitně, tak se všem problémům můžete vyvarovat. Je ale potřeba počítat s dalšími faktory, třeba tvarem auta, různými prolisy a podobně. To vše se musí brát v úvahu a čas od času zkontrolovat kvalitu uchycení fólie,
radí Petr Josef, jednatel společnosti STUDIO METROPOLIS. Při zjištění sebemenšího poškození nebo odloupnutí je důležité ozvat se firmě, která polep vytvořila. Občas se v některém místě fólie zvedne od podkladu, což není tragédie, pokud se na to přijde včas. Pakliže zadavatel otálí a přijde až za půl roku s tím, že se mu nějaké místo poškodilo a defekt se zvětšuje, bývá již většinou pozdě na nějaké elegantní a nenápadné řešení. Není proto výjimkou, že si dodavatelé v záručních podmínkách vyhrazují možnost pravidelné kontroly polepu,
doplňuje Jan Krajdl. Kvalitní fólie od značkových výrobců mají garantovanou životnost od 3 do 7 let.
Co se týče péče, je dobré polepy zbytečně neumývat v myčce, protože kartáče je mohou poškodit nebo odřít. Doporučuje se proto ruční mytí. Měsíc po realizaci by se auto nemělo mýt vůbec. Lepidlo potřebuje svůj čas. Ruční mytí vozu samozřejmě není podmínkou, ale vždy je šetrnější, a to i k autům bez polepu,
dodává Petr Josef. Polepená auta není vhodné voskovat ani čistit benzínem, ředidlem a dalšími podobnými látkami. Zapomenout byste měli i na vysokotlaké mytí WAPkami, při kterém hrozí mechanické poškození polepu. Dále je vhodné neparkovat dlouhodobě na přímém slunci, protože karoserie se na slunci hodně zahřívá a tím pádem se i folie může přehřívat a mírně se smrštit.
Mohlo by vás zajímat: Když vsadíte na originalitu, může vzhled pracovat pro vás
Ptejte se, zda lak polep nebude odpuzovat
Důležitým faktorem při výběru polepu je jeho odstranitelnost. Snadná aplikace i odnětí fólie může ovlivnit její celkovou cenu, ale zde se nevyplácí šetřit. Dnešní materiály umožňují sundat fólii zcela bez poškození laku. Je ale nutné počítat s tím, že lak automobilu je pod polepy chráněn, a proto se může stát, že okolí bude o něco více zničeno a po odstranění polepů pak mohou zůstat na autě různě barevná a lesklá místa. Pokud máte například základní červenou barvu auta, je šance vyblednutí vyšší než u bílých aut nebo aut s metalickým lakem, kde je krom barvy ještě metalická vrstva, která lak více chrání,
upozorňuje Jan Zábrodský. Vybírejte takové fólie, které jsou určeny na automobily. Mají speciálně vyvinutá lepidla, která lak nepoškozují. A například nelaminovanou fólii budete už po roce z auta trhat po centimetrech. Bude to stát nejen čas, ale i peníze, protože lak se určitě poškodí.
Důležité je nechat lak pořádně vytvrdnout. V žádném případě není možné polepovat nové auto. Fólie je možné aplikovat až po šesti měsících od doby, co auto vyjde z výrobní linky nebo lakovny. Na závěr je nutné dodat, že stejně jako fólie se vyvíjí i materiály a laky karoserií. Například takový nanolak, který odpuzuje špínu, odpuzuje také fólie. Zvlášť při výběru nového vozu byste proto měli mít dopředu rozmyšleno, zda ho budete chtít polepovat a zeptat se v autosalonu, zda na konkrétním typu laku fólie drží. Stejně tak je důležité informovat se o přístupu autosalonu k polepu jako takovému. Jsou i takové, které polepům nejsou nakloněny a omezují například záruku na lak.
Investice do polepu se vyplatí. Musíte ale počítat s tím, že o auto na několik hodin i dnů přijdete. Polepené auto musí pro dosažení maximální přilnavosti lepidla zůstat 48 hodin ve vyhřívané garáži, v létě minimálně 24 hodin. Přesný čas závisí na složitosti polepu. Pokud klient nemá vlastní garáž, nabízíme mu možnost nechat auto u nás,
říká Markéta Pazderová z ARES CZ. Zbytečný spěch jde i v tomto případě na úkor kvality. Vždy je proto lepší druhý den po převzetí polepeného auta ani neplánovat žádné delší jízdy. Jestliže se bavíme o celopolepu auta, tak optimální čas na realizaci celopolepu včetně přistavení a odevzdání jsou tři pracovní dny. Naopak zadní okno z průhledné dírkované folie bude polepené do 60 až 90 minut, jednoduché firemní logo na předních dveřích máte nalepeno za 20 minut.