Kdy objednat vánoční dárky? E-shopy jsou připraveny na nápor i opozdilce

10. 11. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
E-shopy nyní čeká vrchol jejich sezóny. Jsou na něj připraveny? Mají dostatek personálu? A jaká dodržují speciální opatření?

Už na jaře se internetovým obchodům velmi dařilo, protože byly po dlouhou dobu hlavním prodejním kanálem pro veškeré zboží. Například v oblasti potravin, drogistického zboží nebo léků došlo k razantnímu nárůstu prodejů. Ty budou nyní s blížícími se vánočními svátky opět pokračovat a e-shopy se proto musí dobře připravit. 

Co se dozvíte v článku
  1. Vzestup prodejů je znatelný
  2. E-shopy se připravují s předstihem
  3. O brigády je velký zájem
  4. E-shopy myslí i na opozdilce
  5. Podívejte se, jak můžete vyřešit Vánoce v jednom e-shopu:
  6. Záleží hlavně na bezpečnosti

Vzestup prodejů je znatelný

E-shopy obecně pociťují větší zájem zákazníků o online prodej, než bylo obvyklé v minulých letech. Podle Pavlíny TauchmanovéONLINESHOP.cz je už nyní znatelný vzestup prodejů, ale je to ovlivněno současnou situací, kdy je většina obchodů zavřená a zákazníci nemají jinou možnost než nákupy vyřídit právě na e-shopu. V Notino.cz s ohledem na vánoční sezónu pozorují zvyšující se poptávku již od začátku listopadu. Největší nápor pak očekáváme během Black Friday – v minulém roce jsme jenom v tento den odbavili přes 100 000 balíků. A letos odhadujeme dokonce až 150 000 balíků v jediný den, upřesňuje Radek Ondrášík, marketing director v Notinu.

V CZC.cz byli v odhadech předvánočních prodejů letos opatrní, protože i když se dalo očekávat, že se část nákupů přesune na internet, podle jejich průzkumu až polovina zákazníků plánovala za vánoční nákupy elektroniky utratit méně peněz než v minulých letech. V posledních dvou týdnech ale prodeje velmi rychle rostou, minulý týden byl meziroční nárůst 83 %. Vypadá to tedy, že vánoční nákupy se letos opravdu budou odehrávat hlavně v online prostředí. Záleží ovšem ještě na tom, kdy a v jakém režimu se znovu otevřou kamenné prodejny, popisuje Tomáš Pilský, obchodní ředitel CZC.cz

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

E-shopy se připravují s předstihem

Internetové obchody se na vrchol sezóny musí připravovat s dostatečným předstihem. Odborníci také, než vše vypukne, doporučují rekapitulovat problémy a nevyužité příležitosti z loňského roku. Při takovém vzpomínání jim mohou pomoci recenze z daného období na Heureka.cz a Zboží.cz, případně Firmy.cz nebo Google firmách. V ONLINESHOP.cz došlo k navýšení počtu pracovníků v expedici a také navýšili kapacity skladů. Všichni napříč odděleními aktuálně pracujeme s maximálním nasazením, doplňuje Pavlína Tauchmanová. 

V Notinu se na vánoční sezónu připravují od konce léta a kromě posílení personálu zvyšovali skladové zásoby. V našich skladech je nyní připraveno zboží v hodnotě přesahující 5 000 000 000 Kč, které je připravené k okamžitému odeslání. Takže ano, v Notinu jsme na Vánoce nachystaní, dodává Radek Ondrášík. V CZC.cz zatím nezaznamenali ani více stížností ze strany zákazníků, ani velké problémy s doručováním ze strany dopravců. Ti však mají z důvodu uzavření některých kamenných prodejen k doručení větší objemy zásilek, než se očekávalo, takže situace před Vánoci může být horší. V případě problémů u některého z dopravců jsme připraveni přesunout zásilky k těm spolehlivějším, aby naši zákazníci dostali zboží ve slíbeném termínu. Kromě toho nabízíme osobní odběr na některé z našich poboček do jednoho dne, kde nejsme závislí na externích dopravcích, popisuje Tomáš Pilský. 

O brigády je velký zájem

Námi oslovené internetové obchody se připravovaly především posílením personálu. Navýšili jsme počet zaměstnanců ve skladech, posilujeme zákaznické centrum. na vánoční období se připravujeme vždy s předstihem a vzhledem k současné situaci jsem museli některá oddělení posílit ještě více, uvádí Jiří Pavlík, majitel společnosti TIPA.EU. V Notino.cz také navyšovali počet zaměstnanců na zákaznickém centru i v logistice, kde mají nyní dva tisíce pracovníků připravených postarat se o vánoční objednávky. 

