Součástí dovolenkové sezóny jsou fotky pláží s hromadami plastů. Zároveň se objevují podniky, které se vzdaly brček a zvýhodňují zákazníky s vlastními hrnečky.
Vlastní hrnek odměněný slevou
V BirdSong Coffee prodávají pralesní kávu a ekologičnost i udržitelnost mají zakomponovanou v základech svého byznysu. Podporují bezobalový prodej, používají ekologické sáčky na kávu, kompostují lógr, zboží z e-shopu putuje k zákazníkům v již jednou použitých krabicích. Kdo si přinese vlastní hrníček a tím ušetří jednorázový kelímek, dostane na kávu slevu. Když už kelímky, tak máme alespoň kompostovatelné, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. A také nám je ke kompostování mohou zákazníci vrátit,
říká spolumajitelka podniku Linda Siedemová, do jejíhož podnikání server Podnikatel.cz nahlédl v článku Tohle je espresso bar, ve kterém se vaří pralesní káva. V čem je jiná?
Pražírna a kavárna mamacoffee má zase svou osvětovou kampaň Odpovědně. Ve svém ekologickém přístupu se zaměřují mimo jiné na logistiku, spotřebu energií, výběr využívaných surovin nebo recyklaci a kompostování. A také na obaly. Brčka zrušili (na vyžádání je může dostat ten, kdo brčkem pije například ze zdravotních důvodů) a jednorázové kelímky omezují motivací zákazníků, aby si nosili na kávu vlastní hrnečky, a to i poskytnutím pětikorunové slevy na konkrétní nápoj.
Téma udržitelnosti, včetně minimalizace odpadů, a to nejen těch plastových, proniká i do cateringu a do firem, které jsou v tomto byznysu aktivní. Příkladem je Zátiší Group, kde se snaží minimalizovat a třídit odpady nebo používat kompostovatelné a recyklovatelné nádobí. A také motivují klienty k tomu, aby optimalizovali objednávky jídla a co nejméně se tak toho vyhodilo do popelnice. Čelí tak další aktuální výzvě, kterou je plýtvání jídlem.
Bez brček dobrovolně, brzy možná povinně
Pražské Bio Oko postovalo v červnu na svém facebookovém profilu zprávu o tom, že ruší brčka a v tamním baru je už zákazníci do nápojů nedostanou. Neděláme to kvůli očekávaným nařízením, ale protože si myslíme, že je to správné,
tvrdí. Připomínají, že je to pár měsíců, co se vzdali jednorázových kelímků. A nakonec se divili, proč to neudělali dřív. Takže až u nás budete příště pít sodovku nebo si dávat nějaký drink, bude to už bez zbytečného plastu,
dodávají provozovatelé ve svém hlášení.
Evropská komise v květnu informovala o chystaných nových pravidlech platných v Evropské unii, která jsou zaměřena právě na plasty na jedno použití a jejich cílem je omezit množství odpadů v mořích.
Nová pravidla se týkají deseti druhů jednorázových plastových výrobků (například brček, příborů, talířů, plastových vatových tyčinek apod.) a také ztracených a opuštěných lovných zařízení. Jde právě o odpady, které podle Komise nejčastěji končí v evropských mořích a na plážích. Pokud existuje dostupná a cenově přijatelná alternativa, bude jejich prodej dokonce zakázán. Na členských státech pak je, aby našly svou vlastní cestu, jak omezit používání nápojových kelímků nebo nádob na potraviny. A jde také o to, aby se výrobci podíleli na nákladech spojených s odpady a zajistili sběr 90 procent jednorázových plastových lahví od nápojů. Komise vyzvala ostatní unijní orgány, aby se tématem zabývaly prioritně a dospěly k hmatatelným výsledkům do voleb v květnu 2019.
Raději sklenice a doplnitelné cukřenky
S iniciativou proti jednorázovému nádobí však přišlo již i Ministerstvo životního prostředí ČR ve svém projektu Dost bylo plastu. Jde na to cestou dobrovolných dohod s restauracemi, občerstveními, kavárnami či fast foody, které se k omezování jednorázových plastů rozhodnou. A to tak, aby to zákazníky nakonec nestálo peníze navíc. Cestou může být třeba sleva pro zákazníky, kteří si koupí nápoj s sebou do vlastního hrnku, omezení brček nebo možnost servírovat jídlo místo plastu zase na normálním nádobí, které může být pro jistotu zálohované.
Plasty se recyklují minimálně
Na omezení jednorázového odpadu se letos zaměřil také Den Země, slavený 22. dubna.
Podle informací organizace Greenpeace
- se přes 90 procent plastového odpadu vůbec nerecykluje
- a každou minutu se do oceánů dostane tolik plastu, že by naplnily jedno nákladní auto.
Společnosti Bageterie Boulevard, Benzina, CrossCafe, České dráhy, Dudes & Barbies, Leo Express a UGO jako první dohodu podepsaly. Třeba UGO se mimo jiné zavázalo využívat skleněné sklenice na Salateriích místo plastových kelímků nebo nahradit část plastových misek ke konzumaci na místě za neplastové řešení.
Dohoda s CrossCafe zase obsahuje například závazek vyměnit některé jednorázové nádobí za skleněné či porcelánové, pokud host konzumuje uvnitř kavárny. Anebo místo balených cukrů používat opakovaně naplnitelné dávkovací cukřenky.
Dohody tak vlastně mohou sloužit jako inspirace pro ostatní, kudy se lze v uvažování o drobných i větších změnách (nejen v nakládání s plasty, ale s jednorázovými obaly celkově) ubírat.
Bez obalu nebo systém záloh
Ostatně i samotný rozvoj bezobalového podnikání svědčí o tom, že se z tématu, jak minimalizovat plast i jiné odpady, které v obrovském množství končí v koši, stává nejen spotřebitelské téma, ale také podnikatelská příležitost. Podívejte se na galerii, jak se jí chopili ve zlínském Bezobaláči:
Jsou také produkty, které se bez obalu obejdou těžko, třeba takový hummus. V I love Hummus ho sice balí do plastových krabiček, ale alespoň motivují své zákazníky, aby je rovnou neodhodili do koše. Ale využili je po vymytí třeba v domácí dílně jako praktickou a uzavíratelnou krabičku na šroubky. O jejich podnikání čtěte více v článku Zachutnal jim hummus, tak ho začali vyrábět. Inspiraci našli na cestách.
Inspirace ze zahraničí stojí i za projektem Půjčte si kelímek, který se úspěšně rozjíždí z Olomouce, z Kafé Kodó, Naše Café a Café La Fée. Jedná se o systém zálohovaných kelímků na kávu. Zákazníci mohou kelímek využívat v místech, která se do systému zapojí a v kterémkoliv z těchto míst ho vrátit. Tam ho umyjí a vrátí do oběhu. Partnera našli v německém systému CupForCup. A další zájemci se do systému přidávají.