Kdy se hodí různé druhy online reklamy? Připravili jsme e-shopům rychlý souhrn

26. 8. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Některé formy reklamy se hodí pro začínající e-shopy, jiné zase pro zkušené obchodníky. Marketingový mix musí fungovat jako živý organismus a pořád se vyvíjet.

Základním znakem úspěšné reklamy je to, že se vyplatí. Že díky ní vyděláte více, než jste za ní utratili. Zatímco některé formy reklamy se vyplatí v začátcích podnikání, jiné zase uplatníte v rozjetém byznyse a další se dají využívat prakticky neustále. Některé druhy reklamy a jejich efektivitu můžete jednoduše a ihned změřit a mají rychlou návratnost, zatímco u jiných se jedná o dlouhodobou investici. Připravili jsme souhrn pro e-shopy, jak pracovat (nejen) s online reklamou a na co se kdy zaměřit.

Optimální marketingový mix se neustále mění

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Různé typy online reklamy se hodí pro různé věci.

Jak jsme již napsali v nedávném článku o investicích do online reklamy, mají smysl pouze tehdy, pokud jde o promyšlenou reklamu, která vychází z marketingového plánu. Navíc je nutné reklamu pořád vyhodnocovat a dle toho ji pozměňovat a přizpůsobovat. Aby reklama fungovala, neměli byste se zaměřovat pouze na jeden její typ, nýbrž peníze rozložit do více druhů reklamy a ty vzájemně propojit. Mediální mix by měl fungovat jako živý organismus, neustále se vyvíjet a proměňovat.

Ačkoli se nedá v oblasti reklamy úplně vše dopředu naplánovat a někdy musíte své záměry změnit, je nutné primárně vycházet z připraveného marketingového plánu. Pokud nechcete e-shop jen rozjet a za půl roku prodat, ale normálně ho provozovat, má pro vás investice do reklamy v zásadě dvojí význam. Buď investujete kvůli zvýšení povědomí o vaší značce nebo kvůli konverzím, tedy přímým nákupům v online obchodě. Pro jednotlivé cíle se ale hodí různé typy reklamy. Jestliže jste ale začínajícím podnikatelem, většinu investic byste měli směřovat do reklamy, která vám přináší rychlé výsledky.

Čtěte také: Zakládáte e-shop? Víme, kolik peněz a do kterých forem reklamy investovat

PPC kampaně a zbožové vyhledávače

Konverzím jednoznačně slouží výkonnostní reklama, především PPC kampaně v systémech Google Adwords a Seznam Sklik a zbožové vyhledávače Heureka.cz a Zbozi.cz. Zde se dá snadno, okamžitě a přesně měřit návratnost vložených prostředků, takže lze rozpočet upravovat podle obratu generovaného na e-shopu uživateli z tohoto zdroje, vysvětlil serveru Podnikatel.cz Jan Janča, obchodní ředitel agentury Cognito.cz. Z těchto důvodů se proto investice do PPC a zbožových vyhledávačů vyplatí i začínajícím e-shopařům.

Remarketing

S investicí do PPC úzce souvisí i prostředky, které by e-shopař měl věnovat na tzv. remarketing. Jedná se o formu cílení PPC reklamy, která se zaměřuje na uživatele, kteří již e-shop navštívili. Oproti klasické PPC reklamě má remarketing ještě větší účinnost a odborníci ho proto doporučují jak začínajícím podnikatelům, tak déle fungujícím e-shopům. Původně remarketing umožňoval pouze systém Google Adwords, od letošního roku ho však umí i Seznam Sklik.

SEO

Mezi investice do reklamy, bez kterých se online obchod rozhodně neobejde, tvoří prostředky směřující do SEO. Jedná se sice o dlouhodobou investici, má však zároveň také dlouhodobý dopad na pozice ve vyhledávačích, což je pro e-shop důležitá věc. Efekt investice do SEO totiž, na rozdíl od výkonnostní reklamy, přetrvává i po uzavření “penězovodu”, upozornil Jan Janča.

Čtěte také: 7 častých mýtů, které panují okolo SEO pro e-shopy

Sociální sítě

Oblíbenost sociálních sítí sice neustále roste, e-shopy by ale od práce s nimi neměly očekávat rychlé zvýšení konverzí. Přímý okamžitý dopad na objednávky je většinou velice nízký. V případě sociálních sítí jde spíše o budování značky a vztahu se zákazníky a pozitivně se tak projeví až v dlouhodobém měřítku. Zpočátku bych do sociálních sítí neinvestoval, protože mají většinou velmi dlouhou dobu návratnosti. Samozřejmě pokud nepřijdete s nějakým úžasným nápadem, pak jsou sociální sítě ideální, uvedl serveru Podnikatel.cz Robert Němec, majitel a ředitel digitální agentury RobertNemec.com.

Digitální P.R.

Dlouhodobější dopad má rovněž digitální P.R., včetně například spolupráce s blogery, anebo prací na diskuzních nebo recenzních stránkách. Psát o sobě a svých výrobcích, případně o sobě nechat psát jiné, je podle odborníků dobrou strategií, jak se podnikatel může dostat do povědomí lidí a potažmo i zákazníků. Pomocí tohoto nástroje navíc e-shop buduje i vlastní značku.

Čtěte také: 5 věcí, které zaručeně pošramotí pověst vašeho podnikání

Displayová reklama

Specifickou kategorii tvoří displayová reklama. Jak upozorňují odborníci, klasické bannery se nehodí pro začínající podnikatele, jelikož slouží spíše jako prostředek pro budování značky. Na druhou stranu ale mohou, ve spojení s RTB systémy, přinést i zajímavé prodejní výsledky. E-shopaři by je proto rozhodně neměli zavrhovat. Nedávno se třeba na nás obrátil jeden klient, který dlouhá léta investoval do SEO a PPC. Jenže jeho zákazníci ani neví, jak se pořádně jmenuje. Vy přitom nechcete, aby vás lidé nacházeli pod klíčovými slovy ve vyhledávačích. Cílem marketingu je, aby zákazníci věděli, že mají jít přímo k vám, chtějí-li si nakoupit něco, co prodáváte, vysvětlil Robert Němec.

Čtěte také: V e-shopu zákazníkovi nikdy nelžete o tom, co nabízíte

Několik rad k online reklamě od odborníků

Na závěr se sluší ještě dodat pár rad, které se týkají investic do online reklamy. Jakákoliv investice do online reklamy bude efektivní jen tehdy, má-li e-shop správně fungující web pro cílovou skupinu a odladěné konverzní cesty. Tedy zda je zajištěno, že příchozí zákazník „neuteče“, než koupí z důvodu špatně navigační struktury, nejasných informací o zboží či dodacích podmínkách, či složitého objednávkového procesu, poradil Roman Dobiáš, obchodní ředitel agentury Dobrý web. Ať už se rozhodnete pro jakékoli formy reklamy, dejte si pozor na podnikavce, kteří nabízí doslova zázračné služby, například 1. místo ve výsledcích vyhledávání. Zároveň se vyvarujte nákupu fanoušků na Facebooku, připojil Lukáš Krejča, specialista na internetový marketing 

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).