Kdy se vám vyplatí lokální SEO a na co dát pozor?

1. 8. 2018
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Optimalizace pro vyhledávače je v dnešní době důležitým nástrojem a firmy by neměly zapomínat ani na jeho lokální obdobu.

Lokální SEO se zaměřuje na vyhledávání uživatelů v konkrétní lokalitě a souvisí s tím, že lidé čím dál více používají mobilní telefony, na kterých vyhledávají různé podniky v okolí a údaje, jako je otevírací doba, kontakty a podobně. Lokální SEO se skládá z poměrně velkého množství aktivit, jejichž cílem je vyhledávačům sdělit, že je daná služba nebo produkt propojena s určitou místní lokalitou, a toho se pak dá využít k získání lokálních návštěvníků. Pokud na webu zřídíme kontaktní stránku s údaji firmy, jako je adresa, telefon apod., začínáme v podstatě pracovat na lokálním SEO, doplňuje Adam Ježek z agentury GetFound. 

V České republice se většina firem věnuje SEO obecně, ale pokud společnosti poskytují své služby v konkrétních lokalitách, je vhodné do lokálního SEO investovat. Nejenže se zvýší počet konverzí díky zásahu relevantnějšího publika, ale vzhledem k tomu, že se většinou konkurence lokálnímu SEO nevěnuje, měla by se také výrazně zlepšit pozice vašeho webu ve vyhledávání, vysvětluje Tomáš Čupr ze Seoconsult. K dalším výhodám patří, že na lokální optimalizaci pro vyhledávače lze začít pracovat kdykoliv a má dlouhodobý efekt. 

Kdy se vyplatí?

Zaměřit se na lokální SEO může tedy kdokoliv, kdo má web a na něm kontaktní údaje, ale nejvíce se to vyplatí v případě, že máte lokální podnik, který by uživatelé mohli pravděpodobně hledat. Typologicky se jedná o restaurace, obchody, služby (právníci, notáři, kadeřnictví), ale i firmy, které potřebují pokrýt jednotlivé pobočky po celé ČR, vyjmenovává Viktor Holas, SEO specialista ze společnosti NEXT VISION s.r.o. Konkrétně tedy, když má firma prodávající plastová okna v Brně pobočku, zjistíte podle analýzy klíčových slov, že uživatelé vyhledávají frázi „plastová okna brno“, a proto pro ně vytvoříte vstupní stránku přímo pro tuto brněnskou pobočku.

Podle Adama Ježka mohou dosáhnout většího efektu právě podniky s více pobočkami nebo prodejnami v různých městech a regionech. Dále upozorňuje, že fyzická adresa firmy v dané lokalitě je poměrně důležitý signál, ale není nezbytná. Pokud např. vlastním firmu na zážitky (která má jednu adresu), ale prodávám zážitky po celé ČR, mohu využít techniky vytvořených vstupních stránek pro kombinace názvu zážitku a města, a ty pak optimalizovat, doplňuje.

Dále čtěte: 5 hříchů, kvůli kterým shoří váš web v internetovém pekle

Jak začít?

Prvním krokem by mělo být vytvoření stránky na webu s kontaktními údaji, mapou a informacemi o pobočce, jako je otevírací doba, tel. číslo, adresa atd. Tedy vstupní stránky pro danou lokalitu. Z hlediska webu obecně je důležité, aby byl responzivní, tedy přizpůsoben zobrazování na mobilních zařízeních. Většina lokálních dotazů totiž probíhá právě na nich a uživatelé vyhledávačů nutně v dotazu nespecifikují název města, ale používají jen název služby nebo produktu, dodává Adam Ježek. 

Pozor si dejte také na to, aby každá stránka měla svůj originální obsah, a vy jste tak nabízeli na dané stránce skutečně jen služby v rámci dané lokality. Ať se nestane, že na stránce zaměřené na služby v Ostravě bude výpis služeb v Brně, protože v Ostravě aktuálně žádné služby neposkytujete. Tím si budu si zadělávat na duplicitní obsah, přičemž takovou stránku stejně návštěvník pravděpodobně opustí, protože hledal obsah pro úplně jiné město, doplňuje dále Ježek. Podle Seoconsult by pak každá stránka měla být optimalizována na 2 klíčová slova, která by se v ideálním případě měla objevit v meta titulku, v meta description, v URL, v textu stránky a v alt tagu u obrázků na stránce.

Mimo jiné je dobré začít analýzou klíčových slov nebo průzkumem lokálních dotazů v daném oboru. Protože pokud budete vědět, které lokální fráze uživatelé vyhledávají, můžete snáze začít pracovat na vytváření takto zaměřených vstupních stránek a jejich lokální optimalizaci. Na jednotlivé stránky pak lze implementovat strukturovaná data, pomocí kterých můžeme Google lépe informovat o významu jednotlivých částí stránky, doplňuje. 

To, čím podpoříte lokální SEO, je registrace do služby Moje firma na Googlu, do katalogu Firmy.cz a dalších podobných služeb, včetně regionálních katalogů. Tam můžete zadat konkrétní firmu včetně vyplnění kategorie, kontaktních údajů, otevírací doby a podobně. Zapomínat byste neměli ani na geolokační služby, jako jsou například Tripadvisor, Facebook Places nebo Lokola.cz, upřesňuje Tomáš Čupr. Ohledně těchto webů a katalogů je dobré si na začátku udělat jejich revizi: zkontrolovat, kde všude je firma registrovaná, a ověřit, jestli jsou všechny údaje stále aktuální a případně je aktualizovat. Dejte si pozor, aby ve všech katalozích nebo odkazujících webech byly vždy shodné kontaktní údaje a adresy, dodává Viktor Holas.

Psali jsme: Prezentujte svou firmu na Seznamu nebo Googlu

Co dál?

Důležitou součástí lokálního SEO je práce s recenzemi. Ty jsou poměrně silným signálem pro vyhledávače ohledně důvěryhodnosti služby a uživatelské spokojenosti. „Je ale také potřeba mít na paměti, že dnes může napsat recenzi kdokoliv na cokoliv a jedna negativní odezva může ve výsledku uškodit celému businessu,“ dodává Ježek. Recenze tedy neopomíjejte a jak radí Tomáš Čupr, sledujte, jak vaši firmu zákazníci vnímají a také na recenze reagujte. 

fin 25 - early cena

Zapomínat byste neměli ani na linkbuilding, protože zpětné odkazy a zmínky o produktu nebo značce jsou pořád jedním z nejdůležitějších signálů hodnotících algoritmů vyhledávačů. K získání odkazů mohu do začátku využít různé regionálně zaměřené katalogy, oslovit své dodavatele nebo využít služeb zkušeného specialisty, doplňuje Adam Ježek. Tyto odkazy by měly tematicky souviset se službami firmy a pak přivedou na web relevantní zákazníky.

Lokální SEO představuje komplexní přístup, takže když budete chtít dosáhnout co největšího efektu, je dobré využít co nejvíce metod a technik. Důležité je, abyste měli všechny své aktivity pod kontrolou. Pokud zaregistruji firmu do několika katalogů a jiných služeb nabízejících možnost vkládání uživatelských recenzí, je potřeba se těmto kanálům také věnovat, reagovat na případné stížnosti a negativní ohlasy, které se logicky z online světa promítají i do toho offline, uzavírá Adam Ježek.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).