V CZC.cz nyní probíhají poslední nábory a personálně tak posilují o více než 100 %. Do skladů ONLINESHOP.CZ přibrali sezónní brigádníky. Co se týče dostupných pracovních sil, dovolujeme si tvrdit, že zaměstnanců máme aktuálně dostatek. S čímž se pojí také enormní zájem uchazečů o sezónní brigádu právě u nás na skladě, shrnuje Pavlína Tauchmanová.

E-shopy myslí i na opozdilce

Každý rok je určeno datum pro poslední bezpečné objednání dárků z e-shopu tak, aby dorazily do Štědrého dne. Toto datum se pohybuje okolo půlky prosince a loni se jednalo o 18. prosinec. To ale za předpokladu, že veškeré podmínky pro dodání budou optimální a nenaruší je například počasí. Osobní odběry pak budou v některých případech možné až prakticky do poslední chvíle, dodal Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komunikaci

Podle Jiřího Pavlíka bude při současných podmínkách jistý termín 16. prosince, ale vše bude záležet na tom, jak se bude nadále vyvíjet situace nejen v naší zemi. Jiří Pilský zdůrazňuje, že platí, že čím dříve zákazníci dárky objednají, tím lépe. Naprosto nejpozději doporučuje objednat zboží o víkendu do neděle 20. 12. a v tomto případě zvolit raději osobní odběr. Podle Pavlíny Tauchmanové bude nejzazší datum nákupu směřovat k 21. 12. 2020, a to u výrobků, které budou mít skladem a ihned k odeslání. Naši zákazníci však mohou využít osobních odběrů na našich výdejnách, kdy je možné zboží skladem vyzvednout téměř okamžitě až do 23. 12. 2020, upřesňuje.

V Notino stejně jako loni plánují zákazníkům garantovat včasné doručení do Vánoc při objednání do 22. prosince, a při objednání na prodejnu dokonce do 23. prosince. Celkově ale jistě můžeme letos očekávat velký nápor na dopravce, s ohledem na epidemiologický vývoj a očekávaný přesun zákazníků z kamenných prodejen do e-commerce. Dopravci mají situaci navíc ztíženou i díky nedostatku pracovní síly, kdy v ekonomice scházejí desítky tisíc zaměstnanců ze zahraničí. To se podepíše na velkém přetížení tuzemských dopravců, což se může promítnout i do mírného zpoždění zásilek, podotýká Radek Ondrášík.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Podívejte se, jak můžete vyřešit Vánoce v jednom e-shopu:

Záleží hlavně na bezpečnosti

E-shopy mají nastavených několik speciálních opatření souvisejících s aktuální epidemiologickou situací. Týkají se jak bezpečnosti pracovníků, tak bezpečnosti zákazníků. Jedná se nošení roušek, dodržování bezpečných rozestupů a dodržování základních hygienických pravidel společně s dezinfekcí daných prostor. S tímto jsou spojené i vyšší investice do těchto opatření, které jsou v řádech deseti tisíců, dodává Pavlína Tauchmanová. Také v CZC.cz zajišťují zaměstnancům ochranné pomůcky a pravidelně dezinfikují pobočky, což jsou investice v řádu desetitisíců korun. Kromě toho brzy spustíme i novou mobilní aplikaci, která zákazníkům zjednoduší bezkontaktní vyzvednutí zboží, prozrazuje Tomáš Pilský. 

V TIPA.eu rozšířili skladovací prostory, zavedli dvousměnný provoz a část zaměstnanců pracuje na home office. Důsledně dbáme na dodržování přísných hygienických opatření na všech pracovištích. Prozatím jsme díky nim schopni přijímat i expedovat zboží zákazníkovi bez větších problémů, popisuje Jiří Pavlík. Zpřísněná ochranná opatření mají vzhledem k epidemiologické situaci v logistice také v Notino. Do skladu není povolen vstup návštěvám ani nepovolaným osobám. Při příchodu je zaměstnancům měřena tělesná teplota bezkontaktním teploměrem a v případě teploty přesahující 37,5° posíláme lidi rovnou domů. Dále poskytujeme zaměstnancům ochranné rukavice, roušky a prostředky pro dezinfekci rukou přímo na místě. Kromě toho také procházejí veškeré prostory skladu i firemní autobusy pravidelnou dezinfekcí, vyjmenovává závěrem Radek Ondrášík.

Měnilo se v souvislosti se současnou situací vaše nákupní chování?

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).